Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor Berto » 24 Jun 2024, 16:30

SjaakKonijn schreef:Ja ik heb flink zitten peinzen hoe het mis is gegaan. Mijn conlusie is ook: trailer te diep waardoor hij kon afdrijven.
Vaarklaar is toch een redelijk gewicht (650kilo) en kregen hem bij te water laten er maar moeilijk af. trailer toen nog een stukje dieper gereden om vlot te trekken. Bij uithalen weer net zo ver gereden, daar zat denk ik de fout. Toe hoe ver moeten de centreerwielen eigenlijk onderwater? Moet de achterste kielrol ook onder?
Plus te veel leunen op de steunen ipv de kielrollen. Dat ga ik allemaal goed afstellen nu.
.


Mijn console boot weegt net even boven de 500kg, ik rij hem niet heel ver het water in, denk centreerwielen tot de as ongeveer (bij mijn trailer is dat ook de wielen tot de as), m`n achterste kielrol zit dan nog wel een stukje boven water.

Je moet ook niet te snel willen lieren, de boot kan bijna haaks achter de trailer liggen, als je dan heel rustig liert dan komt hij door de centreerwielen vanzelf recht achter de trailer te liggen.
Lier je te snel dan centreert hij minder lekker en zou je hem naast de achterste kielrol kunnen trekken.

Wat betreft de moeilijkheid om hem eraf te krijgen zou ik eens naar de rollen kijken, mijnes wilde ook niet lekker eraf en moet ik altijd eraf douwen.
Nu de eens de assen en rollen wat gesmeerd en gister lag die al in het water voordat ik het doorhad, maar goed dat er een touwtje aan zat anders moest ik zwemmen, hij rolde er vanzelf af.

En ja de kimrollen, moeten alleen maar steunen en niet dragen, tijdens lieren valt hij dus wel licht op 1 zijde maar dat richt zich vanzelf weer.
Als de mijne op de trailer staat heb ik aan 1 zijde een paar mm speling op de kimrollen.


Wat betreft de reparatie zie vooral hierboven en met de site van polyestershoppen kom je al heel veer.
Heb zelf m`n spiegel weer helemaal vernieuwd en ook m`n hele kiel van een paar lagen mat voorzien.

Is best goed te doen.

Succes.
Berto
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor SjaakKonijn » 25 Jun 2024, 10:37

@Chaea.
Okey dan bestel ik Epoxy plamuur en ga daar dit gat (en eventuele andere gaatjes) mee vullen.
Waarmee eventuele beschadigingen onder op de Kiel repareren waar glasvezel intact is, maar gelcoat wel weggeschaafd is door krassen langs harde voorwerpen?

Daarna zodra alles uitgehard is zet ik de boot in een nieuwe laag antifouling.

@Berto
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het is dan inderdaad mis gegaan door het te diep inrijden van de trailer. Deze stond met centreelwielen volledig onder water. Dit omdat we de boot er ook met geen mogelijkheid van de trailer kregen indien de trailer niet bijna volledig onder water was.

Ik ga de trailer afstellen met de boot licht overhellend naar achteren met enkel leunend op de 5 kielrollen. De kielrollen ga ik invetten met watervast vet. Ook goed in het midden zetten met de kimsteunen, maar geen gewicht meer laten dragen wat ze nu wel doen.

Heel erg bedankt voor de reacties.
SjaakKonijn
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor chaea » 25 Jun 2024, 14:57

Topcoat
chaea
 
Berichten: 977
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor Amersfow » 25 Jun 2024, 17:11

Weer wat geleerd

Topcoat en gelcoat zijn bijna identiek, gelcoat hard aan de buiten lucht niet voledig uit en blijft plakkerig.
Topcoat daar in tegen is gelcoat met parafine toevoeging, waardoor deze wel uithardt in de buitenlucht en dus niet plakkerig blijft.

