GPS delen tussen marifoon en AIS ontvanger via NMEA

communicatie en navigatie apparatuur

Re: GPS delen tussen marifoon en AIS ontvanger via NMEA

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Mei 2026, 16:24

Patrick55 schreef:En toch volg ik Wolf volledig. Gezien zijn en zien is niks verkeerd mee. Integendeel. Voor je vanuit Gent op de kleine kanaaltjes bent heb je toch al een eind samen gevaren met vrachtverkeer. Zij kunnen jou oproepen en jij hen. Best handig deze communicatie. Het wordt door hen ook gewaardeerd. En ja, wij zijn nu ook in week twee van een achttal weken durende trip. Gent nr Parijs, verder of De Marne of weet ik veel. Wie zal het zeggen. Binnen zes weken weten we het wel. Waarom investeren in AIS om het maar ten dele te gebruiken. Begrijp ik niet. Als je ooit Antwerpen door wilt zal het op deze wijze niet lukken. Kan je De Westerschelde over steken.

Patrick

Ik ook wel, echter maken mensen keuzes gebaseerd op vele factoren en soms hebben mensen moeite met die keuzes.
En ook dat is prima maar om dan gelijk met een glas azijn er bij een reactie te typen gaat mij wat te ver. Mag je nog
zo kundig zijn, dat werkt niet.

Doet me denken aan een engineer op mijn afdeling (technisch IT beheer). De man was zeer kundig en van onschatbare
waarde maar kwam altijd te laat, was om de havenklap "ziek", kon niet tegen commentaar, weigerde vergaderingen bij
te wonen en was de hele dag collega's aan het afkraken. En geen enkele klant wilde hem over de vloer hebben.

Daar heb ik afscheid van moeten nemen want hij verpeste de sfeer voor de hele afdeling. 12+ mensen de hele dag in de
stress door zijn gedrag, no way.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mei 2026, 17:20

Renegade schreef:Voor sommige gevallen zul je gelijk hebben.
Anderszijds zul je moeten toegeven, dat in jouw geval ,iemand die des zomers voor langere tijden ,bivakkeerd op de Somme of andere kleine franse riviertjes en kanaaltjes ,dat deze reactie zwaar overtrokken is.
Want ,om even met met je eigen uitdrukking te spreken "goed zeemansschap" ,komt er van dat "zeemansschap" ,letterlijk en figuurlijk ook weinig terecht op de Somme. :mrgreen: :mrgreen:
Frankrijk ,de mooiste weg in dat land , is de weg waarmee je het land weer verlaat. :mrgreen:

Je antwoord geeft duidelijk weer waarom ik niet geïnteresseerd ben in je ervaringen, want die ga je zo echt niet krijgen.
Voor je informatie op mijn tochtje over de Somme ben ik over de (boven) Rijn weer terug gekomen, kan wel een paar A4tjes vol schrijven over deze ervaringen, om gezien te worden door Tsjechen, Roemenen, en (ex oost) Duitsers, die me bij scheepsnaam aanspreken.
Je SB recht vervalt (klein wijkt voor groot) op deze wateren en dan is communicatie het enigste wat overblijft, hoe we dat dan doen !
Hoop dat je zelf in gaat zien, dat op alle wateren gezien worden, de enige weg is tot plezierig recreëren en vervoeren !
Je laatste zin deel ik ook niet, ga altijd met tegenzin weer naar huis.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 20 Mei 2026, 17:47

Om nog verder even in te pikken.
Vanaf dit seizoen heb in Vlaanderen nodig wil je eenvoudig en makkelijk een brug of sluisbediening krijgen. Heb je dit niet kan je een app installeren om erdoor te geraken. Met AIS hebben ze je zien aankomen en gaat wel vlot.
Het ha,ga er dus vanaf wat je vaargebied is.

Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor pascall » 20 Mei 2026, 18:12

Ik kan hier nog iets aan toevoegen, verkeerspost Wemeldingen schakel de klass B transponders uit in de drukke maanden omdat het door de hoeveelheid onoverzichtelijk word. Dus van die zijde is het niet altijd gegarandeerd dat je gezien word.
Ik weet niet hoe de overige verkeersposten er mee omgaan.
Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat een schip een afspraak met je wil maken maar dat je in werkelijkheid al gepasseerd ben, soms hobbel de AIS er achteraan wat tot verwarming kan leiden, het blijft een hulpmiddel.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mei 2026, 19:03

pascall schreef:Ik kan hier nog iets aan toevoegen, verkeerspost Wemeldingen schakel de klass B transponders uit in de drukke maanden omdat het door de hoeveelheid onoverzichtelijk word. Dus van die zijde is het niet altijd gegarandeerd dat je gezien word.
Ik weet niet hoe de overige verkeersposten er mee omgaan.
Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat een schip een afspraak met je wil maken maar dat je in werkelijkheid al gepasseerd ben, soms hobbel de AIS er achteraan wat tot verwarming kan leiden, het blijft een hulpmiddel.
Mvg,Pascal.

Weet niet wat je bedoeld met de AIS hobbelt er maar wat achteraan,, vaar zelf met een B transponder welke nog steeds in het binnenschip certificaat geaccepteerd wordt (was 1 van de eerste en er was toen niet veel keuze) en deel je ervaring in het geheel niet !
Wel even je BICS, voor de reis invullen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica