Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor Jorik » 21 Apr 2024, 12:39

Hoi,

Recent heb ik een boot via marktplaats gekocht. Een Terhi 4100 uit 98. Ik ben zeer tevreden over de boot omdat hij zeer stabiel is op het water. Ik las dat dat komt omdat de Terhi verschillende compartimenten heeft die gevuld zijn met schuim. Nu heb ik aan de binnenkant van de boot een heel klein scheurtje zitten. Laatst toen ik de boot ging schoonmaken met water en ik op de plek stond waar het scheurtje zit kwamen er bubbels uit (er stond namelijk een klein laagje water in de boot).

Nu maak ik mij niet heel veel zorgen, alleen ik vroeg mij toch af of dit veel kwaad kan. In een cirkel van ongeveer 20 centimer voelt de vloer een klein stukje dikker en als je er op staat (de rest van de bodem voelt wel normaal). Dan voel je dat het een heel klein beetje naar beneden zakt. Dus alsof er een beetje lucht of schuim oid onder zit. Ik neem aan dat de schuim compartimenten goed afgesloten zijn en niet gelijk onder de eerst laag van de bodem zitten. Weet iemand hier meer over en moet ik hier iets mee? Of zou het scheurtje goed dichtmaken voldoende moeten zijn? Zie foto voor het scheurtje. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Zie hier de foto's: https://photos.app.goo.gl/rxahcHMrzSzAwKQs5
https://photos.app.goo.gl/TSeboPHJJBxqsN9a9
Jorik
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 Apr 2023, 23:01
ligplaats: Paterswolde
info:

Re: Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor Amersfow » 21 Apr 2024, 13:24

Als het goed is, zit er onder het normale loosgat nog een extra loosgat waar het water tussen de huiden kan weglopen. Als de vloer dikker is zou je bijna aan rottend hout denken, schuim zet niet uit denk ik. De gelcoat is daar slecht. Laat m goed drogen vanuit dat onderste loosgat en maak het dicht. Met epoxy denk ik, dat houd op polyester. Of tijdelijk met poly max.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1871
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor chaea » 21 Apr 2024, 14:26

Amersfow schreef:Als het goed is, zit er onder het normale loosgat nog een extra loosgat waar het water tussen de huiden kan weglopen. Als de vloer dikker is zou je bijna aan rottend hout denken, schuim zet niet uit denk ik. De gelcoat is daar slecht. Laat m goed drogen vanuit dat onderste loosgat en maak het dicht. Met epoxy denk ik, dat houd op polyester. Of tijdelijk met poly max.


Een Theri is gemaakt van ABS, is plastic.
Daar zijn reparatiekitjes voor.
chaea
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor Jorik » 21 Apr 2024, 21:26

Amersfow schreef:Als het goed is, zit er onder het normale loosgat nog een extra loosgat waar het water tussen de huiden kan weglopen. Als de vloer dikker is zou je bijna aan rottend hout denken, schuim zet niet uit denk ik. De gelcoat is daar slecht. Laat m goed drogen vanuit dat onderste loosgat en maak het dicht. Met epoxy denk ik, dat houd op polyester. Of tijdelijk met poly max.


Oke bedankt! Weet je toevallig of er ergens een afbeelding te vinden is van de binnenkant van zo'n boot? Dan kan ik kijken of er ook hout in zit.
Jorik
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 Apr 2023, 23:01
ligplaats: Paterswolde
info:

Re: Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor Amersfow » 21 Apr 2024, 21:51

Als ik google geen hit op balsahout. De ruimte tussen de thermische-schalen is gevuld met een niet-waterabsorberend polyurethaanschuim

Dus dan zal de opbolling wel water zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1871
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor chaea » 22 Apr 2024, 07:02

.[/quote]

Oke bedankt! Weet je toevallig of er ergens een afbeelding te vinden is van de binnenkant van zo'n boot? Dan kan ik kijken of er ook hout in zit.[/quote]

Op Theri Boats staat beschreven hoe en waarvan ze gemaakt worden. De meeste Theri boten hebben een loos uitgang die onder je boot uitkomt, deze zit vaak op ong 30 cm vanaf de achterkant op de bodem en heeft geen functie op de dubbele schaal.

Jouw Theri gaat niet rotten omdat daar geen materiaal voor aanwezig is, zoals ik al schreef is een Theri gemaakt van ABS en daardoor anders dan polyester boten.
Theri staat er om bekend dat ze scheuren, op de binnenschaal en ja daarom zal er vroeg of laat water in lopen, echter niet meer dan ruimte wat beschikbaar is omdat het schuim geen water opneemt.
Repareren doe je met ABS en niet met polyester, je repareerd een stalen schip ook niet met aluminium.
Ik kan je boot niet beoordelen vanaf een scherm, het kan ook zijn dat je Theri op die plek een opdoffer heeft gehad waardoor er vervoming in het schuim zit.

Edit, op foto 2 zie je de typische Theri loosplug zitten.
chaea
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Vraag over klein scheurtje Terhi 4100

Berichtdoor Jorik » 24 Apr 2024, 10:38

chaea schreef:.


Oke bedankt! Weet je toevallig of er ergens een afbeelding te vinden is van de binnenkant van zo'n boot? Dan kan ik kijken of er ook hout in zit.[/quote]

Op Theri Boats staat beschreven hoe en waarvan ze gemaakt worden. De meeste Theri boten hebben een loos uitgang die onder je boot uitkomt, deze zit vaak op ong 30 cm vanaf de achterkant op de bodem en heeft geen functie op de dubbele schaal.

Jouw Theri gaat niet rotten omdat daar geen materiaal voor aanwezig is, zoals ik al schreef is een Theri gemaakt van ABS en daardoor anders dan polyester boten.
Theri staat er om bekend dat ze scheuren, op de binnenschaal en ja daarom zal er vroeg of laat water in lopen, echter niet meer dan ruimte wat beschikbaar is omdat het schuim geen water opneemt.
Repareren doe je met ABS en niet met polyester, je repareerd een stalen schip ook niet met aluminium.
Ik kan je boot niet beoordelen vanaf een scherm, het kan ook zijn dat je Theri op die plek een opdoffer heeft gehad waardoor er vervoming in het schuim zit.

Edit, op foto 2 zie je de typische Theri loosplug zitten.[/quote]

Oke bedankt voor de informatie! Ik ga kijken naar een reparatie setje!
Jorik
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 Apr 2023, 23:01
ligplaats: Paterswolde
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten