SjaakKonijn schreef:Ja ik heb flink zitten peinzen hoe het mis is gegaan. Mijn conlusie is ook: trailer te diep waardoor hij kon afdrijven.
Vaarklaar is toch een redelijk gewicht (650kilo) en kregen hem bij te water laten er maar moeilijk af. trailer toen nog een stukje dieper gereden om vlot te trekken. Bij uithalen weer net zo ver gereden, daar zat denk ik de fout. Toe hoe ver moeten de centreerwielen eigenlijk onderwater? Moet de achterste kielrol ook onder?
Plus te veel leunen op de steunen ipv de kielrollen. Dat ga ik allemaal goed afstellen nu.
.
Mijn console boot weegt net even boven de 500kg, ik rij hem niet heel ver het water in, denk centreerwielen tot de as ongeveer (bij mijn trailer is dat ook de wielen tot de as), m`n achterste kielrol zit dan nog wel een stukje boven water.
Je moet ook niet te snel willen lieren, de boot kan bijna haaks achter de trailer liggen, als je dan heel rustig liert dan komt hij door de centreerwielen vanzelf recht achter de trailer te liggen.
Lier je te snel dan centreert hij minder lekker en zou je hem naast de achterste kielrol kunnen trekken.
Wat betreft de moeilijkheid om hem eraf te krijgen zou ik eens naar de rollen kijken, mijnes wilde ook niet lekker eraf en moet ik altijd eraf douwen.
Nu de eens de assen en rollen wat gesmeerd en gister lag die al in het water voordat ik het doorhad, maar goed dat er een touwtje aan zat anders moest ik zwemmen, hij rolde er vanzelf af.
En ja de kimrollen, moeten alleen maar steunen en niet dragen, tijdens lieren valt hij dus wel licht op 1 zijde maar dat richt zich vanzelf weer.
Als de mijne op de trailer staat heb ik aan 1 zijde een paar mm speling op de kimrollen.
Wat betreft de reparatie zie vooral hierboven en met de site van polyestershoppen kom je al heel veer.
Heb zelf m`n spiegel weer helemaal vernieuwd en ook m`n hele kiel van een paar lagen mat voorzien.
Is best goed te doen.
Succes.