Camera's aan boord tbv manoeuvreren?

communicatie en navigatie apparatuur

Camera's aan boord tbv manoeuvreren?

Berichtdoor Budget-DIY » 24 Nov 2025, 08:33

Zat net op Youtube een auto filmpje te bekijken, waar ze achteruitrij camera's installeerden. En toen bedacht ik mij: misschien is zo iets ook wel handig voor op een boot. Het lijkt me dat meerdere camera's wel heel erg handig kan zijn, wanneer je b.v. in je eentje in een kleine haven moet zien aan te leggen. Of onder een smalle brug door varen.

Dus nu mijn vraag: worden er wel eens camera systemen op een boot geinstalleerd tbv het manoeuvreren? Zo ja, waar worden ze dan normaal gesproken geinstalleerd, of is dat heel erg boot afhankelijk? En worden ze dan extern tegen de romp oid geplaatst, of worden ze in de romp weg gewerkt?

Alvast bedankt voor het reageren!
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Re: Camera's aan boord tbv manoeuvreren?

Berichtdoor heuvels » 24 Nov 2025, 09:57

Nog nooit van gehoord op een plezierjacht. Wel vaak nuttig op de voorpunt van binnenvaartschepen om de dode hoek te voorkomen.
Maar als je dat leuk lijkt... en denkt dat het binnen je budget past... Wat let je?
Een spiegel is trouwens wel handig om het achterop komende verkeer in de gaten te houden. En met een geusje voorop de preekstoel kun je de brughoogte aardig inschatten.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 24 Nov 2025, 10:03

Budget-DIY schreef:Zat net op Youtube een auto filmpje te bekijken, waar ze achteruitrij camera's installeerden. En toen bedacht ik mij: misschien is zo iets ook wel handig voor op een boot. Het lijkt me dat meerdere camera's wel heel erg handig kan zijn, wanneer je b.v. in je eentje in een kleine haven moet zien aan te leggen. Of onder een smalle brug door varen.

Dus nu mijn vraag: worden er wel eens camera systemen op een boot geinstalleerd tbv het manoeuvreren? Zo ja, waar worden ze dan normaal gesproken geinstalleerd, of is dat heel erg boot afhankelijk? En worden ze dan extern tegen de romp oid geplaatst, of worden ze in de romp weg gewerkt?

Alvast bedankt voor het reageren!

Meerdere camera's is op een plezierbootje over "the top" , ik heb nog nooit een situatie meegemaakt dat ik voor manouvreren geholpen zou zijn door een camera.
Maar een camera om achteruit te kijken is een ander verhaal, en dan liefst zo wijd mogelijk.
Vooral op de rivieren en kanalen met de grote jongens is het een uiterst bruikbaar middel om snel een overzicht te hebben, deze jongens zijn veelal sneller dan je denkt, je wil niet onder hun dode punt/ boeg komen.

Laatste ongeval bij Warten nog vers in het hoofd.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 24 Nov 2025, 10:26

chaea schreef:Laatste ongeval bij Warten nog vers in het hoofd.

Je bedoelt dit ongeluk? Waarbij er een binnenvaartschip achter op een kruiser vaarde? Link Zo iets wil je inderdaad echt niet.
Afbeelding

Een achteruitkijkspiegel wil ik inderdaad nog gaan halen. Zit ook nog te denken aan zij spiegels, omdat m'n boot redelijk grote dode hoeken heeft. Moet echt achter het stuur weg, om alles goed te kunnen zien. Maar ook in de kajuit rond lopen geeft me geen goed beeld voor de laatste 1-2 meter tijdens het aanleggen. Zal ook zeker een stukje ervaring zijn.

Bij het dashboard ben ik sowieso al van plan om een (kleine) monitor te plaatsen, aangesloten op een kleine PC. Met draadloos internet wil ik dat gebruiken voor GPS navigatie/internet en dergelijke. Het zou dan maar een relatief kleine/goedkope upgrade zijn om een paar oudere (kringloopwinkel/marktplaats) webcams te plaatsen. Al helemaal makkelijk, wanneer ik goedkope IP beveiligingscamera's zou kunnen vinden. (camera kwaliteit is niet bijzonder interessant) Ik zou dan bijvoorbeeld gaten in de romp kunnen maken, en dan de camera's achter 1 cm dik glas kunnen zetten. Maar wist dus niet wat een gebruikelijke opstelling zou zijn. (blijkbaar is het dus helemaal niet gebruikelijk)
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor chaea » 24 Nov 2025, 10:34

Wellicht ook nog knipperlichten erop en een achteruitvaarpiep :lol:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Nov 2025, 11:10

heuvels schreef:Nog nooit van gehoord op een plezierjacht.

Op wat grotere jachten is het tegenwoordig heel normaal dat ze camera's hebben. Kijk maar eens op Youtube bij Sailing Liselot of de Enjoy Life. Die kunnen rondom hun boot kijken en zo zien hoever ze nog van een kade of steiger af zijn. Maar ze kunnen ook in hun machinekamer kijken.
Ik zelf heb één camera om het achterop komende verkeer beter in de gaten te kunnen houden.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 24 Nov 2025, 12:49

Camera's op grotere schepen tegenwoordig normaal, grootste uitdaging is waterdichtheid, die zijn er wel maar is een stuk duurder dan een chinees gevalletje.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Nov 2025, 13:42

Ach de meeste camera's die in nederland gebruikt worden zijn van Hikvision. Ook gewoon chinees en waterdicht(de behuizing dan). Maar ook die zijn idd meestal niet goedkoop.

Als je camera's voor het manouvreren wil gebruiken zorg dan dat je coax camera's gebruikt. Ip camera's hebben altijd een vertraging.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Nov 2025, 13:43

henkvd schreef:Camera's op grotere schepen tegenwoordig normaal, grootste uitdaging is waterdichtheid, die zijn er wel maar is een stuk duurder dan een chinees gevalletje.

Het ging in zijn algemeenheid over camera's aan boord. Niet over goedkope Chinese camera's. Dat maak jij er nu van. En er zullen best goede camerasystemen zijn want op ieder modern binnenschip zitten ze tegenwoordig ook. En die zitten echt niet allemaal binnen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 24 Nov 2025, 13:59

Dan lees je m'n antwoord niet. Goede camera's Orlaco.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Elektronica