Pagina 2 van 5

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 09:57
door kajoe
tja er zijn dus mensen die met ais denken dat zij bv bij mist gewoon op dat ding kunnen vertrouwen wij hadden dat ook hier op de sluis en er bleek geregeld een verschil in te zitten vn een minuut of5/10 schepen zaten geregeld een 3/4 km van de plaats waar ze op het beeld stonden en dan kan je rare missers maken ook klopte de aangegeven snelheid niet met de werkelijk gemeten snelheid
rondom frustrerend soms en kon leiden tot aanvaring schade als we de deuren moesten sluiten .
het is een leuk hulp middel maar niet echt betrouw baar .
ook zoeken nar bv een bepaald schip op naam kreeg je er soms wel 10 maar net niet diegene waar je naar op zoek was .
dat was en is de reden dat de ais niet gebruikt mag worden voor bv snelheid controles .
eens hadden we een schip door de brug richting lemmer maar volgens ais lag hij nog in Heerenveen tja foutje .

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 10:10
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:Tijdens zo'n storing worden een paar nulletjes van het digitale signaal een ééntje of andersom en je zit niet op 52° noord, maar 82.
(Hardopdenkerij mijnerzijds. Theorietje.)

Oh nee hoor, is zeker geen Theorietje, is zeker niet uitgesloten en ligt zeer voor de hand.

En daar is ook een oplossing voor, de zg CRC, ofwel Cyclic Redundancy Check

Wordt in de luchtvaart toegepast op data berichten tussen grond en vliegtuig, bv om actuele meteo info aan boord te tonen.
Daar wil je geen fouten in hebben, dus wordt het bericht zelf controlerend gemaakt.

Hierbij wordt het hele bericht door een algoritme gehaald en de uitkomst daarvan is een getal, wat aan het bericht wordt geplakt.
Aan boord doe je het zelfde met dat bericht en daar moet dan dus het zelfde getal uit komen.
Is dat niet het geval, dan is er ergens onderweg een 0 in een 1 veranderd (of andersom) en wordt het bericht geweigerd.

Vergelijkbare controles worden gebruikt in de IBAN nummers, de nummers die gebruikt worden voor 'betaalkenmerk', barcodes op artikelen, registratienummers op railvoertuigen etc. Allemaal bedoeld om invoer- resp. transmissiefouten te elimineren.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 10:17
door Marie Christina
Kijk eens aan, zo leer je nog eens wat!

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 11:09
door Ivoisrood
Is niet anders dan de Checksum in een gps signaal toch?

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 12:31
door PARO
Ik gebruik "BOAT WATCH", €5,99 en tamelijk accuraat.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 13:18
door henkvd
PARO schreef:Ik gebruik "BOAT WATCH", €5,99 en tamelijk accuraat.



Geen enkele AIS internet bron is accuraat genoeg en nooit bruikbaar om te navigeren. ( vertraging variabel )
Voor dat laatste heb je minimaal een AIS receiver nodig.


Verder, fouten in AIS bericht zijn niet mogelijk, het traject van zender tot ontvanger , het data pakketje is ook voorzien van controle bits, soort CRC , raakt er ergens wat kwijt is het bericht niet valid en wordt niet gebruikt, storing heeft dus geen invloed hierdoor.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 14:05
door PARO
Geen enkele AIS internet bron is accuraat genoeg en nooit bruikbaar om te navigeren. ( vertraging variabel )
Voor dat laatste heb je minimaal een AIS receiver nodig.


Het is niet de bedoeling te navigeren ermee, zeker hier niet.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 22:33
door R.C.Grootveld
Ivoisrood schreef:Is niet anders dan de Checksum in een gps signaal toch?

Is ook zoiets.
Pariteit bitje is nog zo'n voorbeeld.

Ofwel:
Er zijn voldoende mogelijkheden om transmissiefouten te detecteren, of je ze ook kunt elimineren is een ander verhaal, want daarvoor is 2-richtingverkeer nodig.

Dat zo'n controle ook niet 100% is, getuigt een voorbeeld:
Ik kocht in ons personeelsrestaurant een keer een pakje stroopwafels.
Bij de kassa kwam er echter een heel ander artikel op de display.
Toen de cassiere dit wilde corrigeren en de stroopwafels opnieuw scande, verscheen er wel stroopwafels op de display.
Bij het lezen van de barcode was dus iets misgegaan, maar die fout was (1) niet alleen door de technische controle van de UPC code gekomen, maar (2) het resultaat bleek ook nog eens een bestaand artikel in het assortiment te zijn.
De kans op (1) is statistisch gezien al heel klein, die op (2) nog veel kleiner.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2021, 22:37
door R.C.Grootveld
PARO schreef:Het is niet de bedoeling te navigeren ermee, zeker hier niet.

Daar gebruik ik het ook niet voor, het is puur voor het thuisfront op onze weblog.

Voor navigatie is de transponder aangesloten op de laptop met OpenCPN en dat werkt prima.
Ik zie alles om me heen, inclusief snelheidsvectoren van mij en anderen dus ik kan goed inschatten wie wanneer waar is.
Handig als je de Waal, Rijn of Merwede over moet steken.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2021, 09:26
door PARO
Voor navigatie is de transponder aangesloten op de laptop met OpenCPN en dat werkt prima.
Ik zie alles om me heen, inclusief snelheidsvectoren van mij en anderen dus ik kan goed inschatten wie wanneer waar is.
Handig als je de Waal, Rijn of Merwede over moet steken.[/quote]

Heb een PB gestuurd.