Mijn kaartplotter heeft ineens kuren gekregen, bij koud weer wil hij niet opstarten , pas als de verwarming aanstaat start hij door. De kaartplotter is gekoppeld aan een stuurautomaat . Ook is er een radar aanwezig en alle motorgegevens worden in de plotter weergegeven. Dit alles kan bediend worden met een bedienings unit die op de armleuning van de stoel is gemonteerd. Beetje overkill maar het zat op de boot toen ik hem kocht en eenmaal in gebruik is het best comfortabel.
Omdat de plotter nogal onbetrouwbaar over komt keek ik naar vervaninging. Ik zie echter ook meer en meer de intrede van tablet of pc navigatie. Ik begrijp dat via nmea to wifi modules het bootnetwerk te koppelen is aan een tablet maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe zijn gebruikers ervaringen, is tablet navigatie een volwaardige vervanging voor de traditionele kaartplotter en werken alle randapparatuur zoals de stuurautomaat foutloos? Ik begrijp dat er ook tussenvormen zijn , volgens mij een systeem dat Orca aanbiedt? Welke systemen werken goed en wat te vermijden?