Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor Tinus80 » 16 Jun 2021, 13:59

Goedemiddag,

had al even de zoekfunctie gebruikt maar kan zo snel geen antwoord vinden.

Sindskort heb ik een 6m bootje waar hydraulische besturing is ingebouwd op een 60PK buitenboord motor.

Vanuit neutrale stuurstand zit er wat speling op het stuur naar beide kanten - ik vermoed ongeveer 1 a 1.5 cm. Ook ervaar ik tijdens het varen vaak meer stuur/roer druk naar stuurboord dan naar bakboord, ik vaar daarbij wel in kustwateren waarbij vaak veel stroming en wind staat. vanuit stilstand is geen verschil in druk.

Is dit normaal/acceptabel voor hydraulische besturing of kan er iets anders aan de hand zijn?

groet Tinus
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor Amersfow » 16 Jun 2021, 14:18

Lijkt me dat je zelf het antwoord al geeft. Wij hebben een platbodem waar later een schroefas in geplaatst is; die staat niet helemaal in het lood. Met helmstok sturend moet je m constant tegendruk geven. Met hydr besturing gaat de ene kant op veel lichter dan de andere. Geen probleem. Er zijn wel terugslagkleppen op de pomp zodat het stuur in dezelfde stand blijft staan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor Tinus80 » 16 Jun 2021, 20:12

Amersfow schreef:Lijkt me dat je zelf het antwoord al geeft. Wij hebben een platbodem waar later een schroefas in geplaatst is; die staat niet helemaal in het lood. Met helmstok sturend moet je m constant tegendruk geven. Met hydr besturing gaat de ene kant op veel lichter dan de andere. Geen probleem. Er zijn wel terugslagkleppen op de pomp zodat het stuur in dezelfde stand blijft staan.


thx dat weet ik dan even, en hebben jullie ook iets speling op de besturing?
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor Amersfow » 17 Jun 2021, 07:50

Ik heb nooit getest wat gebeurd asl ik het stuur 1cm verplaats. Dat zou best eens niets kunnen zijn. Zou me maar geen zorgen maken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor FKZ » 17 Jun 2021, 09:36

Er zijn in basis 3 oorzaken mbt speling in hydraulische besturing:
1 mechanische speling kan ontstaan in elke overgang dus montage van de cilinder aan het schip aan de roer arm van de roer arm aan de roerkoning etc. ook kunnen de lagers versleten zijn waardoor speling ontstaat.
2 speling in hydrauliek door lucht in de leiding. Maar dit geeft klachten als verlopend stuurwiel en loom stuur gedrag kan opgelost worden met ontluchten. Eens in de 10 jaar nieuwe olie is geen overbodige luxe.
3 een kleine lekkage in het pomphuis of cylinder dit resulteert in dat als je het roer tegen de eindaanslag draait je kan blijven doordraaien. Lekkage kan in de pomp dan heb je last zowel naar SB als naar BB sturend. Lekkage kan aan 1 van de seals aan het eind van de cylinder. mogelijk 1 kant geen verloop andere kant wel verloop. Twee kanten verloop stuurpomp is goed dan is de seal van de zuiger lek.

Invloed van de schroef
als je hydraulische besturing hebt zonder terugslag kleppen dan zal als je vaart altijd een kracht van de schroef het roer een bepaalde kant op willen drukken. Dit moet je tegenhouden met je stuurwiel. Of je kleppen hebt kan je bekijken op de stuurpomp maar makkelijker is om met de hand de roerlever te bewegen kan dit en beweegt je stuurwiel mee dan heb je geen kleppen. Kan dit niet dan heb je wel kleppen in het systeem. Kleppen kunnen in het stuurhuis zitten of los in de leiding.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor Tinus80 » 22 Jun 2021, 21:43

FKZ schreef:Er zijn in basis 3 oorzaken mbt speling in hydraulische besturing:
1 mechanische speling kan ontstaan in elke overgang dus montage van de cilinder aan het schip aan de roer arm van de roer arm aan de roerkoning etc. ook kunnen de lagers versleten zijn waardoor speling ontstaat.
2 speling in hydrauliek door lucht in de leiding. Maar dit geeft klachten als verlopend stuurwiel en loom stuur gedrag kan opgelost worden met ontluchten. Eens in de 10 jaar nieuwe olie is geen overbodige luxe.
3 een kleine lekkage in het pomphuis of cylinder dit resulteert in dat als je het roer tegen de eindaanslag draait je kan blijven doordraaien. Lekkage kan in de pomp dan heb je last zowel naar SB als naar BB sturend. Lekkage kan aan 1 van de seals aan het eind van de cylinder. mogelijk 1 kant geen verloop andere kant wel verloop. Twee kanten verloop stuurpomp is goed dan is de seal van de zuiger lek.

Invloed van de schroef
als je hydraulische besturing hebt zonder terugslag kleppen dan zal als je vaart altijd een kracht van de schroef het roer een bepaalde kant op willen drukken. Dit moet je tegenhouden met je stuurwiel. Of je kleppen hebt kan je bekijken op de stuurpomp maar makkelijker is om met de hand de roerlever te bewegen kan dit en beweegt je stuurwiel mee dan heb je geen kleppen. Kan dit niet dan heb je wel kleppen in het systeem. Kleppen kunnen in het stuurhuis zitten of los in de leiding.


gisteren nog even gechekt ik kan zowel naar bb als sb blijven doordraaien (wel met meer weerstand dan normaal). Betekent dit zondermeer dat de pomp lek is, of zijn er ook system waarbij dit normaal is?
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor FKZ » 22 Jun 2021, 21:58

Dan is er iets lek stuurpomp, cilinder intern of leiding. Nergens een "natte" koppeling of slang?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor redmiller » 22 Jun 2021, 22:51

Zit er wel een terugslagklep op de pomp?
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor Tinus80 » 24 Jun 2021, 16:34

redmiller schreef:Zit er wel een terugslagklep op de pomp?


Yes dat denk ik wel, want kan roerlever niet bewegen handmatig. Het doordraaien gaat overigens niet makkelijk en lijkt ook weer beetje terug te springen wanneer ik het stuur loslaat......
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Iets speling en weerstand hydraulische stuurinrichting

Berichtdoor FKZ » 25 Jun 2021, 09:03

Tinus80 schreef:
Yes dat denk ik wel, want kan roerlever niet bewegen handmatig. Het doordraaien gaat overigens niet makkelijk en lijkt ook weer beetje terug te springen wanneer ik het stuur loslaat......


Ik zou eerst olie vervangen en goed ontluchten. zowel BB als SB ontluchten en kijken of het beter word.

ik vond deze wel handig omdat je dan geen lekkage maakt

https://www.youtube.com/watch?v=EBgATO_1vl0
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten