@Bas,
Waarvoor wordt deze schakelaar gebruikt; wat wordt er mee aangestuurd.
Op je foto's ziet het er nog al rommelig en ingewikkeld uit maar vaak zit zo'n schakelaar op zich er vrij eenvoudig in elkaar en is het niet meer als een "veredelde beldrukker".
Zo'n schakelaar heeft meestal een stel "normaal in" en "normaal uit" contacten (een paar maak en een paar verbreekcontacten dus) die weer in de oorspronkelijke stand terug komen als je de drukknop los laat, en nog een paar aansluitingen voor het controlelampje.
Als je hem indrukt wordt er meestal een relais mee bekrachtigd wat zo is aangesloten dat het zichzelf bekrachtigd houdt, ook als je de drukschakelaar los laat.
Dat relais heeft dan ook de benodigde contacten om het aan te sturen apparaat/machine mee in te schakelen.
De stroomkring die gesloten wordt gehouden door het relais kun je onderbreken door de stopknop (een zelfde schakelaar als de in-schakelaar maar met een ander kleur lampje) in te drukken, die in serie staat met de stroomkring en middels de verbreekcontacten de stroomkring dan onderbreekt waardoor het relais weer afvalt. Daarmee ben je terug in de startpositie.
De noodstopknop doet in feite hetzelfde als de stopknop met dat verschil dat dit een schakelaar is die na het indrukken "uit" blijft staan en je eerst weer moet "in" zetten om de de zaak weer in te kunnen schakelen.
Bekijk met deze info de zaak eens kritisch dan wordt je met enig inzicht wellicht duidelijk hoe e.e.a. wordt geschakeld.
Hier een voorbeeld van zo'n schakelaarKijk wel even welke spanning het huidige controlelampje heeft. Die moet in een nieuwe schakelaar hetzelfde zijn.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/