Almarine constructietekening / info gevraagd

Almarine constructietekening / info gevraagd

Berichtdoor Wakebro » 01 Sep 2024, 21:35

Beste allen,

21 jaar geleden kocht ik een verwaarloosde Almar 495v en werd ik de 2e eigenaar. Na heel wat uren sleutelen/aanpassen door de jaren heen is het een mooi en heerlijk bootje geworden. Techniek kent voor mij weinig geheimen. Tot er vandaag één bijkwam. De klep boven de motorruimte ging telkens spontaan omhoog bij alleen het optrekken. De motor had wat ongewenste vrijheid gekregen en kon zich kantelen op de achterste 2 motorsteunen. We waren de zoveelste aan het leren wakeboarden. Waarin ik instructeur ben geweest op de Antillen.
Heerlijke vorm van ontspanning.
Maar nu tijdelijk jammer genoeg even niet. Waarschijnlijk is het hout (ik neem maar even aan dat er een houten balk of plaat in verwerkt zit) waar de voorste motorsteun op bevestigd is heeft het na 47 jaar dienst gedaan te hebben opgegeven. De 2 bouten waren 5 cm naar boven getrokken.
Net langs die motorsteun een klein inspectie gat geboord. Toen de boor door het polyester geboord was schoot die zonder weinig moeite een stuk door. Daarna was er wel tegenstand. In de groeven van de boor zat een soort van prakje. Met een dunne schroevendraaier wat in dat gaatje lopen roeren en heel taai is het daarbinnen niet meer. De bovenste paar cm i.i.g. niet meer. Precies daar waar de 2 motorsteun bevestigingsbouten met houtschroefdraad hun werk moeten doen.
De slijpschijf zal er dus in moeten vrees ik.
Wat lekker zou zijn is een constructie tekening van hoe Almarine dat in 1977 ooit bedacht heeft. Dat zal me heel wat werk gaan besparen.

Dus.....

Heeft iemand zoiets? Weet iemand een adres? etc etc
Ik weet inmiddels heel veel over de techniek van deze boten met OMC aandrijving. Dus een vraag andersom mag altijd.
Door polyester heen kijken lukt me nog niet.

Hopelijk mag mijn kinderen en ik nog jaren lang verder genieten van dit speedbootje.
Wakebro

ligplaats: Trailer thuis
info: Almarine Almar 495v (bj 1977), OMC electric shift sterndrive, 3 liter, 4 cil 140hp.

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen