Betimmering

Betimmering

Berichtdoor vayreda » 06 Dec 2020, 16:09

Beste leden, even een vraag mbt nieuwe betimmering: ik wil eerst een houten geraamte maken van vuren hout (22mm x 50mm) voor toilet, keuken, kastjes etc. Dit impregneer ik met Injecteerepoxy, daarna wil ik een plaatmateriaal erop schroeven/plakken en als afwerking HPL plaat. Maar nu de vraag? Kan ik als plaatmateriaal gewoon 18mm underlayment “Eliot Pine” gebruiken ipv multiplex?
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Betimmering

Berichtdoor pascall » 06 Dec 2020, 16:57

Hoi, vraagje, waarom impregneren?

Voor grondhout zou ik nooit voor vuren kiezen, neem dan meranti dat werkt een stuk prettiger en ziet er ook een stuk beter uit.
18mm underlayment is leuk als zoldervloer van je schuurtje/huis maar niet geschikt op een boot.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor vayreda » 06 Dec 2020, 17:12

pascall schreef:Hoi, vraagje, waarom impregneren?

Voor grondhout zou ik nooit voor vuren kiezen, neem dan meranti dat werkt een stuk prettiger en ziet er ook een stuk beter uit.
18mm underlayment is leuk als zoldervloer van je schuurtje/huis maar niet geschikt op een boot.

Mvg,

Pascal.

-Had gelezen dat met epoxy hars de kwaliteit van het hout beter bewaard blijft
-Meranti? Het hoeft er niet goed uit te zien, het wordt toch gefineerd met HPL
-Underlayment is toch ook watervast? Maar geen underlayment, wat dan wel?
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Betimmering

Berichtdoor pascall » 06 Dec 2020, 17:31

Uit je tekst kan ik uit opmaken dat het grondhout zichtbaar blijft als je een deurtje open trek, mijn opinie,wat niet in het zicht is moet ook netjes en goed zijn.
Als je vuren behandeld met epoxy dient het goed droog te zijn en dan nog , vuren werk behoorlijk, dus de kans dag de epoxy loslaat of scheurt is best aanwezig.
Je kan beter het geld in goed grondhout steken, voor multiplex kan je het beste Okoume nemen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor vayreda » 06 Dec 2020, 22:49

pascall schreef:Uit je tekst kan ik uit opmaken dat het grondhout zichtbaar blijft als je een deurtje open trek, mijn opinie,wat niet in het zicht is moet ook netjes en goed zijn.
Als je vuren behandeld met epoxy dient het goed droog te zijn en dan nog , vuren werk behoorlijk, dus de kans dag de epoxy loslaat of scheurt is best aanwezig.
Je kan beter het geld in goed grondhout steken, voor multiplex kan je het beste Okoume nemen.

Mvg,

Pascal.

Hoi Pascal, ik begrijp dat je er veel verstand van hebt, dat grondhout kan ik begrijpen, maar is Okoume niet te duur om hierop HPL te plakken?
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Betimmering

Berichtdoor jade » 07 Dec 2020, 00:14

Okoume is misschien wat duurder, daarin tegen is het wel een heel stuk duurzamer dan gewoon underlayment .
Je kan het nog zo mooi afwerken, maar zorg wel dat je ondergrond goed is.
Zo duur is okoume toch ook weer niet.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor Solita74 » 07 Dec 2020, 00:41

https://myalbum.com/album/v4Uw0edNwkOa
Bekijk dit op je gemak ik heb er 3 jaar over gedaan en heb er nog steeds plezier van al bijna 20 jaar en het grond hout heb ok blind weggewerkt gewoon even nadenken sucses!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Betimmering

Berichtdoor FrankM » 07 Dec 2020, 06:10

Okumé gebruiken, geen underlayment. Is een vette grenen plaat.
Voor je met HPL gaat plakken ook Okumé even schuren.
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor FKZ » 07 Dec 2020, 11:07

Vuren voor niet zichtbaar grondhout is prima. Geen epoxy gebruiken je gaat met het monteren allemaal gaatjes in je epoxy prikken dan is het hele idee van epoxy weg. Gebruik een goede grond verf of lood menie op je vuren. Als je snel wilt werken dan zet je gewoon 10 of 20 lengtes rondom in de grond verf en ga je ze dan verwerken. Schroeven die je gebruikt in een pot met uierzalf of ander vet. Dan draaien ze er makkelijk in en ze conserveren direct het hout. Open kopse kanten kan je na smeren met grondverf. Eens met okume als plaatmateriaal. Als het zicht werk word merantie of mahonie gebruiken.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor vayreda » 07 Dec 2020, 11:27

Heren bedankt voor jullie tips/trucs
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten