Aangehangen roer demonteren en repareren

Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor frankdevries99 » 03 Nov 2022, 10:13

Dag allen,

Sinds kort de eigenaar van een SMT 760 sloep. Hij staat net op de kant voor de winter echter zie ik dat het roerblad beschadigd is. Ik wil hem demonteren en thuis repareren. Het is met hydraulische besturing maar ik weet niet hoe ik dit moet verwijderen. Is dit veel werk? En hoe doe ik dit?

Daarnaast, zouden jullie tips hebben voor de reparatie?

Dank alvast voor de hulp!


Afbeelding

Afbeelding
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor aadbloem » 03 Nov 2022, 14:26

De koppeling met de roercylinder kan je toch wel los nemen van het roer?
Daarna is het roer vrij makkelijk te demonteren door de dopmoeren los te nemen zo te zien.
Lukt dat niet da de dopmoertjes op het beslag losnemen dan valt het hout uit het rvs beslag.
Vervolgens til je het roer uit het onderste lagering.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor FKZ » 03 Nov 2022, 15:29

Zoals Aad zegt,

Je hoeft dus niks met je hydauliek te doen enkel de stang van de cylinder los koppelen van het roer. Te zien aan de foto's zit die koppeling ergens onder het achterdek. De RVS stang die van het bovenste beslag door de spiegel loopt is het "helm stokje" voor de hydraulische besturing. Aan dit stokje zit de hydraulische cilinder ook gewoon een bout moer verbinding.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Nov 2022, 15:43

Het weggeslagen deel van het roerblad is eenvoudig te repareren met epoxiehars, met een vulmiddel. Ik gebruikte daar altijd opgevangen houtschuurstof voor. Eventueel inpakken met een glasvezelmatje. Je kunt dit flink ruim opzetten en na uitharding het overtollige wegschuren met een grofkorrelig schuurpapier. Daarna weer verfsysteem opzetten, bijv. Primacon en daarna antifouling. Overigens is je schroefasanode ook aan vervanging toe door een aluminium exemplaar.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor Popeye » 03 Nov 2022, 18:52

Als je toch bezig bent zou ik er meteen een balansroer van maken. Ook met epoxy en hout. Kun je een boel plezier van hebben!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor frankdevries99 » 06 Nov 2022, 10:28

FKZ schreef:Zoals Aad zegt,

Je hoeft dus niks met je hydauliek te doen enkel de stang van de cylinder los koppelen van het roer. Te zien aan de foto's zit die koppeling ergens onder het achterdek. De RVS stang die van het bovenste beslag door de spiegel loopt is het "helm stokje" voor de hydraulische besturing. Aan dit stokje zit de hydraulische cilinder ook gewoon een bout moer verbinding.


Dank voor de reacties allen.
Als ik die rvs stang naar binnen volg kan ik die in het achterdek dus loskoppelen van de cilinder?
De boot ligt op bij een jachthaven in Friesland. Ik ga er aankomende week heen maar wil me even goed voorbereiden.
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor Solita74 » 06 Nov 2022, 11:00

Er lopen daar toch wel een paar watersporters die je kunnen adviseren op de werf?
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor Kwokko » 06 Nov 2022, 11:17

frankdevries99 schreef:Als ik die rvs stang naar binnen volg kan ik die in het achterdek dus loskoppelen van de cilinder?
Als het mijn sloepje was ,zou ik alleen de 2 x 2 bouten die in het roerbeslag zitten loshalen .
Wil je het roer weer opknappen en schilderen , dan moet het roerbeslag er sowieso af.
Dus aan de buitenzijde de dopmoeren losdraaien ,en bouten uitnemen,desnoods met een hamertje en drevel eruit tikken.
Kwokko
 

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor FKZ » 06 Nov 2022, 14:14

Kwokko schreef:]Als het mijn sloepje was ,zou ik alleen de 2 x 2 bouten die in het roerbeslag zitten loshalen .
Wil je het roer weer opknappen en schilderen , dan moet het roerbeslag er sowieso af.
Dus aan de buitenzijde de dopmoeren losdraaien ,en bouten uitnemen,desnoods met een hamertje en drevel eruit tikken.


Jij bedoeld de 4 kleine dopmoertjes die het roer in het beslag vasthouden. Kan ook ik zou als ik het boven deel op nieuw lak toch het beslag eerst monteren voor de laatste laag of iig zeker zijn dat er genoeg montage ruimte is. Dat gast lastig met het beslag nog op de boot.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Aangehangen roer demonteren en repareren

Berichtdoor aadbloem » 06 Nov 2022, 23:08

FKZ schreef:Jij bedoeld de 4 kleine dopmoertjes die het roer in het beslag vasthouden. Kan ook ik zou als ik het boven deel op nieuw lak toch het beslag eerst monteren voor de laatste laag of iig zeker zijn dat er genoeg montage ruimte is. Dat gast lastig met het beslag nog op de boot.

Echt waar gewoon doen, wat Kwokko zegt is een prima oplossing. Beslag op de boot laten. Je gaat immers de lak schuren 100 micron en dan weer een 150 micron lak aanbrengen en dat misschien 2x. Daar gaat dat beslag later prima weer omheen. Geen zorgen om maken. Zelfs als je een millimeter dik gaat lakken dan krijg je het beslag er nog op.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten