elrenegado schreef:nee afgelezen op de BMV.
op een Engelse site lees ik, dat je blijkbaar innkan stellen dat voor sommige tractiesets (en ik heb een 1080ah tractie batterij) het nodig is om periodiek een absorptie lading te doen 1v hoger dan normaal... en dat komt overeen met wat ik zag... 15.33 i.p.v. 14.38.
Blijkbaar kan je dat op de muktiplus inprogrammeren en lijkt dus normaal voor deze setup.
was me alleen sinds ik de boot heb vanaf april dit jaar nooit erder opgevallen.
Steve, ik zou ff nakijken of dat inderdaad zo is, het periodiek verhogen van de absorptiespanning noemen we egalisatie laden wat voor een specifieke tractiebatterij noodzakelijk is om zuurstratificatie te voorkomen.
Binnenvaartschippers hebben het meestal over dat de accu moet "borrelen" en dat is precies wat er gebeurt bij het egalisatieladen.
In een 12V systeem kunnen de spanningen oplopen tot 17V wat in veel gevallen betekend dat er schade zal ontstaan aan 12V apparatuur.
De stand is voornamelijk bedoeld voor batterijen die voor bijvoorbeeld aandrijvingen gebruikt worden, niet voor een servicebatterij.
Het is iets anders als temperatuur compensatie wat er voor zorgt dat een koude accu met de juiste spanning wordt geladen en een warme accu niet overladen wordt.
Kan ook de temperatuurscompensatie zijn van je acculader.
Toen het een paar graden vroor was mijn laadspanning van mijn Victronlader ook ongeveer 14,7 volt zijn terwijl deze normaal 14,4 volt is bij absorptieladen.
Gr. Hans
Ja, en het advies van Victron was: haal de sensor maar los. In de zomer de sensor weer vastgemaakt en toch weer een hogere spanning. Dus maar weer de sensor losgekoppeld.Een koude accu moet een hogere spanning krijgen om volledig geladen te worden een "normale" absorptiespanning bestaat dan ook niet omdat het helemaal afhankelijk is van de temperatuur.
De temperatuur welke je ingeeft is voor de spanning bij een accutemperatuur van 25 gr.C
De opmerking dat de sensor dan maar losgehaald moet worden en dat deze opmerking van Victron afkomstig zou zijn is onzin.
Of kwam de uitspraak van een verkoper van Victron producen.....? (zie mijn onderschrift!!)
In bepaalde gevallen (bij "trut" accu's) is het soms beter om niet temperatuur gecompenseerd te laden en de sensor te verwijderen.
Iedere kwaliteitsaccu geeft in het datasheet aan hoeveel mV/gr C de temperatuur compensatie moet zijn, dit is aante passen in de lader.
Standaard waarde in een 12V systeem is 16,2mV per gr.C waarbij de afwijking naar boven een negatieve waarde is (dus minder spanning)
Aquanaut