ATIS code wijzigen

communicatie en navigatie apparatuur

ATIS code wijzigen

Berichtdoor jocaberg » 09 Apr 2026, 09:03

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over een marifoon in een recent door mij gekocht schip. Het betreft een marifoon van het merk Himunification type HM 390. Nu moet ik daarin de ATIS code van de oude eigenaar vervangen door mijn eigen ATIS code.
Daarvoor zocht ik op internet en kwam uit bij Deltron in Gasseltenijerveensmond die mij per mail lieten weten dit eenvoudig zelf te kunnen doen met behulp van een bij hen te kopen programmeerkabel. Deze kabel besteld en er werd software door hen via we transfer geleverd.
Maar nu blijkt dat de kabel aangesloten op de marifoon en in een usb poort op een windows laptop de kabel niet door de laptop herkend wordt. Krijg de melding dat de radio is not detected.
Helaas kan Deltron mij niet verder helpen. Zij zeggen dat ze geen verstand hebben van windowscomputers??
Ik denk zelf dat ik niet de juiste poortdrive heb die de radio herkend, maar dat weet ik niet zeker.
Is er iemand op dit forum die dit probleem herkend en mogelijk een oplossing weet?
jocaberg

ligplaats: Meppel
info:

Re: ATIS code wijzigen

Berichtdoor heuvels » 09 Apr 2026, 10:31

Dit is typisch een vraag voor Gemini of andere AI.
Maar misschien heeft een forumlid betere ideeën...

Gemini heeft dit er over gevonden:

Het is inderdaad een bekend en frustrerend probleem dat de hardware (de kabel) niet wil praten met de software, zeker bij marifoons die via USB-naar-serieel verbindingen werken. De melding "Radio not detected" betekent meestal dat de computer de kabel wel ziet als apparaat, maar geen data kan uitwisselen met de marifoon zelf.
Hier zijn de meest waarschijnlijke oorzaken en oplossingen om dit werkend te krijgen:
1. De juiste Driver (De 'tolk')
De programmeerkabel bevat bijna altijd een chip (vaak van het merk Prolific of FTDI) die het USB-signaal omzet naar een serieel signaal voor de marifoon. Windows installeert vaak automatisch de nieuwste driver, maar die werkt ironisch genoeg vaak niet met de chips in deze kabels.
• De oplossing: Ga naar het Apparaatbeheer (Device Manager) op je laptop terwijl de kabel is aangesloten. Kijk onder het kopje Poorten (COM & LPT).
• Zie je daar een geel uitroepteken? Dan ontbreekt de driver.
• Staat er "Prolific USB-to-Serial" met een foutmelding (Code 10)? Dan heb je een oudere driver nodig. Veel van deze kabels werken alleen met een specifieke, oudere versie van de driver (bijv. versie 3.2.0.0 uit 2007).
2. De COM-poort instelling
Zelfs als de driver werkt, moet de software weten op welke "deur" (COM-poort) hij moet aankloppen.
• Kijk in Apparaatbeheer welk nummer achter de kabel staat, bijvoorbeeld COM3 of COM4.
• Open de HM 390 software en zoek naar een menu-optie genaamd Communication, Port of Setting.
• Zorg dat het nummer in de software exact overeenkomt met het nummer in Apparaatbeheer.
3. De volgorde van aansluiten
Marifoons zijn soms kieskeurig over wanneer ze in "programmeermodus" gaan. Probeer deze specifieke volgorde:
1. Sluit de kabel aan op de laptop (nog niet op de marifoon).
2. Start de software op.
3. Sluit de kabel aan op de marifoon (terwijl de marifoon UIT staat).
4. Zet de marifoon aan.
5. Probeer nu de data uit te lezen ("Read from Radio").
4. De ATIS-beperking (Belangrijk!)
Let op: veel marifoon-software staat toe dat je instellingen wijzigt, maar blokkeert het overschrijven van een reeds ingevoerde ATIS-code als beveiliging tegen diefstal of fraude.
• Als je wel verbinding krijgt maar de ATIS-velden zijn "grijs" of geven een foutmelding bij het schrijven, dan is de software die je hebt gekregen mogelijk de 'gebruikersversie' en niet de 'dealerversie'.
• Soms helpt het om de marifoon eerst volledig te resetten (indien die optie in de software zit), maar wees hier voorzichtig mee.

Mijn advies voor de volgende stap: Kijk eerst in het Apparaatbeheer. Als je daar een geel uitroepteken ziet of een foutmelding bij de USB-to-Serial adapter, laat me dan even weten welke foutmelding er staat. Dan kan ik je gericht naar de juiste driver sturen.
Kunt u in het Apparaatbeheer zien welk merk chip er in de kabel wordt herkend (Prolific, FTDI, of CH340)?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor henkvd » 09 Apr 2026, 13:30

Vind alleen de opmerking van de leverancier erg vaag, programmeer software is eigenlijk altijd windows
Enige nadeel in Windows later dan Win7, is nog weleens de driver voor de compoort.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor jocaberg » 09 Apr 2026, 17:55

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de werkwijze van Gemini gevolgd. In Apparaatbeheer zie ik geen geel uitroepteken of foutmelding bij de usb adapters. Ook kan ik niet zien welk merk chip in de kabel wordt herkend. Het lijkt erop dat via de usb poort waarop ik de kabel aansluit niet werkt. Maar ligt niet aan de poort omdat mijn usb stick wel op die poort werkt. Betreft deze kabel: Himunication kabel HM380/HM390/TS18(S)
Ik mag gebruik van een laptop met windows 11 home.
Iemand nog een idee?
jocaberg

ligplaats: Meppel
info:

Berichtdoor henkvd » 09 Apr 2026, 18:36

Apparaatbeheer openen en dan pas de kabel erin steken, geeft aan welk device zich aan meldt. Mag toch aannemen dat de driver dan ook bij geleverd is met de software.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor heuvels » 09 Apr 2026, 18:50

meer info via Gemini:

Ah, dat verandert de zaak! De Himunication HM390 is inderdaad een marifoon. In de maritieme wereld werken we vaak met NMEA 0183-data of programmeerkabels, en die maken inderdaad gebruik van COM-poorten.
Het feit dat Windows 11 ze momenteel aan Bluetooth koppelt, komt omdat Windows standaard "virtuele" poorten reserveert voor Bluetooth-apparaten. Jouw marifoon heeft echter een fysieke USB-verbinding nodig (via een programmeerkabel of een NMEA-naar-USB adapter).
Hier is hoe je de marifoon correct via USB koppelt en zorgt dat Windows deze niet "verwart" met Bluetooth:
1. Gebruik je een programmeerkabel?
Als je de HM390 wilt programmeren (bijv. voor je MMSI- of ATIS-code), gebruik je meestal de PC390 USB-kabel.
• Driver: Deze kabels gebruiken vaak een Prolific of FTDI chip. Als de marifoon niet verschijnt in je software, download dan de laatste "Prolific PL2303" of "FTDI VCP" drivers voor Windows 11.
• Checken: Zodra de kabel is ingeplugd, kijk je in Apparaatbeheer onder Poorten (COM & LPT). Je ziet daar een nieuwe regel staan, bijvoorbeeld: USB Serial Port (COM3).
2. NMEA 0183 Data (Navigatie)
Wil je de GPS-gegevens van de marifoon op je laptop (bijv. in OpenCPN) zien? De HM390 heeft draden voor NMEA 0183.
• Je hebt hiervoor een NMEA 0183 naar USB-converter nodig.
• De bedrading van de HM390 is meestal:
◦ NMEA OUT (+): Geel
◦ NMEA OUT (-): Groen (of soms de afscherming/massa)
• Deze converter maakt ook een eigen COM-poort aan in Windows 11, onafhankelijk van je Bluetooth-instellingen.

3. De "Bluetooth-verwarring" oplossen
Als jouw navigatiesoftware (zoals OpenCPN of WinGPS) alleen de Bluetooth COM-poorten laat zien en niet de USB-poort:
1. Zoek de juiste poort: Open Apparaatbeheer (Win + X > Apparaatbeheer).
2. Identificeer: Trek de USB-kabel van de marifoon eruit en stop hem er weer in. De poort die verdwijnt en verschijnt, is de juiste (bijv. COM4).
3. Poort wijzigen (Indien nodig): * Dubbelklik op de poort > Poortinstellingen > Geavanceerd.
◦ Verander het COM-nummer naar een laag nummer (bijv. COM 2), zelfs als Windows zegt dat dit "in gebruik" is door Bluetooth. De USB-verbinding krijgt dan prioriteit op dat nummer.
4. Baudrate: Voor NMEA 0183 (GPS) moet de snelheid in je software meestal op 4800 staan. Gebruik je AIS-data via de marifoon? Dan moet dit vaak naar 38400.
Belangrijke waarschuwing
Let op dat je bij de HM390 de ATIS- en MMSI-codes vaak maar één keer zelf kunt invoeren. Als ze er eenmaal in staan en je wilt ze wijzigen, heb je inderdaad die specifieke programmeerkabel en software nodig.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 09 Apr 2026, 19:22

jocaberg schreef:Iemand nog een idee?

Heeft de marifoon wel een eigen spanningsbron?
Want aan de 5 volt die uit een USB-bus komt ,maak je de kachel niet mee aan natuurlijk. :mrgreen:

henkvd schreef:Vind alleen de opmerking van de leverancier erg vaag.

Ik niet ,Het is een "dozenschuiver" ,die alleen aan inkoop-verkoop doet.
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Apr 2026, 19:32

Wat ik niet begrijp is waarom dit nodig is. Roepletters, mmsi en atiscode behoren bij het vaartuig. Niet bij de eigenaar. Wanneer je een boot koopt meldt de verkoper hem af bij de RDI. En de koper meldt hem binnen 3 maanden na afmelding weer aan bij de RDI. Daarmee hoef je geen instellingen in apparatuur te wijzigen. Alleen bij ais eventueel de scheepsnaam aanpassen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 09 Apr 2026, 20:17

Zo zou het kunnen, moet je wel overleggen,met de vorige eigenaar, de opmerking hoort bij het schip, gaat voor jachtjes niet op. Hier heb je 3 maanden de tijd.
dus zonder medewerking oude eigenaar moet je een nieuwe ATIS code aanvragen.

Zie https://www.rdi.nl/onderwerpen/vergunni ... -overnemen
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Apr 2026, 22:45

Mijn ervaring hiermee is inderdaad voor 98% gebaseerd op zeeschepen. Daar kan je niet je eigen registratie behouden. Zo heb ik het dus ook altijd bij mijn eigen boten gedaan. Maar ook bij behoud van de eigen registratie ontgaat mij de noodzaak waarom je dan een nieuwe atis code aan zou moeten vragen. In feite zet je dan je marifoon van je oude boot over in je nieuwe boot. Je behoud dan dus je eigen roepletters, mmsi nummer en atis code. En ook wanneer je een nieuwe marifoon installeert zet je deze drie gegevens over in je nieuwe marifoon.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica