Mysterieuze onderdelen Maril 570

Mysterieuze onderdelen Maril 570

Berichtdoor JackdW » 18 Jan 2021, 22:40

Beste Watersporters,

Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een Maril 570, 21 pk 3 cilinder uit 2004.
Nu de boot uit het water is ben ik deze winter druk met het opknappen en onderhouden van de sloep zodat ze weer in topstaat is.

Echter loop ik tegen 2 dingen aan, waarvan ik niet kan plaatsen wat het is en wellicht kunnen de ervaren watersporters mij hiermee helpen.

1. Ik ging er vanuit dat mijn roerblad een anode heeft, nou zit er wel een ronde overgang tussen het roerblad en de romp (zie foto's) maar echt op een anode lijkt dit niet (meer) en hoe dit te verwijderen zou moeten zijn is mij ook niet duidelijk. Is dit gewoon een onderdeel van de romp, of is dit een anode die al zijn beste tijd heeft gehad? Zo ja, hoe haal ik de anode los?

2. In de kiel zit er boven de plek waar de schroefas naar buiten gaat een bijzondere bout, ik dacht dat dit eventueel voor het smeren van de schroef as was, maar veel beweging krijg ik er niet in. Wat is het wel?

Hierbij de link naar de foto's: https://photos.app.goo.gl/8kCibneyEzpHgWDa7

Alvast bedankt voor alle hulp!

Gr, Jack
JackdW
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Jan 2021, 22:12
ligplaats: Kagerplassen
info: Eigenaar van Maril 570 en Carolina Skiff J16.

Re: Mysterieuze onderdelen Maril 570

Berichtdoor FKZ » 18 Jan 2021, 23:29

Wat aan de onderkant van je romp zit en waar het roer uit komt heet een hennegats koker. Dit is de doorvoer voor je roerkoning (het as gedeelte dan je roer). Zonder hennegatskoker is je voot lek. Ik had een geprofileerd roer verwacht bij de maril dit ziet eruit als een rvs roer. Opzich hoef je geen annode te plaatsen mits je een rubber lager hebt tussen de hennegatskoker en de roer koning. Omdat het een polyesterboot is is er geen electrische verbinding tussen het roer en b.v de motor en schroefas. Galvanische corrosie kan optreden tussen de bronzen hennegatskoker en de rvs roer koning. Achter op de schroef hoort een dop anode die is volgens mij helemaal verdwenen. Die bout geen idee. Van een sloep van deze leeftojd verwacht ik een watergesmeerd lager achter. De schoefas seal aan de binnenkant smeer je 1x per jaar met vet.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Mysterieuze onderdelen Maril 570

Berichtdoor Snater71 » 19 Jan 2021, 20:42

Ik krijg de indruk dat men een boutje heeft gelast tegen de kopse kant van de grote bout waar je tegenaan kijk. Deze steekt boven en onder de Schroefaskoker door de kiel om, samen met kit, de montageflens vast te zetten. Als je nu aan de moer draait aan de buitenzijde dan draait de bout niet mee omdat deze tegen de zijkant van de kiel aanloopt. Ik zou er niet aanzitten, ter voorkoming van zweten/lekken.
Wel creatief bedacht overigens.
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Mysterieuze onderdelen Maril 570

Berichtdoor DJFD6 » 19 Jan 2021, 21:57

Ik ben zelf eigenaar geweest van een Waterspoor 630 (broertje van de Maril). Deze had net zo'n boutje, wat diende om de schroefaskoker te borgen.
Alle Maril's en Waterspoor's hebben geen anode op het roer, zoals FKZ reeds heeft uitgelegd.
DJFD6
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 13:43
ligplaats:
info:

Re: Mysterieuze onderdelen Maril 570

Berichtdoor JackdW » 23 Jan 2021, 16:55

Goedemiddag Allemaal,

Nooit verwacht zo snel en zulke uitgebreide (en leerzame) antwoorden te ontvangen, dank!
Duidelijk, ik kan dus lang zoeken naar een anode bij het roer, want die is er niet. Logisch verhaal.
De dop anode had ik er al afgehaald, de nieuwe heb ik inmiddels binnen. Vandaar het losse boutje.

Het boutje in de kiel dient dus ter borging, daar blijf ik mooi vanaf.
Nu vraag ik mij alleen af of ik dan zelf nog vet moet smeren in de schroefas lagers, en waar?
De nieuwere modellen hebben een water gesmeerde schroefas met vanaf de warmtewisselaar een aftakking naar de schroefas, mijn sloep heeft dit echter niet.
Zou dan toch zeggen dat er ergens iets moet zitten om vet of iets dergelijks aan te brengen in de lagers ? Of is het allemaal zo degelijk dat dat niet nodig is..

Nogmaals dank voor de reacties!

Gr, Jack
JackdW
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Jan 2021, 22:12
ligplaats: Kagerplassen
info: Eigenaar van Maril 570 en Carolina Skiff J16.


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten