welke aanpassingen aan boottrailer om boot erop te varen

welke aanpassingen aan boottrailer om boot erop te varen

Berichtdoor sander11 » 30 Mei 2024, 14:41

Hai,

Wij traileren altijd om onze boot (speedboot, 20ft) in de tuin staat. Dat zijn best wel wat acties per jaar (als het weer mee zit).

In het water laten doen wij altijd door de boot vlak bij het water los te maken, iets achteruit rijden en dan remmen. De boot rolt van de trialer af en de andere persoon heeft hem dan al beet aan de lijnen. Gaat prima!

Boot uit het water is wel een gedoetje. trailer niet diep genoeg in het water zorgt voor een hele langzame lieractie. De trailer te diep in het water zorgt ervoor dat de boot de kimrollen niet goed vindt en dan toch regelmatig ernaast zit. Dan kunnen we dus weer opnieuw beginnen.

Ik heb wel eens mensen de boot op de trailer zien varen. Dat gaat supersnel en de laatste halve meter dan even lieren (al dan niet handmatig). Ik lees ook dat het afgeraden wordt maar in Amerika doen het het veel.

Welke aanpassingen zou ik moeten doen aan mijn trailer om dit makkelijk te kunnen doen? Ik heb een Riba trailer met kielrollen en kimrollen.

Ik dacht zelf aan centreerwielen aan de achterzijde gecombineerd met die amerikaanse geleidingspalen. Wellicht ergens halverwege de trailer nog een verstelbaar steunsetje om er voor te zorgen dat de punt recht blijft gaan?

Ik lees graag ervaringen en tips

Groet,
Sander
sander11
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Aug 2020, 10:37
ligplaats: epe
info: Sea Ray SX 200
5L v8

Re: welke aanpassingen aan boottrailer om boot erop te varen

Berichtdoor Renegade » 30 Mei 2024, 16:16

sander11 schreef:Boot uit het water is wel een gedoetje. trailer niet diep genoeg in het water zorgt voor een hele langzame lieractie. De trailer te diep in het water zorgt ervoor dat de boot de kimrollen niet goed vindt en dan toch regelmatig ernaast zit. Dan kunnen we dus weer opnieuw beginnen.

De lier voorop is niet bedoelt als een veredelde kraan , maar om de neus van de boot de V-klamp in te trekken
Je sloopt de lier verbinding, maar het komt er nogal op aan in de neus van de boot als je hem totaal de boot op trekt.
Achterlichten balk loshalen en verwijderen.
Dan achteruit de hellingbaan een stuk af rijden.
De wielen mogen gerust in het water komen, kunnen ze tegen.
De boot het laatste stukje erop lieren.
Je zou een soort van doorvaar portaal van een paar stokken kunnen maken ,om te gebruiken als centreermogelijkheid.
Maak Je achter aan of op de trailer een vierkante koker waarin je uitschuifbare kokers maakt met op het eind daarvan een opstaande koker ,waar je die stok in kunt steken.
Stokken kun je dan nadien in de boot leggen,en kokerprofiel weer inschuiven.
Maar nogmaals , de lier voorop is geen lier om bv een terrein voertuig los te gaan trekken.
Renegade
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: welke aanpassingen aan boottrailer om boot erop te varen

Berichtdoor SjaakKonijn » 02 Sep 2024, 14:59

Ik heb juist net geleerd dat je een trailer met centreerwielen niet ver het water in moet rijden. Dat heb ik ervaren want anders boot naast de rollen met schade tot gevolg. Je liert dan de boot eigenlijk bijna volledig op de trailer.
Het is ook een kanteltrailer. Dan draagt de lier toch ook het gehele gewicht?
SjaakKonijn
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 Jun 2024, 09:30
ligplaats: NL
info: Crescent 501

Re: welke aanpassingen aan boottrailer om boot erop te varen

Berichtdoor Berto » 02 Sep 2024, 16:00

Als je de boot op de trailer wilt varen dan hebben centreerwielen denk ik weinig nut want die zullen vrijwel geheel onder water verdwijnen (wel beetje afhankelijk van hellingshoek).

Te water laten lier ik hem er af.
En eruit dan lier ik hem erop.

En een lier is prima berekend op de krachten, hij hoeft het geheel niet op te tillen, alleen maar over rollen te verplaatsen die in een hoek staan op de helling.
Dus een boot van zeg 500kg gewicht heeft misschien maar een 200kg trekkracht nodig om hem de trailer op te trekken (wiskundige onder ons, kom maar op met de berekening, ik gok hier ook maar wat), heb je dan een lier met een kracht van 500kg dan heb je dus meer dan genoeg over.

Maar klopt, in de USA zie je ze veel op de trailer varen, echter zie ook dat daar heel vaak het mis gaat en de boot scheef ligt, vooral als je een beetje stroming hebt.


Daarbij zal het ook niet bij elke helling lukken omdat ze wat vlak zijn, meestal zijn ze hier rond de 8 a 10 graden denk ik.
Mogelijk moet je dan best ver erin rijden maar dat is proberen natuurlijk.

Maar zoals hierboven beschreven van die breedte palen gebuiken waar je precies tussendoor vaart en dan moet de boot bijna wel recht op de trailer uitkomen.

En anders een elektrische lier aanschaffen, hoef je zelf niet te slingeren ;)
Berto
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: welke aanpassingen aan boottrailer om boot erop te varen

Berichtdoor Renegade » 02 Sep 2024, 16:41

Berto schreef:Maar zoals hierboven beschreven van die breedte palen gebuiken waar je precies tussendoor vaart en dan moet de boot bijna wel recht op de trailer uitkomen.En anders een elektrische lier aanschaffen, hoef je zelf niet te slingeren ;)

Ik had toen een Onedin polyester boot gekocht.
Die stond op een Atlanta tandemas boottrailer.
Was een kniktrailer.
De vorige eigenaar had toen de oog voorop eruit getrokken bij het op de trailer lieren.
Stond ook op het droge ,en lierde de boot compleet uit het water
Ik had toen een oude schoolkameraad(is helaas al overleden) die een polyesterbrijfje had,en die heeft voor mij in de achterkant een nieuw schot erin gelamineerd.
Bovenop zat een oud huisdakraam ,dat hebben we verwijderd en een nieuwe erin, en aan de voorkant weer een fatsonlijke trekoog erin gelamineerd met versteviging.
Aan beide zijden van de boottrailer had ik uitschuifbare stangen gemaakt,waar buiskokertjes aan zaten.
Deze stangen trok ik uit ,plaatste er 2 bezemstelen , haalde de verlichtingsbalk eraf ,en reed dan de trailer achteruit het water in.
Dan vaarde ik de boot zover mogelijk tussen de stokken door boven de trailer,en voor het laatste stukje lierde ik het naar voren.
De verstelbare(met spindel) ondersteunen draaide ik tegen de onderkant van de boot als ik weer vooruit gereden was.
Maar of een ander de boot er ook helemaal op wil lieren van nul af, moet deze zelf weten.
Ik laat de zwaartekracht en of de natuulijke mogelijkheden het meeste werk doen.
Waarom de trailer verkrachten als het ook op een andere manier kan.
Horizontaal trek je het nooit, het is altijd onder een hoek.
En ja ,een electrisch lier kan ook ,merk je ook niks als van als er iets stuk gaat.
De electrisch lier trekt wel door.
Renegade
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten