MarcoM schreef:Hoe het beste aan te sluiten voor het hoogste rendement deze tijd van het jaar?
Ik heb nu 2 zonnepanelen van 100 W.
2 gewone PWM omvormers
1 omvormer voed een kleine accu van 50 Amp.
1 omvormer voed twee geschakelde accu's van 80 Amp
Deze tijd van het jaar leveren ze me echter te weinig op.
Heb er daarom 2 identieke panelen bijgekocht van 100 W,
en 2 MPPT omvormers van 100 W.
Maar vraagstuk is om hoe ze nu het beste aan te sluiten.
1 paneel op de 50 Amp accu,
3 panelen op de 2x 80 AMP accu?
Deze drie panelen dan in serie of parallel schakelen?
Betere opties?
De panelen liggen op een schuin aflopend dak, verder geen invloed van giek, bomen of schaduw etc
Panelen;
100 W Solar panel
18.00 V maximum power
5.56 A
20.5 V Voc
6.50 A lsc
15A Maxiumum series fuse
Omvormers;
12/24 V
Nominale stroom 100 A
Max PV ingangsvermogen 750 W
Lees de handleiding van je MPPT's eens. Daarin staat waarschijnlijk vermeld wat het optimale voltage is, om je accu's te laden. Waarschijnlijk (dit waren specs van mijn eigen MPPT) is het optimale voltage om een 12v accu te laden, rond de 30 volt. Met jou panelen, en zeker ivm een oneven aantal, zul je ze parralel moeten aansluiten, en niet een b.v. s2p2 (dan ben je ze alle 4 op de grotere accu nodig). Je zou hier eventueel voor kunnen kiezen, wanneer je de kleine accu (tijdelijk) niet meer gaat opladen.
Het is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij heb je met de "grote" accu, een 24 volt accu? Die wil waarschijnlijk wel wat meer voltage vanaf de zonnepanelen zien. (lees de MPPT charger handleiding!) In dat geval kan het zijn dat je ze juist alle 3 in series kunt plaatsen, om een ~54v ingangsspanning op je MPPT te krijgen.
PS: ik zit ook in off-grid communities, en daar roepen ze steeds dat je tijdens de winter, 5% van je Wp vermogen kunt verwachten. Oftewel: 5 watt per paneel. Geen idee hoe correct dit is, maar verwacht zoals Heuvels al zei, erg weinig opbrengst.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.