advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor aatv » 22 Jul 2025, 15:08

calldris, is het een actieve of passieve antenne die er bij zit.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor Calidris » 22 Jul 2025, 15:25

aatv schreef:calldris, is het een actieve of passieve antenne die er bij zit.

greetzz aat

GPS antennes zijn de laatste 25 jaar altijd actief, d.w.z. met een coaxkabel en versterker in de antenne. De voeding via de coaxkabel is 3 volt. Het is zo'n standaard wit halfrond ding.

Lijkt hier wat op:
https://external-content.duckduckgo.com ... 49f17c9074

De onderste kelk kan er af om het plat op een dak te kunnen monteren.

Het is geen data antenne met reeds ingebouwde GPS, dat is n.l. niet mogelijk omdat in de transponder de atoomklok uit de GPS satelliet benut wordt voor de timing van de slotmap
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jul 2025, 09:39

De onderste kelk kan er af om het plat op een dak te kunnen monteren.

Het is geen data antenne met reeds ingebouwde GPS, dat is n.l. niet mogelijk omdat in de transponder de atoomklok uit de GPS satelliet benut wordt voor de timing van de slotmap
De eerste zin denk ik te begrijpen, als je bedoeld, dat met het verwijderen van de onderkant, montage op b.v, een pijp met schroefdraad mogelijk is.
De 2de zin wordt anders\ ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 23 Jul 2025, 12:03

Wolf1 schreef:De 2de zin wordt anders\ ?
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Dan ben jij niet de enigste.
Ik vind trouwens zo langzamerhand ,dat er "nieuwelingen" bij komen ,die veel gestudeerd hebben ,maar meer thuishoren op fora waar ze hun ei kwijt kunnen .
Mensen op watersportfora ,waarvan de meesten (myself to) toch praktisch ingesteld zijn.
Ik moet er ook een extra tablet naast gebruiken zo langzamerhand om bepaalde begrippen en termen uit te pluizen om te weten te komen wat men bedoeld.
Jip en Janneke taal is hier soms ver te zoeken.
En dan vraag ik me soms af , "zouden die mensen wel een fietsband kunnen plakken?". :lol: :lol:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 23 Jul 2025, 12:35

Wat er bedoelt wordt, je hebt 2 soorten gps antennes, met dit verschil om het zo makkelijk mogelijk te houden
een antenne met een coax kabel en een antenne met draadjes, de laatste komt direct nmea uit.
De laatste is niet geschikt voor de AIS om de atoom klok van de AIS te voeden, die verzorgt de timing van het uit zenden.

Waarom, om bv in Rotterdam 1000 of meer targets te hebben, bepalen class A en class B sotdma transceivers een schema om bericht te verzenden, oude class B , heeft dat niet en komt in die gebieden alleen in de lucht als hij een gaatje vind, dat wordt bij zoveel AIS systemen een probleem, vind maar af en toe een gaatje om een bericht te versturen.

De antenne met coax moet in ieder geval een fix hebben om de klok te voeden.
De evt externe antenne met draadjes verzorgt nml wel de positie, maar niet de atoomklok.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jul 2025, 12:41

Renegade schreef:Ik vind trouwens zo langzamerhand ,dat er "nieuwelingen" bij komen ,die veel gestudeerd hebben ,maar meer thuishoren op fora waar ze hun ei kwijt kunnen .

Niet mee eens ! Het is de techniek die veel sneller vooruit gaan als wij, en ja, het wordt niet allemaal eenvoudiger, daarom heel blij dat er toch mensen op dit forum zijn waar ik het aan kan vragen, en dan ook de tijd nemen om te antwoorden.
Ben heel lang geleden op uitnodiging naar een lezing van R.W.S. geweest in de "Fabriek" in Utrech, daar kreeg ik voor het eerst te horen over de verwachte toekomst met AIS.
Kwam daarna op een beurs, stand met mensen uit Enkhuizen die ik kende tegen, daar de vraag gedeponeerd of ze op de hoogte waren met het fenomeen AIS, Ja, vanwege de beurs een speciale aanbieding.
Na de aankoop 14 maanden en heel Nederland afgereden om het ding werkend aan de gang te krijgen, kan hem niet meer missen !
Heb jij het 18 jaar later toch een heel stuk makkelijker, al snap je er niets van, maar wel mensen op een site als dit, waar je in ieder geval je vraag kwijt kunt !
Gr. Wollf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 23 Jul 2025, 15:33

Calidris schreef:Een varend klein schip dat AIS gebruikt, moet bovendien zijn uitgerust met een marifooninstallatie voor het schip-schip (kanaal 10) verkeer die goed functioneert en voor ontvangst is ingeschakeld.

In Nederland is het toegestaan om als enige marifoon aan boord een handheld te gebruiken en die is functioneel hetzelfde als een vaste marifoon. Je kan dus gewoon een AIS transponder plaatsen zonder dat je een vaste marifoon hebt.
aatv schreef:calldris, is het een actieve of passieve antenne die er bij zit.

Wat de GPS antenne betreft is het handig om een GPS antenne toe te passen van het merk transponder dat je aanschaft. Het is dan verder niet relevant of dat een actieve of een passieve antenne is. Er zijn transponder merken die complete sets leveren. Mijn advies is koop wel een SOTDMA model maar niet duurste van duurste waterdicht voor zeezeilers met nederlandse reparatie service afdeling enzo. Een aantrekkelijk geprijsd merk is Em-Trak en dat voldoet prima in recreatievaart.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Calidris » 23 Jul 2025, 16:12

Er bestaan reeds lang geen passieve GPS antennes meer, dat was jaren 90.

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor Calidris » 23 Jul 2025, 16:22

Renegade schreef:En dan vraag ik me soms af , "zouden die mensen wel een fietsband kunnen plakken?". :lol: :lol:

Misschien nog wel véél meer dat jij? ;)

Ik ben gewoon onderaan begonnen, maar altijd goed geluisterd en opgelet, zowel op school als in het "echie" :lol:

Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor aatv » 24 Jul 2025, 12:08

langzaam komen we er wel. ais op je boot wordt langzaam ook een duur geintje. het hele ais
gebeuren zelf met een stukkie mnea2000 zit je al snel richting de 1500 euries. komt er ook
nog een tablet oid bij en die moet dan weer minimaal Android 11 hebben om de waterkaarten app
te kunnen draaien. kortom nog eens een 600 euries voor een schermpie want je wil dan wel iets
wat zo lang mogelijk bruikbaar is. kortom de gekregen zo goed als nieuwe tablet heeft android 10
en pis ik daar mooi mee naast de pot!

mochten er tips en ideeen zijn omtrent beeldschermen tablets ed die hiervoor bruikbaar zijn en het
nog een beetje betaalbaar houden dan hoor ik het graag!

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica