advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jul 2025, 14:35

Patrick55 schreef: Ik stel alleen maar vast dat bij mij met deze combinatie werkt. Ik heb verschillende kruispunten waar de juistheid van gegevens van belang is. Mijn echtgenote staat steeds op de uitkijk want alles kan de mist in gaan. Tot nu toe tot op 20 meter accuraat en dit meerdere keren.
Ook op de drukke waterwegen richting Frankrijk op De Schelde en De Leie steeds correct.
Patrick

Patrick, ga het nog 1x proberen, normaal is de bedoeling dat jij gegevens uitzend, die ik dan rechtstreeks opvang en verwerk tot informatie .
Dit wordt dan "real time" informatie genoemd ! jouw systeem via steunzender en internet providers, kan best wel eens kloppen maar is niet rechtstreeks !
Door de omweg ontstaat een tijdsverschil, de grote van dat verschil, is van allerlei omstandigheden afhankelijk en kan naar het blijkt weken zijn.
Daarom niet bruikbaar, om te vertrouwen voor navigatie.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 09 Jul 2025, 14:48

In wat voor vorm ook is een klasse B-ais niet altijd accuraat.
Vaak genoeg huppelt deze 100 meter of meer achter de werkelijkheid iets waar een klasse A geen last van heeft.
Wij zijn ook eens getraceerd op Antarctica, nog spijt van dat ik daar geen printscreen van heb gemaakt. :lol:

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jul 2025, 15:00

Een B -AIS is net zo accuraat als een A-AIS, zend alleen minder keren per uur uit !
Dat verschil laat ook precies zien, wat de factor tijd in het verhaal doet.
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 09 Jul 2025, 15:08

Wolf1 schreef:Een B -AIS is net zo accuraat als een A-AIS, zend alleen minder keren per uur uit !
Dat verschil laat ook precies zien, wat de factor tijd in het verhaal doet.
Gr, Wolf1

Ik heb het verkeerd verwoord het is dat wat ik bedoel.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 09 Jul 2025, 16:15

Hoe vaak het wordt verstuurd is afhankelijk van de snelheid van het schip; hoe langzamer het schip vaart, hoe langer het interval tussen twee berichten mag zijn, met een maximum van 3 minuten. Zeer snelle schepen zenden hun gegevens om de 2 à 3 seconden.

Bron; https://www.nationaalsleepvaartmuseum.n ... 20seconden.

En dit is wat Google AI te melden heeft;
Het grootste verschil tussen AIS klasse A en klasse B is dat klasse A voornamelijk voor de beroepsvaart (zoals zee- en zeeschepen) en schepen die onder het SOLAS-verdrag vallen, is bestemd. AIS klasse B is meer geschikt voor de pleziervaart en kleinere beroepsschepen. Klasse A zendt met een hoger vermogen en regelmatiger gegevens uit, en heeft een groter bereik dan klasse B

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2025, 10:34

kajoe schreef:hier staat de zend/ontvang mast wal station 150 meter van het kanaal niet alles gaat direct rechtstreeks tenminste dat zeggen de lui van de kpn die zenders en ontvangerbs plaatsen voor onder andere AIS.

Kajoe, als leuteren troef was, heb jij gewonnen !
AIS informatie gaat via VHF kanaal 70 door de enorme drukte op dit kanaal wordt er naarstig aan gewerkt om ongebruikte ruimte op andere kanalen ook te gebruiken.
Navigatie gaat in ieder geval ship/ship via marifoon kanalen ! ! !
Dit kan dus vrij uit de lucht door andere worden ontvangen en voor God mag weten worden gebruikt,
En Amersflow, ook voor jou appje, op je mobieltje, jij helemaal gelukkig, maar als je er toch over nadenkt moet je dat toch niet willen !
Vaar 's nachts, voor 95% op m'n scherm moet alleen nog voor zulke halve zolen als jij, naar buiten kijken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 10 Jul 2025, 14:59

Amersfow schreef:Voer gisteren op Oude en Nieuwe Maas, de AIS schepen getoond op de Waterkaarten app klopte als een bus. Laat die app ook mijn boot zien btw?

Bij de Oude en Nieuwe Maas staan veel walstations, daar zal het meestal wel kloppen.
Maar pas op, ik heb tot vorig jaar ook met dat AIS + op de waterkaart gevaren maar kwam toch regelmatig beroepsvaart tegen die niet in de app getoond werd. In mijn naïvieteit dacht ik dan dat ze het niet aan hadden staan. Sinds ik echt AIS heb is dit nooit meer gebeurd. En nee, je bent alleen zichtbaar voor waterkaartgebruikers die dan ook AIS+ in de app aan hebben staan. Dus voor de overige 98% niet.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Jul 2025, 17:07

kajoe schreef:hier staat de zend/ontvang mast wal station 150 meter van het kanaal niet alles gaat direct rechtstreeks tenminste dat zeggen de lui van de kpn die zenders en ontvangers plaatsen voor onder andere AIS.

Een AIS ZENDER op de wal? :ugeek:
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 10 Jul 2025, 18:17

ja zeker hoe dacht u dat het ook zichtbaar werd via het internet of komt het bij u zoo van de boot op u computertje terecht .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Jul 2025, 21:23

kajoe schreef:ja zeker hoe dacht u dat het ook zichtbaar werd via het internet of komt het bij u zoo van de boot op u computertje terecht .

De enige AIS zenders zijn de transponders aan boord van de schepen, op de wal staan geen zenders, alleen ontvangers die het doorsluizen naar internet.
Daarbij betwijfel ik of die ontvangers door officiële instanties als KPN worden geplaatst resp. geëxploiteerd, want wat moet "de wal" met AIS? Volgens mij worden die vooral door amateurs geëxploiteerd.

En JA, bij mij aan boord komt het zo uit de lucht op de antenne terecht en via een coax kabel in de AIS Transponder die het op zijn beurt omzet in een USB signaal wat mijn lap binnen rolt en middels software op een elektronische kaart geprojecteerd. Komt geen walstation aan te pas, laat staan internet.

AIS werkt via VHF, alle andere "kanalen" bestempel ik als "Toyz For Boyz/Girlz/WhatEver".
Laten mij regelmatig zien op plekken waar ik niet ben (geweest) en soms zelfs niet eens kan komen en zijn daardoor voor mij bewezen onbetrouwbaar.
En als Luchtvaart ITer is mijn motto: "geen informatie is betrouwbaarder dan onbetrouwbare informatie"
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica