Plotter eruit, tablet erin?

communicatie en navigatie apparatuur

Plotter eruit, tablet erin?

Berichtdoor Arjen9 » 31 Dec 2025, 12:20

Mijn kaartplotter heeft ineens kuren gekregen, bij koud weer wil hij niet opstarten , pas als de verwarming aanstaat start hij door. De kaartplotter is gekoppeld aan een stuurautomaat . Ook is er een radar aanwezig en alle motorgegevens worden in de plotter weergegeven. Dit alles kan bediend worden met een bedienings unit die op de armleuning van de stoel is gemonteerd. Beetje overkill maar het zat op de boot toen ik hem kocht en eenmaal in gebruik is het best comfortabel.
Omdat de plotter nogal onbetrouwbaar over komt keek ik naar vervaninging. Ik zie echter ook meer en meer de intrede van tablet of pc navigatie. Ik begrijp dat via nmea to wifi modules het bootnetwerk te koppelen is aan een tablet maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe zijn gebruikers ervaringen, is tablet navigatie een volwaardige vervanging voor de traditionele kaartplotter en werken alle randapparatuur zoals de stuurautomaat foutloos? Ik begrijp dat er ook tussenvormen zijn , volgens mij een systeem dat Orca aanbiedt? Welke systemen werken goed en wat te vermijden?
Arjen9

ligplaats:
info:

Re: Plotter eruit, tablet erin?

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 12:27

Arjen, wat merk apparatuur is het?

klinkt als een back-up batterij die is overleden, deze is bij Simrad vrij eenvoudig te vervangen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arjen9 » 31 Dec 2025, 13:29

Hoi Pascal,

Het is een B&G , dat is volgens mij Simrad. ( of vice versa)

Back-up batterij?
Arjen9

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 31 Dec 2025, 13:38

Backup battery heeft niets te maken met koud weer, die heeft maar 2 smaken, hij is leeg dan is opstarten een uit daging, of hij heeft voldoende spanning, dan merk je er helemaal niets van.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor ErikH2 » 31 Dec 2025, 14:00

Een (mini) Pc, tablet of whatever koppelen aan de NMEA en alles goed werkend krijgen is zeker mogelijk. Maar de vraag is wat jou kennis, kunde en geduld zijn dit gebied. Een plotter is zo goed als Plug n Play.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 15:01

henkvd schreef:Backup battery heeft niets te maken met koud weer, die heeft maar 2 smaken, hij is leeg dan is opstarten een uit daging, of hij heeft voldoende spanning, dan merk je er helemaal niets van.

Henk, en wat dat deze ver heen is, dus niet helemaal?
Zoals aangegeven, in warmer omstandigheden doet hij het wel, doet mij denken aan een startaccu in de winter die de geest geeft maar met warmer weer de motor weer opgang brengt.

Ik zou een belletje plegen , AML Bruinisse, tel +31 111481822, daar repareren ze ook het spul, zit veel kennis.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 15:40

Een vraagje, start je de apparatuur op met een OP40 unit?
Zo ja, deze kunnen gevoelig zijn voor kou, ik het er twee en een daarvan functioneert pas goed dat hij warm is, wordt warm door de achtergrondverlichting.
Ik heb hem wel eens uit elkaar gehaald en de contacten schoongemaakt op het rubberen vel met drukknoppen, toen ging het weer een tijd goed.
Verwarm de OP40 eens voorzichtig op met haarfohn, dan weetje gelijk waar het probleem zit.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arjen9 » 01 Jan 2026, 11:04

Dat is inderdaad de unit die aangesloten is.
Ik zal hem eens ontkoppelen , kijken of dat invloed heeft. De opstartproblemen zijn kortstondig aan , flikkerend beel en weer uit. Of een beeld dat vastloopt.
Bij opgewarmd interieur draait hij uren lang probleemloos door. Plotter is ca 7 jaar oud.

Ik zal ook AML eens bellen
Arjen9

ligplaats:
info:

Terug naar Elektronica