Een hele goede middag,
Even een vraag aan de (Spitsgatter) experts op dit forum over een Nidelv 24.
Ik heb deze boot al een paar jaar en ben al een waslijst aan mankementen tegengekomen.
Nu kwam bij het hijsen van de boot een klusjesman langs (die natuurlijk graag bij hijsdagen komt kijken of er nog een klusje te scoren is)
Deze meneer vertelde dat het stabilisatievlak (trimvlak) gekit was (dat moest gelamineerd zijn) en dat dit stabilisatievlak doorloopt tot in de boot en er niet tegenaan zit.
Dit zou op korte termijn tot grote problemen kunnen leiden zoals ernstige lekkage.
De boot heeft in het verleden in Noorwegen (voordat ik eigenaar werd) blijkbaar een aanvaring gehad aan de achterkant. Dat had ik zelf al eens opgemerkt aangezien de hennegatskoker scheef zit en het roerblad een afdruk van een schroefblad heeft. Het roer heeft destijds blijkbaar een harde tik gehad. Het stabilisatievlak zou hierbij ook beschadigd kunnen zijn volgens de beste man.
Volgens deze meneer zou de kit verwijderd moeten worden. Net als de tank en zwemplateaus. Dit om ook binnen het vlak opnieuw te lamineren.
Nu is mijn vraag: is het vlak aan de buitenkant gemonteerd zoals bij een Nidelv 26 achteraf kan? Of zit dit inderdaad door de huid heen, wat ik me niet kan voorstellen omdat dat altijd een zwak punt zal zijn.
De kit wil ik sowieso verwijderen, dat is echt prutswerk. Maar aangezien het siliconenkit is zal dat wel moeite kosten. Daarna wil ik het compleet schuren en afwerken met vezelplamuur en eventueel gelcoat en een primer.
*Update: Ik vond hier op het forum nog een topic over een nidelv 24 met lekkende hennegatskoker. Deze boot heeft volgens de foto's helemaal geen trimvlak, dus het verhaal van het doorlopende trimvlak lijkt helemaal niet te kloppen.