Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor SjaakKonijn » 24 Jun 2024, 10:52

Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik hebben ons eerste bootje gekocht om met het gezin heerlijk rustig te kunnen varen. Ik heb in het verleden met rubberboten en een kleine Hoga Rodd consoleboot. En traileren in die tijd vaak gedaan.
Nu hebben we om alles veilig te vervoeren een solide geremde Pega trailer gekocht met 5 kielrollen en centreersyteem. Toch wisten we het voor elkaar te krijgen de boot naast de kielrollen te laten lopen. Ik denk dat e.e.a. toch nog niet juist afgesteld stond. daar ga ik snel naar kijken.

We hebben met dit geprutst een stukje van de kiel beschadigd (zie foto). Ik wil dit graag repareren samen met wat andere plekjes onder de waterlijn op de romp. Is dit goed te repareren en waarmee kan ik dit het beste doen?
Bij voorbaat dank allemaal.

Afbeelding

Afbeelding
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: Gaatje/deukje repareren Polyester Crescent 501

Berichtdoor Amersfow » 24 Jun 2024, 12:18

Een vervelend plekje, moet je zeker repareren, de gelcoat is weg en nu kan water in het polyester komen. Komt druk op te staan. Beste met epoxy (met een klein matje) te doen. Expoxy hecht beter op bestaand/oud polyester.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 24 Jun 2024, 12:25

Dit is zo klein dat Epoy alleen afdoende is.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor SjaakKonijn » 24 Jun 2024, 12:42

Bedankt voor de snelle reactie. Ja vervelend plekje, we vinden het ook zonde. Ga nu snel de trailer beter afstellen en op een rustige dag even oefenen met traileren.
Mijn idee om het met Epoxy plamuur (waterdicht) te repareren zou moeten volstaan? Bedoel je met een matje dan een glasvezel matje? Wellicht is dit plekje daar net te klein/ondiep voor?

Ik zie her en der op de romp wat grijze plekjes door de gelcoat komen, vooral boven de waterlijn. Is dit ook al het polyester? Dien ik dit waterdicht te maken met iets?
SjaakKonijn

Berichtdoor Berto » 24 Jun 2024, 13:29

Qua, traileren.
Trailer misschien te diep waardoor de centreer wielen niet goed hun werk hebben gedaan?
Berto

ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Berichtdoor Amersfow » 24 Jun 2024, 13:52

Expoxy plamuur springt er zo weer af zou ik denken. Ik zou een setje westend spul aanschaffen (resin, harder, matje) en het dan daar mee doen. Grijze plekken door de gelcoat; als het boven de waterlijn zit ws het beste laten zitten denk ik (desnoods verven/spuiten). Voordat je dat anders weer netjes hebt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SjaakKonijn » 24 Jun 2024, 14:18

Berto schreef:Qua, traileren.
Trailer misschien te diep waardoor de centreer wielen niet goed hun werk hebben gedaan?

Ja ik heb flink zitten peinzen hoe het mis is gegaan. Mijn conlusie is ook: trailer te diep waardoor hij kon afdrijven.
Vaarklaar is toch een redelijk gewicht (650kilo) en kregen hem bij te water laten er maar moeilijk af. trailer toen nog een stukje dieper gereden om vlot te trekken. Bij uithalen weer net zo ver gereden, daar zat denk ik de fout. Toe hoe ver moeten de centreerwielen eigenlijk onderwater? Moet de achterste kielrol ook onder?
Plus te veel leunen op de steunen ipv de kielrollen. Dat ga ik allemaal goed afstellen nu.

Amersfow schreef:Expoxy plamuur springt er zo weer af zou ik denken. Ik zou een setje westend spul aanschaffen (resin, harder, matje) en het dan daar mee doen. Grijze plekken door de gelcoat; als het boven de waterlijn zit ws het beste laten zitten denk ik (desnoods verven/spuiten). Voordat je dat anders weer netjes hebt.

Heb je een linkje voor de genoemde spullen? ik ken dit niet eerlijk gezegd. Is tevens waterdicht?
Dan stip ik de beschadigingen boven de waterlijn enkel wit aan.
SjaakKonijn

Berichtdoor chaea » 24 Jun 2024, 14:21

Op zo'n klein stukje gaat een piepklein matje je alleen tegen werken, en ik heb nog nooit afspringende epoxy gehad. Dit soort schade ben ontebare keren tegengekomen, tot complete kielrollen die door de boot gedrukt stonden omdat de spNband te strak stond. Hobbel in de weg en krak ja daar ga je lamineren.
Maar niet op zo'n piepstukje.
chaea

Berichtdoor SjaakKonijn » 24 Jun 2024, 14:44

chaea schreef:Op zo'n klein stukje gaat een piepklein matje je alleen tegen werken, en ik heb nog nooit afspringende epoxy gehad. Dit soort schade ben ontebare keren tegengekomen, tot complete kielrollen die door de boot gedrukt stonden omdat de spNband te strak stond. Hobbel in de weg en krak ja daar ga je lamineren.
Maar niet op zo'n piepstukje.

Gelukkig om dit te horen. Is Epoxy plamuur dan voldoende of moet ik het op een ander manier met zelf mengen met bolletjes etc. doen?
Uiteraard eerst goed schoonmaken/schuren/schoonmaken.
Schuren met korrel 120?
Schoonmaken met welke ontvetter?
Zin om er mee aan de slag te gaan. We zijn zo trots op ons bootje.
SjaakKonijn

Berichtdoor chaea » 24 Jun 2024, 16:04

Niet te moeilijk denken, dit is een zeer makkelijk te repareren schade, vooral ondat de onderzijde al in de antifouling zit ( en een nieuwe laag mag hebben)

Op polyestershoppen hebben tal van instructiefilmpjes over hoe te werken met polyester, vuistregel hou je aan de instructies en verhoudingen.

Gebruik epoxyplamuur onder de waterlijn, zorg dat je boot gelijkwaardig droog is, bij een boot die op trailer staat is dit meestal het geval. Dus geen polyesterplamuur!

Daarna schuren tot het glad is, op bovenzijde deed ik altijd afwerken met topcoat, maar je kan dit gewoon afvullen met epoxy en gelijkmatig schuren, nieuwe Antifouling erop en voila.
chaea

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen