heb geregistreerd reist (of rijst?) de vraag of een AIS ontvanger wellicht verstandig is. Schepen in je
omgeving op je tablet zien is een extra stukje veiligheid. Weet wel dat een boot welke geen AIS info
verstuurt niet zichtbaar wordt, lijkt me ook logisch.
Ik heb me er een beetje in verdiept en begrijp dat een AIS ontvanger en een marifoon dezelfde GPS
en antenne soorten gebruiken. Nou heb ik totaal geen ervaring met het NMEA protocol maar begrijp
wel uit de documentatie dat het mogelijk is om GPS info vanuit het ene apparaat naar het andere
apparaat te sturen. Wie van jullie heeft daar ervaring mee? Mijn marifoon is een Quark-Elec C201 en
overweeg om de Quark-Elec A024 aan te schaffen. Kan ik b.v. de GPS ontvanger op de AIS ontvanger
aansluiten en dan deze via het NMEA protocol door laten sturen naar de marifoon?
Mijn beweegreden is dat ik niet nog een GPS ontvanger op mijn boot wil hebben, een extra antenne
vind ik al een ding. Daarom overweeg ik ook om een splitter aan te schaffen maar die krengen zijn
erg duur, 4 tot 6 keer zo duur als een antenne
Ps, ik heb deze vraag ook aan de leverancier gesteld maar ben ook heel benieuwd naar jullie kennis
op dit gebied.