Ik kende topcoat alleen uit de Carrefinishes. Als je de basecoat (metallic) aangebracht hebt, zet je daarover een topcoat, de blanke lak.
Maar blijkbaar ook een product in de plastic toepassingen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor chaea » 25 Jun 2024, 18:33

Amersfow schreef:Weer wat geleerd

Topcoat en gelcoat zijn bijna identiek, gelcoat hard aan de buiten lucht niet voledig uit en blijft plakkerig.
Topcoat daar in tegen is gelcoat met parafine toevoeging, waardoor deze wel uithardt in de buitenlucht en dus niet plakkerig blijft.

Ik kende topcoat alleen uit de Carrefinishes. Als je de basecoat (metallic) aangebracht hebt, zet je daarover een topcoat, de blanke lak.
Maar blijkbaar ook een product in de plastic toepassingen.


Ik geloof zeker dat er verwarring kan ontstaan, topcoat zal veel gebruikt worden als aanduiding in veel producten. Maar in dit geval is de genoemde topcoat een prima vulmiddel voor kleine reparaties, verkeerd mengen en het spul word loeiheet.
chaea
 
Berichten: 977
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor Amersfow » 25 Jun 2024, 18:39

Haha Inderdaad. Weleens gehad met polyester hars, "voor de zekerheid" maar wat extra verharder erbij. Het knalde uit het blik
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor SjaakKonijn » 25 Jun 2024, 22:04

Ik weet nu totaal nog niet hoe ik de reparatie wil aanpakken.
Ik wil het niet moeilijker maken dan nodig, maar het wel in 1x goed aanpakken zodat we er nog jaren plezier van kunnen hebben.
Vandaag de boot even goed schoongespoten, de blauwe antifouling spuit ik er grotendeels zo af. de nieuwe antifouling moet echt harder worden voor het traileren.
Nu zit er toch wel een flink brede kras waar de gelcoat volledig weggegschaapt is. De polyester laag daar onder is wel intact.'

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje vergelijkbaar met de Bayliner in onderstaand topic:
http://www.watersportforum.eu/viewtopic.php?t=7907&p=98241

Nu wilde ik de deuken opvullen met de eerder genoemde epoxy plamuur en daarna over de gehele lengte na opschuren afwerken met een topcoat.
En zodra dat geheel uitgehard is de gehele bodem opschuren, in de primer zetten en een harde antifouling laag.
Ik heb ook contact gehad met polyestershoppen en die zeggen dat een topcoat op polyester basis is en niet over een reparatie kan met Epoxyplamuut.
Hoe kan ik dit nu wel aanpakken? Wat baal ik dat we het beschadigd hebben :(
SjaakKonijn
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor chaea » 26 Jun 2024, 06:51

Maar waarom wil je topcoat over de epoxy doen dan?

Epoxy onder de waterlijn gebruiken, uitharden en vlakschuren. Ondiepe krassen kan je vullen met topcoat, ook hier na uitharden vlakschuren.
Dan zoveel mogelijk antifouling eraf halen, zo ik lees is het zelfslijpende. En dan een nieuwe verse laag erop, na de primerlaag.
chaea
 
Berichten: 977
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor SjaakKonijn » 26 Jun 2024, 09:24

Ik denk dat ik over de lengte van 1/4e van de romp wel wat beschadigingen heb. Die wilde ik schuren en vullen over de gehele lengte met topcoat. Maar tussendoor zitten wel wat diepere beschadigingen die ik dus ook wil vullen met Epoxy. Ik moet anders met de topcoat om deze gevulde plekjes heen werken. Ik weet niet of dat te doen is.

Of eerst over de gehele lengte waar krassen zitten nieuwe topcoat aanbrengen en waar nog putjes zitten uitschuren en dat weer vullen met Epoxy?

Die antifouling is een kriem. Hoe verwijder je die zachte laag. Ik denk dat schuurpapier zo vol zit.
SjaakKonijn
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor Romkes » 26 Jun 2024, 09:46

Krabber met afzuiging.
Topcoat kan, maar is lastiger verwerken. Kun je verdikken door wat silica aan toe te voegen, dan gaat het zich meer als plamuur gedragen.
Je kan ook gewoon gelijk epoxyplamuur pakken. Langere verwerkingstijd, beter schuurbaar.
Romkes
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 18:55
ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten