quichot schreef: Het zou best eens zo kunnen zijn dat veel watersporters die nu voor dat examen terugdeinzen dan wél een marifoon aanschaffen. Dan heb je in elk geval te maken met gemotiveerde schippers, en die zullen zeker ook de instructies lezen.
Guido heeft hier wel een punt.
Voorbeeld van mijzelf.
Ik ben geen leerder,en moet veel in de praktijk opdoen.
Ik heb daarom bij VBO een dagcursus gevolgd voor marifoon.
Vooraf werd mij duidelijk gemaakt,dat alles goed te volgen was,ook voor iemand die moeite had met leren.
Na de cursus werd er op dezelfde dag een examen afgenomen in een hotel langs de N50 bij Zwolle.
Ik ben die cursus aangegaan,maar heb gemerkt dat wat zij mij vertelden niet klopt.
Voor degene die niet makkelijk leert,raad ik zo'n cursus niet aan,want je houd het niet bij.
Verder heb ik gemerkt,dat je veel onzin moet onthouden,die niet relevant is voor het marifoonverkeer an sich.
Moeilijke materie zoals hoe ziet een accu eruit,en alles wat erin zit.
Als je daar geen sjoeger van hebt,en de interesse of het nut er niet van in ziet,dan wordt dat moeilijk.
Ik heb het examen afgelegd,en ben gestraald op 1 punt.
Geen 35 maar 34 punten.
Ik ben gezakt op de vraag over accu's.Van de rest wist ik een hoop af,omdat ik dat relevant vond.
Ik moet zaken leren over als iemand een telefoongesprek wil voeren via marifoon als ik op zee zit,dit terwijl het in NL niet meer mogelijk om dat telefoongesprek te kunnen voeren.Dit was volgens de cursus alleen nog mogelijk via de Belgische kustwachtcentrale.
Dan denk ik,gloeiende gvd ,waarom moet ik zaken gaan leren,die hier niet relevant zijn,als niet meer kunnen,etc.
Dan zakt de interesse wel heel diep.
Waarom moet ik weten waaruit een accu is opgebouwd,wat erin zit etc etc,terwijl het allemaal gesloten types zijn tegenwoordig,en vanwege het explosie gevaar beter is, om een Maintenance Free of Gel accu te monteren,want de gassen die uit een na te vullen accu's zijn slecht en kunnen niet of slecht uit de machinekamer geraken.
Een hoop onzin zit er verpakt in cursus,waar je na het examen nooit,maar dan ook nooit meer iets aan hebt.
Ik had dus de vraag over de accu's fout,want ik wist het niet.
Als ik vraag goed gehad had,had ik nu een legale marifoon aan boord gehad,en had ik mij gewoon geregistreerd,en had ik mij als zijnde positief in deze discussie gemengd.
Ne niet,want ik verrek het om zaken te moeten leren,die totaal niet relevant zijn,zaken leren waarvan de mogelijk tot gebruik hier in NL niet meer überhaupt mogelijk
is.Zaken te leren die voor mij nooit maar dan ook nooit van toepassing zullen zijn.
En zolang ze bij de politiek allen maar de ogen op dollar tekens hebben staan,verrek ik het ook.
Laten ze maar eens een cursus gaan maken,die geënt is op VB1,dus niet zijnde grote wateren.
Maar hier in NL menen ze het buskruit opnieuw te moeten uitvinden.
En dat is met alle cursussen zo in Nederland die verplicht zijn,indien je de daaraan gelieerde werkzaamheden/ cq gebruik wil uitvoeren.
Voorbeeld:
Ik ben/was vervoerder van gevaarlijk chemische vloeibare stoffen.
Daarvoor moet je in het bezit zijn van een ADR-certificaat,met aantekening tank.De basic voor stukgoed moet je zowiezo doen,dat andere is extra.(ook zo'n rare regelgeving)
Na afloop werd werd mij door zo'n pief de vraag(mondeling) gesteld: U rijd met een dieplader,op die dieplader staat een dragline,aan de dragline hangt een tank met een inhoud van 999 liter.Moet u bij het vervoer daarvan in het bezit zijn van een ADR-certificaat?
Ik heb de man 2 antwoorden gegeven.eentje wat hij graag wou horen,en eentje die paste bij mijn opvatting,en hem zekerheid gegeven,dat indien hij mij daarop zou laten zekken,dat ik dan een rechtszaak zou gaan aanspannen,zodat zij verplicht werden gesteld om alle zwaartransportbedrijven moesten aanschrijven op het gebruik van ADR gerelateerde zaken indien ze met een dragline reden als lading met deze voorwaarden.
Want in zijn vraag zat namelijk een addertje onder het gras.En die had ik wel door.
De dragline had een tank van 999 liter.Onder stukgoed vervoer wordt 999 liter diesel brandstof met een factor één vermenigvuldigd,heeft met de gevarenklasse te maken namelijk,en blijft dus 999 punten.Onder de 1000 punten,is dat vervoer ADR vrij en er hoeven ook geen maatregelen aan boord te zijn.Het addertje was de accu op de dragline,en omdat het een lading is,valt deze onder ADR vervoer.En met accu kom je boven de 1000 punten,en voila de "lul" had een punt,theoretisch wel te verstaan.
Ik had al een 9 op theorie schriftelijk,en ikm kreeg na lang vergaderen( 4 uren in de wachtkamer gezeten) een 3 voor mondeling,was een 6 gemiddeld,want ze durfden het niet aan om het aan te laten komen op een rechtszaak.Ik had namelijk mijn organisatie waarvan ik lid was,achter me staan.
Ik heb nooit meer een examen afgelegd voor ADR in Nederland,want hier zitten toch alleen maar examinatoren die je bij voorbaat willen laten zakken.Ik heb de volgende 3 stuks(iedere 5 jaar) afgelegd in Weener onder auspiciën van het Industrie- und Handselkammer in Emden Duitsland.Voor degen die geen duits spreekt en leest is het niet gemakkelijk,maar wel te doen.Certificaat is EG erkent.
En wat marifoon betreft:
Ik kan nu wel uitluisteren,want daar zijn legale apparaten voor te koop,en mijn andere die ik al had aangeschaft tijdens de cursus,ligt thuis,te weten een Cobra HH350FLT EU.
Dus degene die nu nog wil beweren dat ik geen interesse heb ik in het marifoonverkeer,kan zich beter laten nakijken in de geriatrische inrichting,want die spoort niet.
En nogmaals ,ik verrek het ten enen male om nog een keer hier in NL examen te gaan doen voor gebruik marifoonverkeer,zolang ik daar onzinnige niet ter zake ,en niet relevante zaken moet leren,waarvan ik nooit gebruik van zal maken,ook niet als ik wel de zee op ga.
Ik heb mijn principes,en daar wijk ik niet vanaf.
En zolang deze onzinnigheid doorgaat,is veiligheid niet factor nummer 1 bij de overheid,maar kassa en eens nog eens kassa.
Kom maar met een cursus waarvan je het nut direct kunt gebruiken,en ik ga deze volgen.
Nederland is een land,dat het wiel opnieuw wil uitvinden.
Ik kan je garanderen dat er over een paar auto's zijn met vierkante wielen,die voor altijd niet verder komen dan de plek waar ze dan staan.

Update:
Aan Rob wil ik ook nog iets meegeven.
Stigmatiseer niet de mensen met uitspraken van "als je niet bij machte bent om daarvoor een certificaat te halen,moet je erover nadenken of je wel geschikt bent om e.e.a. uit gaan oefen.(vrij vertaald)(Uitspraak gedaan in draadje vaarbewijs en marifoon) .Eerlijk gezegd Rob,ben jij niet de man die kan oordelen over dergelijke mensen,sterker nog, je MAG het niet eens.Bij dergelijke antwoorden gaan bij mij haren overeind staan.Ik vraag me dan ook af wie bij jou het onderhoud aan je motor van de boot doet.Iemand met veel praktijk kennis,die verstand van zaken heeft,en ook nog eens goedkoop is,of iemand die veel diploma's heeft,maar nog niet weet of er in een dieselmotor ook een bougie moet,en dat eerst moet opzoeken in zijn studieboeken.Niet iedereen heeft in het rijtje gestaan,waar veel (on)verstand werd uitgedeeld,en er verder helaas niks mee heeft gedaan.
Ik behoor ook bij degene die dat rijtje gemist heeft,maar gelukkig de laatste 3 jaren voor mijn pensioen wel zelf kan berappen zonder enige vorm van een verzekeringsuitkering.
Als eenmanszaak eigenaar kan ik dus gerust zeggen,dat ik wel goed heb geboerd, en dat met toch maar weinig diploma's.
Veel diploma's en certificaten zijn geen garantie voor een "appeltje na de dorst".