Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor Amersfow » 26 Jun 2024, 10:16

Als je de boot hoofdzakelijk op de trailer hebt staan is die antifouling alleen estetisch nodig. Ik heb over mijn sloep een jaar of 6 geleden de zelfslijpende antifouling gewoon laten zitten. Daar een laag harde antifouling overheen gezet. Hij ligt al 6 jaar in het water, harde antifouling laat nergens los, en ik heb geen noemenswaardige aangroei. Verbazend maar waar (vaar wel vaak).

Dus ik zou focussen op de schade, de antifouling lekker laten zitten en er een mooi nieuwe laad (zelfslijpende of harde) overheen zetten voor het mooie.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SjaakKonijn » 26 Jun 2024, 11:19

Goed om te weten Amersfow. Dan hoef ik niet helemaal tot get uiterste te gaan om hem kaal te krijgen en daarmee misschien de goede gelcoat ook aan te tasten. Maar het is nu op sommige punten zo dik en afgebrokkelt dat ik het wel een beetje egaal wil maken. Dat zie je goed op deze foto:

Afbeelding

Maar jullie zeggen niet druk maken om topcoat onder de waterlijn en de volledige reparatie/vullen krassen met epoxyplamuur?
Daarna wellicht een epoxy primer er over en daar een harde antifouling?
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501

Berichtdoor Amersfow » 26 Jun 2024, 12:29

Ik werk nooit met epoxy plamuur (wel met polyester plamuur, als expoxy plamuur ongeveer hetzelfde is, dacht ik daarom dat dat er weer zo afspringt onder belasting). Ik ken alleen die West End spullen, dat is transparant en wordt kei en keihard.

Ik had zelf ooit een polyester speedboot waar het veel erger was, daar heb ik toen een stalen strip in gelamineerd met polyester hars en matten.

Antifouling niet teveel zorgen over maken. Mij bevalt harde het beste. Ik heb international interspeed. Het is maar voor het gezicht bij jou.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 26 Jun 2024, 15:41

Amersfow schreef:Ik werk nooit met epoxy plamuur wel met polyester plamuur

Polyesterplamuur, veel gebruikt door booteigenaren en autoschadeherstellers, is hygroscopisch open en op polyester aangebracht kan er osmose ontstaan en op staal kan roest ontstaan als je dit niet zorgvuldig afsluit (zoals een gelcoat). De voorkeur blijft toch wel epoxyplamuur. Bijvoorbeeld De IJssel Epoxy Plamuur.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SjaakKonijn » 01 Jul 2024, 13:39

Inmiddels de gehele kiel geschuurd, ontvet en daarna alle beschadigingen (onder de antifouling kwamen nog wel wat verwaarloosde schades uit) bedekt met De IJssel epoxy plamuur. Heerlijk werkje op de rug op de grond. Gelukkig was het mooi weer.

Afbeelding

Nu goed laten uitharden, daarna schuren en nogmaals vullen.
Dat wederom schuren en er gaat dan nog een laag De IJssel HB coating overheen.
Verder wordt de oude zachte zelfslijpende Antifouling verwijderd en vervangen voor harde AntiFouling van international.
SjaakKonijn

Berichtdoor Amersfow » 01 Jul 2024, 18:43

Dat randje aanslag boven de Antifouling zou je met koperpoets kunnen proberen weg te halen. (Nogmaals, de harde antifouling kan gewoon over de zelfslijpende, doe niet teveel moeite. Is ook smerig spul).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 01 Jul 2024, 23:14

Je maak het jezelf onnodig moeilijk.
Vul met epoxy waar je het nodig acht en in dit geval had ik persoonlijk alle plekjes in de epoxy gedaan.
Jouw boot is er echt niet erg aan toe, je hebt het mooi afgewerkt nu en hierdoor heeft de volgende eigenaar over 20 jaar er nog geluk van.

Ofwel don"t worry too much
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor broekie » 02 Jul 2024, 08:15

de harde antifouling kan gewoon over de zelfslijpende

Dat zou ik niet doen.
Andersom kan wel.
Beter is het om de zachte zoveel mogelijk te verwijderen en dan een schakellaag aanbrengen.

https://www.bestel-verf.nl/internationa ... LUQAvD_BwE
https://www.verfgroothandel.nl/epifanes ... rimer.html
https://jachtlakken.nl/aemme-solver-primer-0-75

Daarna een AF naar keuze.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor SjaakKonijn » 02 Jul 2024, 10:26

@Amersfow
Bedoel je de koperpoets van Brasso? Dat kan ik wel proberen!
Wel ga ik zo veel mogelijk de zachte blauwe antifouling verwijderen. Dat is echt heel zacht spul. Denk dat als ik het weg haal de nieuwe het langst blijft zitten.

@Chaea.
Bedoel je dat de HB coating misschien overbodig is? Een extra beschermende laag leek me wel toegevoegde waarde hebben met het traileren etc. We zijn zo blij met het bootje en wil er graag goed voor zorgen. Vind het ook wel leuk om er mee bezig te zijn.

Ik heb alle plekjes nu wel in de epoxy gezet. Hoewel ik wel denk dat bij schuren/schoonmaken er nog meer aan het licht komen. Die vul ik dan ook.

@Broekie. Bedankt voor de tip. Mocht ik genoeg HB coating hebben doe ik dat als onderlaag. En anders is een primer wellicht verstandig.
SjaakKonijn

Berichtdoor Amersfow » 02 Jul 2024, 11:18

Elk type koperpoets. Geleerd van een oude schipper. Het is een soort vuiloplosser en polijster in 1. Als je iets nieuw verft, en het gaat de week erna regenen, krijg je (omdat de verf nog niet helemaal hard is) van die lelijke zwarte strepen. Niet weg te krijgen, tenzij je er met koperpoets en een doekje over veegt. Zo weg! Werkt ook met roestsporen. Geweldig spul.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen