Balast toevoegen

Balast toevoegen

Berichtdoor Maatjuh » 06 Apr 2021, 22:00

Vorig jaar hadden wij een paar weken een stalen bootje, deze was verzwaard met belast om hem stabieler te krijgen. Nu hebben we een polyester Scand 25 en ik vind hem niet echt koersvast.
Even een kort voorbeeldje, als mijn zwangere vriendin van bakboord naar stuurboord loopt gaat de boot flink met de punt naar bakboord. Het stuur zit ook aan stuurboord en ik dus ook .

Hoe ziet de gewichtsverdeling er momenteel uit:
Bij ons ligt voor in de punt de watertank en de boegschroef, achter aan bakboord de vuilwatertank, achter aan stuurboord de boiler, de webasto en het anker. Genoeg luxe dus aanwezig.
Zou het kunnen helpen om meer gewicht voor in de punt te leggen? Maak het dan nog uit aan welke kant? En hoeveel extra gewicht zouden jullie dan aanbevelen? Momenteel ligt er geen extra gewicht in de boot.

Of zijn er nog andere mogelijkheden om hem stabieler te krijgen?
Maatjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 00:41
ligplaats:
info:

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor heuvels » 06 Apr 2021, 22:49

Hoe lager het gewicht hoe stabieler de boot. Maar je moet er niet te veel van verwachten. Het beste is om je vriendin te vragen niet te veel heen en weer te lopen. De stijfheid kan ook een rol spelen bij de koersvastheid.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor Oeverloos » 06 Apr 2021, 23:38

Wat je beschrijft is typisch voor het vaargedrag van de Scand.
Dat hoort bij het karakter van deze Noorse boot.

Als je ballast wil aanbrengen dan zou je 50 tot 75 kg in de vorm van loodbroodjes midscheeps kunnen gieten in beton in de bilge.
Het effect is dat de aanvangsstabiliteit, dus als je op de gangboord stapt hoever de boot dan daalt onder jouw gewicht, verbetert, maar, zoals heuvels hierboven ook schrijft, het heeft niet veel effect op de koersvastheid bij gewichtsverplaatsing aan boord.

In een kanaal in Nederland zijn ze niet erg koersvast maar op groot water varen ze uitstekend.

Dat is mijn ervaring op een Saga 27 met een Perkins 4108 50 pk, een boot met eenzelfde vaargedrag. Ik ben daarmee in de vorige eeuw jaren naar Denemarken gevaren en ik kan alleen maar zeggen dat een Scand, Saga, Risør, Nidelv etc. fantastische boten zijn om verre tochten mee te maken.
Hun bewegelijkheid in het water is precies waarom ze zo zeewaardig zijn. Geen golf heeft er vat op. Dus gewoon een zaak van wennen.
Vooral als je eerst in een stalen boot gevaren hebt.

Ballast aanbrengen in de punt of bij de spiegel is niet aan te raden.
Bij geen enkele boot.

Deze Nidelv 25 voer naar Spitsbergen:
http://www.haraldpaul.com/pdf/sonsitge/ ... 004%20.pdf

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor Popeye » 07 Apr 2021, 11:45

Oeverloos schreef:
Ballast aanbrengen in de punt of bij de spiegel is niet aan te raden.
Bij geen enkele boot.


Dat is niet helemaal waar. Toen mijn staverse jol klaar was bleek zij niet de voor het schip geplande waterverplaatsing te hebben. Zoals verwacht! De motor achterin fungeerde als een soort ballast wat gecompenseerd moest worden met ballast in de punt, en uiteraard was er ook ballast midscheeps nodig. Totaat zit er geloof ik een dikke 700 kg in.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor Oeverloos » 07 Apr 2021, 14:44

Hey Jack,

Duidelijk. Compenseren van motorgewicht achterin.
Dat is eigenlijk meer trimmen dan ballasten.

Gewoonlijk ligt een jacht als het te water gaat meestal niet gelijk met de waterlijn.
Je brengt dan trim lood of ponsdoppen o.i.d. aan zodanig dat het schip recht op zijn waterlijn ligt.

Mijn schip helt wat over b.b. en er ligt dus wat trimlood aan stuurboord.

Soms met meerdere brandstoftanken moet je wat rond overpompen om de zaak recht te krijgen zodat de soep niet over de rand van je boord loopt.

Deze vraag ging over ballast aanbrengen in je motorboot en dat doe je midscheeps en zo laag mogelijk zodat er een as ontstaat in het midden waarlangs het schip met de boeg en de spiegel vrij op en neer kan bewegen.

Mocht je extra gewicht in de punt nodig hebben om te trimmen dan geef ik de voorkeur aan een langere ankerketting en een zwaarder anker met langere vloeien.
Die prikken beter door het zeegras heen. Korte vloeien blijven in de zode hangen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor No Hurry » 07 Apr 2021, 20:45

Wij hebben een beachcraft 950 met een verlengt zwemplateau welke van binnen hol is.

Onze havenmeester gaf aan dat dit een opwaardse druk geeft van +- 300 kg wat dus gecompenseerd moet worden met balast.

Verder zat er in de kiel een 75 kg balast welke sterk vervuild was die is eruit, maar begrijp dat het wel verstandig is om dit gewicht op een andere manier terug te leggen.

Het zal ook niet de bedoeling zijn dat deze balast kan schuiven, het moet door een opening waar de schroefas doorloopt dus veel ruimte is er niet.

We denken aan eerste een rubberlaag neer te leggen en dan of zakjes met balast of 2 liter kannetjes met balast allen daar is de kans groter dat ze gaan schuiven.

Met zakjes is er een kans dat deze misschien een keer lek raken en dan heb je weer roestwater.

De motor ligt bij ons midscheeps de dieseltank ligt daarvoor.

Onze watertank van 250 liter ligt achterin onder het bed maar die is niet altijd vol.

Maak ik nog ergens een denkfout.
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor Maatjuh » 11 Apr 2021, 00:14

Super bedankt voor jullie reacties.

Even voor een leek, hoe kan ik zien/bepalen of ik de boot moet trimmen? En met hoeveel gewicht?
Maatjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 00:41
ligplaats:
info:

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor heuvels » 11 Apr 2021, 00:49

zien: kijk naar de waterlijn.
bepalen: hangt af van situatie. water- en brandstoftank, victualiën, passagiers etc.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor Oeverloos » 11 Apr 2021, 01:00

Ga eerst een paar maanden met je boot varen. Op een gegeven moment heb je het meeste aan boord en ben je gewend aan het vaargedrag.
Dat verschilt met de toerentallen die je draait en de diepte van het water.
En of je op open water vaart of in kanalen.
In de haven kijk je af en toe naar naar de waterlijn.
Na een tijdje zie je of het nodig is.
Tegen die tijd heb je zoveel onmisbare spullen aan boord gebracht dat je schip vanzelf al dieper ligt.
En met de zomer komt het bier ook nog.

Misschien hoeft er helemaal niets veranderd te worden.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Balast toevoegen

Berichtdoor kajoe » 11 Apr 2021, 11:27

wij hebben ons bootje zo liggen dat als water en olie vrijwel vol zitten de boot iets koplastig is de reden als je gaat varen en op wat ondieper water komt trekt de kont naar beneden en ook bij wat harder varen en dan ga je op je kont staan zoals men zegt teveel koplast word het varen wat lastiger maar als je op je kont staat blijf je ook aan het stuurwerk sjorren .
maar goed dat verschilt van bootje ga maar na hoeveel je hem op de kont de diepte intrekt als je hard vaart men vergeet dat als je achterop zit en ook nog fietsen of dergelijke op de kont hebt hoeveel het bootje wegzakt .
dit soort ervaringen deet je wel op bv in frankrijk waar je met een leeg schip al op de kont lag ging je dan harder varen trok je behoorlijk naar de grond soms was dat wel nodig bij bruggen maar je liet een puinhoop achter ook bij erg laag water op de rijn probeerde je het schip iets koplastig te krijgen ander trok je de kont aan de grond .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten