Beste forumleden,
Momenteel heb ik een 3.10 meter rubberboot met opblaasbare kiel en houten vloerdelen. Hij vaart prima om lage snelheid, maar met zo’n relatief korte boot heb je toch een erg lage rompsnelheid (6 a 7 km/u?) waardoor lekker doorvaren op een normaal tempo er niet in zit, en doorsnee sloepjes en jachten je al snel op de hiel zitten en je inhalen. Meer gas geven heeft geen zin en resulteert in een flinke hekgolf. Ik heb het gezegde ‘lengte loopt’ vaak voorbij horen komen en heb ook wel gemerkt dat dit rubberbootje al een hogere rompsnelheid heeft ten opzichte van een vorig kleiner rubberbootje. Echter ben ik benieuwd of de rompsnelheid van een rubberboot met opblaasbare kiel en een rib verschilt bij gelijke lengte.
Volgend bootje zou wellicht wel eens een leuke rib kunnen worden in het formaat 3.50-4 meter. Wat is typisch de rompsnelheid van zulke bootjes en speelt de positie van de stuurinrichting (midden van de boot of meer naar achteren) hier een belangrijke rol in betreft de keuze van het model?
Alvast bedankt!