Chromebook en waterkaarten app??

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor PARO » 16 Mei 2020, 00:07

Bedankt, nog wa geduld dan.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Landm066 » 22 Sep 2020, 13:40

Chrome os kan niet overweg met de vaarkaarten van de ANWB. Je krijgt deze wel geinstalleerd maar de muis werkt vervolgens niet. Android gaat uit van tochscreen
Landm066
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Sep 2020, 13:38
ligplaats: Vught
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor heuvels » 22 Sep 2020, 14:19

Landm066 schreef:Chrome os kan niet overweg met de vaarkaarten van de ANWB. Je krijgt deze wel geïnstalleerd maar de muis werkt vervolgens niet. Android gaat uit van tochscreen
Chrome OS herkent de GPS muis niet. Ook een geëmuleerde Androïd niet. Waterkaarten werken alleen goed op een native Android, Windows of IOS.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor JanvH » 12 Jan 2021, 15:27

heuvels schreef:Even over dat OpenCPN.... ik zie dat dat ook op Ubuntu draait, mijn favoriete OS.
Is dat bruikbaar voor een zoetwatervaarder als ik ben? Met info uit de wateralmanak 2?
Of alleen een kaart met boeien?


Hallo, ik ben een nieuwe gebruiker van het forum en las deze Chromebook, kaarten discussie. OpenCPN draait op Ubuntu! Daarnaast kent OpenCPN nog en aantal andere voordelen zoals gratis, want open software. Goede stabiele kwaliteit. Draait op Linux of daarvan afgeleide Operating systemen en op Windows. Daarnaast heeft OpenCPN gratis kaartverzamelingen die met een handomdraai kunnen worden gedownload o.m. voor Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije etc.etc Het betreft dan ENC-kaarten voor het binnenland en rasterkaarten gebaseerd op OpenStreetMaps. Zelf ben ik een zoetwatervaarder die graag veel details, ook op het land wil zien (zodat ik b.v. met een kleine boot door de Amsterdamse grachten kan varen zonder de weg daar goed te kennen.) Om die reden maakte ik de rasterkaarten van de Topograische Dienst van het kadaster geschikt voor OpenCPN (zie mijn blogpagina daar zijn ze te downloaden.)

Voor grootwatervaarders is OpenCPN ook erg handig; kaarten van de VS, Brazilië, NOAA-weerkaarten en -verwachtingen etc.etc.

Daarnaast werk ik er aan om de OpenSeaMaps overlays met boeien, maarkeringen etc. geschikt te maken voor OpenCPN. Dat werkje vordert aardig.

Hardware technisch is mijn huidige setup: Beeldscherm gesloopt uit oude laptop en voorzien van nieuwe hardware driver (30 €) , RaspberryPi 3+ met Debian OS (60 €) , hele oude GPS Tomtom MKII (tevervangen door GPS-printje), Software Defined Radio dongle: RTL-SDR V3 TCXO Dongle 500KHz - 1700MHz (35 €) voor ontvangst van AIS. Omdat het Debian is heeft de RaspberryPi een Python-implementatie. Het programma'tje voor ontvangst van de AIS signalen genaamd 'rtlAIS'is een Pythonprogramma'tje, ook gratis. Alles draait offline dus geen bundelkosten en geen internetaansluiting nodig!
JanvH
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 13:53
ligplaats:
info: www.pythonplace.nl

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Solita74 » 12 Jan 2021, 17:15

Beste JanvH
Kan het ook in de Jip en Janneke taal wat is de opzet van je verhaal ,ik ben geïnteresseerd in de mogelijk heden voor de navigatie voor de scheep vaart buitenland heb ik al gehad nu alleen nog maar in Nederland geef een tip hoe ik een digitale kaart van Nederland en gedetailleerd
Op mijn iPad kan krijgen zonder iets te betalen tot nu toe altijd goede kaarten gehad en gewoon voor betaald .ik heb verschillende progammas
En op de laptop heb ik stentec Nederland en op mijn iPad heb ik navionics en beide niks mis mee alleen mijn ais gaat niet goed met windo 10 om kan jij dat probleem?
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2021, 01:27

Solita74 schreef:En op de laptop heb ik stentec Nederland en op mijn iPad heb ik navionics en beide niks mis mee alleen mijn ais gaat niet goed met windo 10 om kan jij dat probleem?


Kan je dat laatste iets specificeren ?

Mijn indruk is dat je een AIS hebt die serieel via een USB convertor aan je laptop hangt, dat laatste is afhankelijk van de gebruikte USB serieel convertor een driver probleem van de convertoricm met Win10 die gebruikt wordt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor PARO » 13 Jan 2021, 11:52

Ik gebruik BLUE STACKS op een 14 inch tablet met windows 10 en een USB GPS muis.
80% van de apps werken. Effe uittesten.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Solita74 » 13 Jan 2021, 20:49

Kan je dat laatste iets specificeren ?

Mijn indruk is dat je een AIS hebt die serieel via een USB convertor aan je laptop hangt, dat laatste is afhankelijk van de gebruikte USB serieel convertor een driver probleem van de convertoricm met Win10 die gebruikt wordt.

Als ik ga varen en zet de laptop aan en ais staat ook op het scherm dan is er niets aan de hand zet ik mijn laptop uit na een dag varen en de andere morgen weer aan dan is het bidden of ais ook met doet de buren zien mij dan wel met alle gegeven en wat jij schrijf dat is al eerder tegen mij gezegd maar wat kan ik er aan doen?
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor aadbloem » 13 Jan 2021, 22:00

Solita74 schreef:Als ik ga varen en zet de laptop aan en ais staat ook op het scherm dan is er niets aan de hand zet ik mijn laptop uit na een dag varen en de andere morgen weer aan dan is het bidden of ais ook met doet de buren zien mij dan wel met alle gegeven en wat jij schrijf dat is al eerder tegen mij gezegd maar wat kan ik er aan doen?

Welke AIS transponder, merk en type, gebruik je?
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2021, 22:10

Dan heb je geen driver probleem, bij het opstarten van de laptop, is de muis dan normaal ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten