quichot schreef:Hoe werkt die W-aansluiting eigenlijk? De dynamo draait toch met een volstrekt willekeurig aantal omwentelingen, en niet synchroon met de krukas?
Over "w" aansluiting op dynamo,s
Een kort overzicht zonder teveel details..
In den beginne was er de gelijkstroomdynamo (generator). Een op een elektromotor lijkende langwerpige dynamo met daarin een anker met koolborstels op een collector (commutator). Daar kwam kant en klare gelijkstroom uit, waarmee je accu,s kunt opladen. Wegens de slechte koeling van het anker, en de aanwezigheid van koolborstels was het vermogen beperkt, zeker bij lage toeren..
Toen kwam de wisselstroomdynamo (alternator). Die was er al in de industrie, maar daar was wisselstroom geen probleem.
Om accu,s te laden is er gelijkstroom nodig. Dat kan door wisselstroom gelijk te richten. Dat ging pas goed en goedkoop toen er diodes kwamen voor hoge stromen.In de wisselstroomdynamo werd een gelijkrichter gebouwd; Klaar!
De wisselstroomdynamo bestaat uit een aantal spoelen met kern (bijv 12). Deze zijn vast opgesteld in een kring, met de kernen naar het midden van de kring gericht.
In de kring draait een magneet rond met een noord- en een zuidpool. Die polen strijken magnetisch langs de kernen, waardoor er in de spoelen stroom wordt opgewekt. Omdat er beurtelings een noord-, dan weer een zuidpool langs komt, wisselt de stroomrichting voortdurend van richting; Wisselstroom.
Het aantal wisselingen per seconde (de zg Frequentie) hangt af van het toerental van de magneet die op de as zit, dus het dynamotoerental. Als dus de frequentie wordt gemeten, dan is het toerental
van de dynamo per seconde bekend, en X 60, per minuut.
De "W" aansluiting is een aftakdraad van één spoel, vóór de gelijkrichtdiode., dus waar er nog wisselstroom is..
De toerenteller is feitelijk een frequentiemeter, met een schaal in toeren per minuut.
De dynamo wordt aangedreven door de krukas via de V-snaar. Als de poelies van krukas en dynamo gelijk groot zijn, dan zijn de toerentallen ook gelijk, maar dat is vrijwel nooit zo..Daarom moet de toerenteller gecompenseerd worden voor het verschil in diameter. Dat kan met een stelschroefje (potmeter) achterop de toerenteller.
Dat gaat zo:
-Zorg dat er een handtoerenteller beschikbaar is; Een mechanische, die tegen de krukas kan worden gedrukt, of (beter) een optische, die een wit plekje (papieren sticker) op de krukaspoelie kan zien.
-Start de motor, en kies een verhoogd toerental op het gehoor..
-Meet dit toerental met de handmeter.
-Stel de toerenteller af op het gemeten toerental met het stelschroefje; klaar!
Omdat de W aansluiting feitelijk de volle stroom van zijn spoel zou kunnen leveren (niet doen), kunnen er wel tig toerentellers op aangesloten worden; Die vragen vrijwel geen stroom op hun signaal ingang (W of G). Dus twee kan zeker..
Gr, Eagle