Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Mayland » 29 Mei 2024, 15:19

Ik heb zelf een Mayland Fisherman 16 van ruim 40 jaar oud en deze heeft de tand des tijds goed doorstaan. Geen osmose en slechts een (goed!) gerepareerde spiegel. Maar het gaat hier om een trailerbootje dat niet meer dan 60 dagen per jaar in het water ligt en de andere dagen onder dak.

Nu willen we iets groter, een Doerak 850 AK, een Waterland 850 AK, een Berge 850 AK een Albin 25 AK, zo'n soort schip.

Je ziet het al, één van staal en de rest polyester.
En daar zit mijn twijfel, ik hoor regelmatig dat de levensduur van een redelijk onderhouden polyester schip 20 á 40, max 50 jaar is. En laat m'n budget nu juist veel schepen van 30 jaar en ouder uit de zoekfilters tevoorschijn toveren. Mogelijke nadelen, osmose, verloren stijfheid (ouderdom :D ) etc. Ik weet, ook staal heeft nadelen en indien niet voldoende onderhouden een eindige levensduur.

Dus mijn vraag: Is het onverstandig om een polyester schip te kopen van 30 á 40 jaar in de verwachting/hoop dat dit nog wel 20 jaar meegaat?

Groet,
Mayland
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor chaea » 29 Mei 2024, 16:38

Een goed onderhouden polyester schip van 40 jaar of ouder zou ik mij geen zorgen over maken

Echter zou ik als liefhebber altijd voor de 850 Doerak gaan.
chaea
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Renegade » 29 Mei 2024, 17:59

Mayland schreef:Nu willen we iets groter, een Doerak 850 AK, een Waterland 850 AK, een Berge 850 AK een Albin 25 AK, zo'n soort schip.

Met polyester is doorgaans niks mis.
Alleen hoe is er me om gegaan.
Als er een keer een ruwe aanmering mee geweest ,en er was iets schade ,,is dat dan gelijk weer goed gerepareerd.
Daarentegen,een stalen schip kan beter tegen een stootje.
Van de Waterland varen er nog wel redelijk veel, vind het ook een degelijke boot.
De Berge ken ik niet ,nooit van gehoord , kan er ook niks over vinden.
De Albin 25 AK is maar 7,65 m lang ,dus bijna een meter korter dan je andere opties.
Daar komt nog bij,dat die maar 2,60 m breed is. (Vrachtwagen breedte)
Dat is meer een autoboot vind ik.
Ook een krappe boot van binnen, en totaal onvergelijkbaar met bv een Doerak 850 AK.
Doerak 850 AK.
Lengte 8,55 m. Breedte 3,10
De AK versie heeft 2 bedden van 210 a 220 cm in de achterkant.
Voorin op de banken kunnen aan weerszijden 2 mensen slapen volgens de gegevens.
Dan heb je het niet breed,maar ga maar uit van 1 links en 1 rechts.
Die hebben dan wel de ruimte.
Banken zijn minimaal 2 meter lang.
Voorin zit nog een dwarsbed van 70 cm breed.

Dan nog iets anders .
Stel je koopt een polyester boot ,maar de motor heeft kuren ,en je moet hermotoriseren.
Als het dan niet past ,, las je er 1-2-3 geen andere funderingsbalk in.
Bij een stalen boot pak je het lastoestel ,en pas je de fundering gemakkelijk aan.
De boten die opnoemt ,zijn al een paar decennia oud namelijk, de motor dus ook.

Als ik moest kiezen tussen jouw opties , dan viel de Albin zowiezo af.
De Berge ken ik niet .
Als polyester een must have is ,dan een Waterland 850 AK.
Maar overall kwam voor mij als eerste in aanmerking, de Doerak.
Ga je het Wad op ,dan laat je hem gemakkelijk droogvallen.
Heeft geen V-bodem.
Nadeel , staal kan roesten, moet je dus bijhouden.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Amersfow » 29 Mei 2024, 18:08

Ik heb 3 stalen boten en 2 van plastic. Het grote voordeel van plastic is dat het weinig of geen onderhoud nodig heeft. Het is in het voorjaar starten en varen. Met staal ben je toch zo een paar dagen aan het werkt, die dagen kun je dus niet varen. En als je staal een jaartje overslaat, ben je het jaar erop dubbel aan de beurt. Plastic is veel vergevingsgezinder. Ff de hogedrukreiniger erop en weer gaan. Toen polyester in kwam, wisten ze nog niet zoveel van het materiaal, daarom maar erg dik gemaakt. Een boot uit 1970 heeft zomaar een vlak van 12mm. Daar kun je nog wel wat vanaf schrapen voordat het te dun wordt.
Verder zijn die US schepen zo vernuftig. Zo ff een extra kamertje onder de kuip. Of neem een Bavaria 45, 4 slaapkamers!

Letwel, zowel bij staal als bij plastic, alle techniek (pompen, motor, metertjes, electra) is na zoon 30 wel op. Vervangen of accepteren dat er elke keer uitval is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Renegade » 29 Mei 2024, 19:26

Amersfow schreef: Of neem een Bavaria 45, 4 slaapkamers!

5 meter 30 langer dan een 850AK ,en dan maar 4 slaaphutten? :o
Ik heb even zo'n ding opgezocht.
Bavaria 45 Cruiser . Lengte 14,27 me. Breedte 4,32 m ,diepgang ex kiel ,1,20 m
Gelukkig wel 3 toiletten. :mrgreen:

Ik heb voor de gein effe een plattegrond van zo'n Bavaria gedownload
Je moet wel smoorverliefd op elkaar zijn,want heel breed zijn de bedjes niet.
Voorin kun je beter gaan stapelen denk ik, zo als kooien in een kotter ,anders lig je lepeltje lepeltje in een bestekla.
Maar misschien zijn wij wel verwent met bedden van 210 cm lang en 100 cm breed in de AK.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Oeverloos » 29 Mei 2024, 19:44

Een stalen schip is zwaarder, stabieler en zet door,
dus die leg je niet zomaar even stil met een klapje.
Stalen boten roesten van binnen uit.
Met name het vlak onder tanks, het gasluik, ankerbak.
Diverse Doerakken zijn van een nieuw vlak voorzien.
Dat stelt niet zo veel voor en je kunt weer 60 jaar doorvaren.
En heb je ooit een Doerak bemanning gezien die niet vrolijk keek?
Maar er zijn ook doorgeroeste Doerakken met een bodem die door een schraalhans met epoxy is gerepareerd.
Dat is knoeiwerk.
Die kun je beter laten liggen.
Tenslotte, een stalen boot heeft altijd nog een oud ijzer waarde.
En de stalen motorboot is typisch voor de trotse Nederlandse jachtbouw.

Een polyester boot vaart heel anders dan een stalen boot.
Een polyester schip waait sneller weg en is bewegelijker.
Maar je went er snel aan.
Ik heb vroeger met een Saga 27 gevaren met een Perkins 4108, 50 pk.
Pracht boot op de Oostzee.
Aanleggen? Je komt vrijmoedig aanvaren, een klapje en je ligt stil.

De leeftijd van een polyester schip is niet echt een goede leidraad voor de kwaliteit van de romp.
Er is een verschil tussen het dek en de romp onder de waterlijn.
Dekken geven vaak problemen.
Je merkt het als ze sompig aanvoelen en doorbuigen als je over de gangboorden loopt.

De kwaliteit van de romp hangt af van het fabricage proces destijds
b.v. volglas of laagjes met een kernlaag,
en hoe de vorige eigenaars op het schip hebben gepast.

Een romp uit de jaren 70 kan nog in prima staat zijn omdat het super sterk is gemaakt en
de vorige eigenaars het schip in de winter op het droge hebben gezet.
Je noemt o.a. de Albin DeLuxe uit Zweden.

