Iets met de marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor kajoe » 11 Jun 2019, 19:50

ik zou maar eens een boekje aanschaffen of dit van het internet afhalen hoe en waar en waarvoor alle marifoonkanalen voor dienen en waar je welk kanaal nodig hebt ,is verekte makkelijk .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Jun 2019, 20:16

Ik heb een boek, het ANWB cursusboek. ik heb ook mijn marifoon basiscertificaat.
Vanuit het ANWB boek had ik voor mezelf een uittreksel gemaakt van de belangrijkste marifoonkanalen.
Maar ik kom er nu dus achter dat de praktijk afwijkt van de theorie in het boek.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 11 Jun 2019, 21:22

Nee hoor, Jan.
Je hebt het best helder voor de bril.
Valt alles mee.
Je haalt alleen ruim water en binnenwater zo af en toe door elkaar.

Nood-, spoed-, en veiligheidsverkeer alsmede aanroepkanaal op binnenwater: kanaal 10. Daarna werkkanaal afspreken, vaak "dubbel; kanaal 77.
Alle kanalen waar niet veel reikwijdte voor nodig is: 1 Watt, alle andere (zeg maar de 'officiële' max 25 Watt op vaste marifoons en 7 Watt op handmarifoons.


Nood-, spoed-, en veiligheidsverkeer alsmede aanroepkanaal op zee: kanaal 16. (Eigenlijk 13, maar niemand gebruikt het), Daarna werkkanaal afspreken, meestal kanaal 6.
NL kustwacht op 23 en 83.
Alle kanalen op "zee"schepen (kan ook een jacht zijn met papieren daarvoor) kunnen op 25 Watt.

Sluizen/bruggen worden aangegeven op blauwe borden.

Dat is het wel zo'n beetje in een notendopje.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor zebigbos » 11 Jun 2019, 21:43

Ook ik haalde mijn marifoonbewijs, want ik had een platbodem gehuurd met een marifoon er in.
Les 1: vrijwel niemand houdt zich aan de standaarden en procedures.
Les 2: het ding is vrijwel nutteloos, alleen bij het aanlopen van de haven in Schiermonnikoog had ik contact, en 1 of 2 keer bij een brug. Verder voornamelijk stilte.
Maar het was toch wel geinig hoor.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor bas » 11 Jun 2019, 21:55

Binnenvaart is toch allemaal op max. 1 Watt?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor henkvd » 11 Jun 2019, 21:59

1 Watt: 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 31, 71, 72, 74, 75, 76 en 77 .
De rest kan/mag op hoog vermogen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jun 2019, 23:05

zebigbos schreef:Les 1: vrijwel niemand houdt zich aan de standaarden en procedures..

Eens, en met RT ervaring uit defensie, luchtvaart en brandweer kan ik zeggen dat dat maar goed is ook.
RT gesprekken dienen kort en krachtig te zijn, en daarin is geen plek voor aanroepen met 3x aan te roepen station, 3x eigen scheepsnaam, over etc. etc.
Dan doen genoemde professionals ook niet. Ik heb nergens zoveel theoretisch RT protocol gezien als in het cursusboek marifonie :D
zebigbos schreef:Les 2: het ding is vrijwel nutteloos, alleen bij het aanlopen van de haven in Schiermonnikoog had ik contact, en 1 of 2 keer bij een brug. Verder voornamelijk stilte.

Niet eens, ik bestempel marifoon als zeer nuttig, zij het dat het enigszins afhankelijk is van je vaargebied.
Op het Sneekermeer, de Jeltesloot of de Randmeren kun je discussiëren over het nut, op wateren als de grote rivieren etc. heb je mijns inziens zonder zo'n ding niets te zoeken. Tenzij je bereid bent om als een braaf hondje af te wachten tot er een keer ruimte is om ergens tussen door te gaan of te schutten ;)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor WD40 » 12 Jun 2019, 00:05

bas schreef:Binnenvaart is toch allemaal op max. 1 Watt?

Heb ik ook zo begrepen en er net nog even de cursusmap bijgehaald. Hoog vermogen op de Nederlandse binnenwateren is verboden, max 1 watt.
WD40
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 Jun 2019, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2019, 00:32

WD40 schreef:Heb ik ook zo begrepen en er net nog even de cursusmap bijgehaald. Hoog vermogen op de Nederlandse binnenwateren is verboden, max 1 watt.

Niet helemaal waar, want met Marcom-B mag je wel op 25W zenden.
Het is wel zo, dat om toegelaten te worden op de markt, het apparaat zodanig geprogrammeerd te zijn dat standaard 1W is ingesteld (uitgezonderd #16) en dat je bewust op een knop moet drukken om naar 25W te schakelen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2019, 00:40

Hooveld960 schreef:Waarom dat zo is weet ik ook niet. Wat zou het voor kwaad kunnen?

DW is inderdaad formeel verboden op binnenwateren.

Waarom? Om te voorkomen dat je op het verkeerde kanaal antwoordt, als er een oproep is. Daarom heeft de beroepsvaart (verplicht) ook 2 apparaten.

Overigens is mijn ervaring dat DW alleen zinnig is op grote wateren als O/W Schelde, IJsselmeer en Waddenzee (daar gebruik ik het ook):
Omdat die gebieden door de Kustwacht worden uitgeluisterd, is #16 daar het primaire kanaal voor noodverkeer, terwijl het reguliere inter-ship verkeer op #10 wordt afgehandeld.
Op de gewone binnenwateren heeft DW geen zin, daar is het gewoon #10 of blokkanaal.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten