GPS delen tussen marifoon en AIS ontvanger via NMEA

communicatie en navigatie apparatuur

GPS delen tussen marifoon en AIS ontvanger via NMEA

Berichtdoor Sapper_Morton » 19 Mei 2026, 16:06

Nu ik de trotse (ahum) bezitter ben van een basis marifoon certificaat en een marifoon heb en deze
heb geregistreerd reist (of rijst?) de vraag of een AIS ontvanger wellicht verstandig is. Schepen in je
omgeving op je tablet zien is een extra stukje veiligheid. Weet wel dat een boot welke geen AIS info
verstuurt niet zichtbaar wordt, lijkt me ook logisch.

Ik heb me er een beetje in verdiept en begrijp dat een AIS ontvanger en een marifoon dezelfde GPS
en antenne soorten gebruiken. Nou heb ik totaal geen ervaring met het NMEA protocol maar begrijp
wel uit de documentatie dat het mogelijk is om GPS info vanuit het ene apparaat naar het andere
apparaat te sturen. Wie van jullie heeft daar ervaring mee? Mijn marifoon is een Quark-Elec C201 en
overweeg om de Quark-Elec A024 aan te schaffen. Kan ik b.v. de GPS ontvanger op de AIS ontvanger
aansluiten en dan deze via het NMEA protocol door laten sturen naar de marifoon?

Mijn beweegreden is dat ik niet nog een GPS ontvanger op mijn boot wil hebben, een extra antenne
vind ik al een ding. Daarom overweeg ik ook om een splitter aan te schaffen maar die krengen zijn
erg duur, 4 tot 6 keer zo duur als een antenne :o

Ps, ik heb deze vraag ook aan de leverancier gesteld maar ben ook heel benieuwd naar jullie kennis
op dit gebied.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Re: GPS delen tussen marifoon en AIS ontvanger via NMEA

Berichtdoor Oeverloos » 19 Mei 2026, 16:42

Je kunt ook een apparaat nemen die zowel ontvangt als zendt. Als je niet gezien wilt worden kun je “zenden” uit zetten.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 19 Mei 2026, 16:43

Oeverloos schreef:Je kunt ook een apparaat nemen die zowel ontvangt als zendt. Als je niet gezien wilt worden kun je “zenden” uit zetten.

Is ook zeker een overweging ;)
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor henkvd » 19 Mei 2026, 17:23

De bij geleverde GPS antenne is alleen een antenne, die je direct op de marifoon aansluit, die voorziet de marifoon dan van GPS info.
Op de data out aansluitingen kun je dan de AIS receiver aansluiten, mits deze voldoende heeft aan de data die dan uit de marifoon komt, RMC data
pakt meestal wel op andere apparatuur zo dat de AIS receiver deze wel pakt.
Dan data out van de AIS receiver naar een plotter zie je de schepen ook om je heen, dat is dan vaak weer het struikelblok, AIS data is 38400 baud, GPS info normaal standaard 4800 baud, 2 verschillende snelheden op de AIS in en uit gangen, is normaal niet mogelijk.
Zo te lezen in de manual van de AIS receiver is hier rekening mee gehouden, input kan op 4800 baud en de output naar de plotter met GPS en AIS info gecombineerd komt er uit op 38400 baud, dan zal je plotter GPS en AIS info binnen krijgen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Mei 2026, 11:28

De leverancier heeft geantwoord. Het is mogelijk om de GPS info die de marifoon heeft via NMEA door te sturen
naar de AIS ontvanger. Dus dat scheelt een GPS antenne. Gaat niet om de kosten maar het wordt redelijk vol op
het kleine kajuitdakje. Er moet wel een aparte antenne op worden aangesloten of via een splitter de bestaande
marifoon antenne delen. Daar moet ik nog even over nadenken, die splitters zijn blijkbaar van goud gemaakt :?
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Mei 2026, 12:13

Kogel maar door de kerk geschoten en een Quark-Elec A026 besteld met korting omdat ik de waterkaarten app
al heb en een Glomex RA201 splitter die ook gelijk de autoradio van signaal kan voorzien. Bleek achteraf toch
wel een redelijk betaalbare optie te zijn.

Ik zie dan wel alleen schepten om mij heen en zend ik geen AIS uit maar voor nu vind ik dat voldoende.

Zodra de boel binnen is en is aangesloten zal ik mijn ervaringen delen.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mei 2026, 14:45

Sapper_Morton schreef:Ik zie dan wel alleen schepten om mij heen en zend ik geen AIS uit maar voor nu vind ik dat voldoende.

Het hele spel op het water is zien en gezien worden !
Op deze manier blijft de watersport het onder geschoven kindje, wat niet serieus genomen hoeft te worden.
Bedankt !
Zit daarom ook niet op je ervaringen te wachten, want die zal je zo nooit krijgen.
Ik ben blij, opgeroepen te worden omdat ik gezien wordt en dan de informatie binnen krijg, om naar goed zeemanschap te handelen.
Het zal hem wel zitten, in een klein verschil van instelling.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Mei 2026, 15:06

Ah eindelijk een reactie van "de Wolf", dacht al waar blijft het. Voel me vereerd.

Wolf, ik heb er iig dank zij jouw reactie één ervaring mee opgedaan. Of meer nog, een bevestiging gekregen.

En tip, je hoeft mijn berichten niet te lezen ;) , is een keuze.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Renegade » 20 Mei 2026, 15:14

Wolf1 schreef:Het hele spel op het water is zien en gezien worden !
Op deze manier blijft de watersport het onder geschoven kindje, wat niet serieus genomen hoeft te worden.
Bedankt !
Zit daarom ook niet op je ervaringen te wachten, want die zal je zo nooit krijgen.
Ik ben blij, opgeroepen te worden omdat ik gezien wordt en dan de informatie binnen krijg, om naar goed zeemanschap te handelen.
Het zal hem wel zitten, in een klein verschil van instelling.

Voor sommige gevallen zul je gelijk hebben.
Anderszijds zul je moeten toegeven, dat in jouw geval ,iemand die des zomers voor langere tijden ,bivakkeerd op de Somme of andere kleine franse riviertjes en kanaaltjes ,dat deze reactie zwaar overtrokken is.
Want ,om even met met je eigen uitdrukking te spreken "goed zeemansschap" ,komt er van dat "zeemansschap" ,letterlijk en figuurlijk ook weinig terecht op de Somme. :mrgreen: :mrgreen:
Frankrijk ,de mooiste weg in dat land , is de weg waarmee je het land weer verlaat. :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 20 Mei 2026, 16:12

En toch volg ik Wolf volledig. Gezien zijn en zien is niks verkeerd mee. Integendeel. Voor je vanuit Gent op de kleine kanaaltjes bent heb je toch al een eind samen gevaren met vrachtverkeer. Zij kunnen jou oproepen en jij hen. Best handig deze communicatie. Het wordt door hen ook gewaardeerd. En ja, wij zijn nu ook in week twee van een achttal weken durende trip. Gent nr Parijs, verder of De Marne of weet ik veel. Wie zal het zeggen. Binnen zes weken weten we het wel. Waarom investeren in AIS om het maar ten dele te gebruiken. Begrijp ik niet. Als je ooit Antwerpen door wilt zal het op deze wijze niet lukken. Kan je De Westerschelde over steken.

Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Volgende

Terug naar Elektronica