Een polyester boot die in Nederland in de loop van de jaren door zijn eigenaar geen epoxylaag heeft gekregen
en die ergens in een haventje ligt weg te kwijnen,
daar kun je het beste een meting van het watergehalte van de romp laten verrichten.
Je staat er soms versteld van hoe achteloos sommige schippers met hun bezit omgaan.
Zo’n schip met zo veel achterstallig onderhoud, is een grote rode vlag.
Mijn ervaring is dat vocht gewoon dwars door de gelcoat heen gaat
en op den duur een reactie aangaat in het polyester en dan zorgt voor osmose.
En dan heb je verder nog kans op osmose
doordat er water in de bilge heeft gestaan, dus van binnen uit.
Onverkoopbaar.

Het is zinvol bij elk polyester schip een vocht gehalte percentage te laten verrichten.
Ik heb gezien dat een gave romp, zonder epoxylaag dus alleen een gelcoat en antifouling,
na één zomer in een ondiep, warm modderslootje, overal blazen op het onderwaterschip kreeg.
Dus de temperatuur van het water is ook een factor.

De romp van een 10 jaar oud schip dat geen juiste epoxy verf lagen heeft gekregen bij aankoop
en dat al die jaren in het water heeft gelegen kan heel goed osmose oplopen.
Maar een polyester romp die bij nieuwkoop de juiste laagdikte waterdichte epoxyverf heeft gekregen onder de antifouling,
blijft zo goed als nieuw omdat chemische reacties geen kans krijgen.

Soms een schip met vocht in de romp onder de waterlijn
daarna een epoxycoating van zoveel lagen gekregen.
Voor zo’n boot kun je niet instaan.

Als je een schip treft dat een goede polyester romp heeft maar ook osmose
dan hoef je daar overigens niet meteen van weg te rennen.
Soms is het oppervlakkig en best te behandelen,
met name bij een volglas romp.
En de prijs is er ook naar.

De prijs kan zelfs negatief zijn.
Polyester boten moeten worden afgevoerd aan het einde van hun leven.
Dat doet niemand omdat er kosten mee gemoeid zijn.
Je ziet die boten soms jaren ergens op de kant staan.
Vaak heeft er ook water in gestaan.
Die boten hebben niet een waarde, maar zijn een kostenpost.
Meestal moet de gemeente die boten afvoeren omdat de eigenaar onvindbaar is.

Kortom, hoeveel TLC (Tender Loving Care) heeft het schip gehad.
En dan maakt het niet uit of het oud of jong is.

Ik kijk op dit moment door de ramen van de stuurhut in Denemarken
uit op een Albin Ballad uit de jaren 70 die al jaren op de kant staat.
Stiefmoederlijk behandeld, de eigenaar kijkt er niet naar om.
Daarnaast staat een Duitse in Nederland gebouwde Van de Stadt Forna 37 van massief mahoni waar liefdevol antifouling op wordt gezet.

Koos Blonk heeft een boek over polyester geschreven:
https://www.blonkjachtexpertise.nl/expe ... torjachten
Oeverloos
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Amileofhome » 29 Mei 2024, 22:29

Ik heb een doerak gehad en een saga 27. Dus ervaring met staal en polyester.
Alle argumenten van staal is steviger en staal heeft voorrang zijn een beetje onzinnig. Je koopt ook een auto niet met het idee waar je het beste mee kan botsen. Maar even inhoudelijk.
Oudere stalen schepen met een oud verfsysteem vereisen ieder jaar veel werk. En mijns inziens is er eigenlijk maar 1 oplossing: kaal halen en een modern verfsysteem erop zetten. Dit is een serieuze klus met een behoorlijke rekening.
Mijn ervaring met poly is inderdaad eenvoudig onderhoud. Lekker poetsen en een glimmend schip.
Over de levensduur kun je weinig zeggen. Poly kan ook heel lang mee. Mits er op het juiste moment onderhoud is. Ook een stalen schip zonder onderhoud is na 20 jaar over zijn top heen. Oftewel de status van het object is meer bepalend dan het generieke idee van staal VS poly. Persoonlijk zou ik nooit meer kiezen voor een doerak. En dat is met name om de afwerking en vaar eigenschappen. Met een poly spitsgatter had ik meer plezier.
Amileofhome
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Renegade » 29 Mei 2024, 23:19

Amileofhome schreef:Persoonlijk zou ik nooit meer kiezen voor een doerak. En dat is met name om de afwerking en vaar eigenschappen. Met een poly spitsgatter had ik meer plezier.

Wat de één niet lust , eet een ander zich zat in.
Qua vaareigenschappen ben ik het niet met je eens. Je kunt varen ,of je kunt het niet.
Velen zijn een boegschroef nodig om tegen de kant te komen.
Als het op de mijne niet gezeten had,ik had het er niet op laten bouwen.
Een auto heeft ook geen vierwiel besturing,al leren sommigen ook nooit fatsoenlijk rijden.
Daar komt bij ,dat een spitsgatter een totaal andere boot is ,die als oorspronkelijke basis geen vissersboot heeft uit Scandinavië.
De Doerak is een ontwerp van Dick Lefeber die nul komma nul iets had met een vissersboot .
De Doerak is gescopeerd. Dat heeft aandacht nodig ,als de deklaag beschadigd is geweest ,en niet goed gerepareerd is.
Je vind hem mooi of oerlelijk.
Er varen velen nog van rond , veel meer dan menigeen denkt.
Een nadeel van een stalen boot is, je hebt er elk jaar wel werk aan te doen, met een Tupperware boot heb je daar geen last van.
Wil je een boot ,maar ligt die niet in de buurt het jaarrond, koop dan een plastic boot,want dan heb je minder onderhoud.
Een of 2 keer ga je nog ,maar als het een kwestie van " moeten" wordt , dan sla je het onderhoud van een stalen schip over ,en dan gaat die hard van je af.
Dan is een polyester schuitje een regelrechte uitkomst.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Mopolcamper » 30 Mei 2024, 10:52

Paar opmerkingen:
1. Ts bedoelt onder meeer BeGe 850 AK m gebouwd door werf B. Geertsema in Leeuwarden.
2. Gewicht/waterverplaatsing manoeuvreert gemakkelijker.
3. Polyester heeft op termijn wel degelijk vergaand onderhoud nodig. Schilderen van veelal versleten of door uv straling verouderde gelcoat is dan noodzakelijk en het liefst met een 2 componentensysteem. Het laminaat is zeer gevoelig voor vochtinwerking en kan bij onvoldoende bescherming snel zijn sterkte verliezen.
Mopolcamper
 
Berichten: 591
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe lang gaat een polyester schip mee?

Berichtdoor Amileofhome » 30 Mei 2024, 12:00

Indrukwekkend. Ik schrijf; persoonlijk vindt ik.
Vervolgens gaat het over; je kunt varen of niet.
Zoals gezegd is poly of staal uiteindelijk een keuze die maakt op basis van wat jij belangrijk vindt aan een schip. Er zijn wat feitelijke eigenschappen maar hoe belangrijk jij die vindt is jouw keuze. Een generiek antwoord is er niet en per schip is de status bepalend. Bijkomstig kun je ook kijken naar het vaargebied. De ene boot is meer geschikt voor kleinere water en sloten. Andere zijn wat beter op groter water.
Ik zou dus zelf niet heel bang zijn om ouder poly te kopen. Testen kan maar is geen garantie. De werf heeft soms wel een naam voor goede of slechte polyester. Aanpassen (electro, motor) etc is vaak bij polyester wel wat complexer dan bij staal.
Amileofhome
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten