Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 14:14

Amersfow schreef:Als je AIS wil gebruiken voor nabije vaartuigen ga je vaak nat volgens mij. De weergave loopt zoveel achter met de werkelijkheid dat de boot allang gepasseerd is voordat je 'm ziet op het scherm.

In de binnenvaart beschikken ze over professionele systemen,en nog gaat het geregeld mis.
Onlangs nog op het PMK .
In het nieuws stond "Schipper vaart tegen brug".
In werkelijkheid was het niet de schipper die dat deed?
Nee ,het was de brugwachter die de brug sloot toen het schip al gedeeltelijk door de openstaande brug was gevaren.
Men kan schepen volgen,er staan camera's bij de brug(gen),en nog heeft men oogkleppen op schijnbaar.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 14:39

Amersfow schreef:Als je AIS wil gebruiken voor nabije vaartuigen ga je vaak nat volgens mij. De weergave loopt zoveel achter met de werkelijkheid dat de boot allang gepasseerd is voordat je 'm ziet op het scherm.

Dit komt echt niet voor bij klasse A transponders. Kan absoluut niet. Het kan zo lijken bij klasse B transponders omdat die in AIS drukke omgevingen minder snel aan de beurt komen en je nog even de oude positie ziet in je plotter. Daarom is het ook helaas klasse B. Er is wel verbetering mogelijk, een nieuwe klasse B transponder kopen met SOTDMA protocol. Em-trak biedt een model aan met SOTDMA protocol voor niet te duur en ik ben van plan om die binnenkort te plaatsen als vervanging voor mijn oude Em-Trak B100.

Het kan ook veroorzaakt worden door je eigen apparatuur, je antenne is slecht en je ontvangt af en toe niks zodat een oudere positie op je plotter blijft staan....
of je antenne is gedeeld met marifoon en dat werkt een beetje matig.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 15:49

Aha. Ik kijk gewoon naar de bootjes via zoon app als Waterkaart life. Verder heb ik het niet nodig. Vaar altijd zoveel mogelijk SB wal. En als je op de kruispunten die enorme omweg vaart die de waterkaart aangeeft, gaat het altijd goed. En op zee liefst met 2 in de kuip die uitkijken. In de shipping lanes moet je zeker 4 ogen hebben. En Vlissingen maar meiden :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 29 Jul 2024, 16:05

Ik kijk gewoon naar de bootjes via zoon app als Waterkaart life.

Daar kan ik nou met mijn verstand niet bij dat dat als zijnde AIS / navigatie app in de markt gezet mag worden, dan hoeven ze zich ook niet meer druk te maken over Chinese meuk zonder typegoedkeur m.i.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 17:10

bas schreef:Daar kan ik nou met mijn verstand niet bij dat dat als zijnde AIS / navigatie app in de markt gezet mag worden.

Nee dat is geen AIS /navigatie app die daarvoor specifiek in de markt is gezet.
Dat is van een bedrijf dat zich Surfcheck noemt ,die ook weerapp's exploiteert ,en ook een graantje wil meepikken met een vaaarapp.
Eerst kwam de ANWB er mee,en toen dat een succes werd,gingen meerderen dat ook doen.
O.a. Vaarkaart Nederland deed dat,en later moest zo nodig Surfcheck ook nog als kruimeldief meehelpen om de markt verder te verzieken.
En om "on speaking terms" te blijven , implanteerden ze weer tracking van AIS data erin.
Dus zie je nu bij Vaarkaart Live een bootje op het scherm ,als er een met AIS uitgerust vaartuig op je route of elders vaart .
Overzichtelijker als vaarapp wordt het er niet van ,maar de eeuwige geilheid aan infodrang wordt erbij anderen die het zogenaamd nodig hebben,wel mee gestild.
In een volgende fase zal Flight Radar er ook wel inzitten denk ik,dan kan men ook zien of en wanneer er een jet of anderszins over hun boot vliegt.
Je zal maar net in de aanvliegroute van een sport vliegveld varen toch? :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 29 Jul 2024, 17:27

Dat is het punt niet, dat kun je allemaal zelf en of uitzetten.
Mijn punt is meer dat er live data verkocht worst wat geen live dat is. Weinig meer of minder dan navigeren op Marine traffic od Vessel ginder, en daar mankeerd met enige regelmaat nog wel eens wat aan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 18:59

bas schreef:Dat is het punt niet, dat kun je allemaal zelf en of uitzetten.
Mijn punt is meer dat er live data verkocht worst wat geen live dat is. Weinig meer of minder dan navigeren op Marine traffic od Vessel ginder, en daar mankeerd met enige regelmaat nog wel eens wat aan.

Marinetraffic Vesselfinder en dergelijke hebben over zeker 50% van Nederland geen dekking. dit heeft niets te maken met life-data. Dat kan alleen maar met je eigen goedgekeurde (type goedkeuring) transponder, ook niet met wassenaarse en andere meuk.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 19:00

bas schreef:Mijn punt is meer dat er live data verkocht wordt wat geen live dat is.

Je kunt niet zo stellen dat het geen live data is.
Ik heb voor de fun afgelopen middag die app ook effe op mijn dingetje geplaatst.
En toen zag ik toch echt dat een schip ,die ik via een andere site met een camera volg, toch echt wel op dat moment ook in die app daar werd afgebeeld in dat kanaal.
Dat was dus wel degelijk live data.
Uit ondervinding is VesselFinder slechter met live data dan Marine Traffic .
Enkele weken terug lagen er voor de wal bij Asbach a/d Donau 3 schepen .
Op VesselFinder lag er niks,zelfs dagen ervoor en erna niet.
Marine Traffic gaf ze op hun site wel aan.
Ook was hun live data in orde.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 29 Jul 2024, 19:06

Het gaat via internet, servers en weet ik wat al niet meer, dat is per definitie geen live data.
Pak het afgelopen EK voetbal, elk huis stond op een ander moment te juichen bij een doelpunt. Dat is bij die zogenaamde "live" data niet anders. Kan het kwaad?.... vaak niet, tot dat het drukker wordt en net op de momenten dat je er echt wat aan hebt.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 19:37

bas schreef:Het gaat via internet, servers en weet ik wat al niet meer, dat is per definitie geen live data.

Als je het zo precies wilt stellen,dan is alles waar je zelf bij aanwezig bent , dus zelf fysiek met je eigen ogen gezien te hebben, live data ,en de rest niet.
Als je het expliciet wilt stellen,dan is alle info via andere kanalen ook geen live data ,maakt niet uit welk info kanaal.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica