Deze week eerste keer echt weg met mijn Doerak 650 geheel gerenoveerd.
Alles gaat naar wens op wat kleine dingetjes na waaronder;
Ik heb 2 x een lifpo4 vaan 300ah elk dus totaal 600.
2 x victron zonnepaneel van 175 wp totaal 350 wp.
Victron mppt 30/100 welke ik op de app kan bijhouden.
En een shunt met een display om de accu's te monitoren.
Deze laatste verteld mij andere dingen dan de Victron zegt, Victron geeft halverwege de dag aan dat de accu's vol zijn en gaat van absorptie naar druppelladen, einde van de dag naar bulk wat mij logisch lijkt.
De batterij monitor echter geeft gedurende de dag een stabiel beeld en geeft als Victron absortie aangeeft een klein positief verschil. Ook als ik alle apparatuur uitzet als de zon op zijn sterkst is.
Ik verbruik sowieso heel weinig, een koellade, zendapparatuur, een camera voor achteruit zien, en af en toe zet ik de 220 v omvormer van Victron 1600 zuivere sinus aan om het 3 liter boilertje te verwarmen of om s'avonds tv te kijken.
Ik neig om mijn Victron mppt te geloven, vooral omdat de cyclus klopt met verbruik en momenten van de dag. Dus s'morgens absorptie rond 11 a 12 uur druppel en naarmate het gaat schemeren bulk.
De app geeft dan ook een volle accu aan.
De accu monitor geeft echter 383 ah aan op 64%, maar dat is een Chinees ding dus weinig vertrouwen in.
Overigens heb ik genoeg energie tot vrijdag dus al heeft de Chinees gelijk geen strees, heb helaas geen multimeter meegenomen dus deze op het vergeten lijstje gezet.
Maar wat denken jullie?