Schilderen / spuiten grove structuur

Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor bootsan » 07 Jul 2020, 12:18

Hallo allemaal,

Bezig met het opknappen van een bootje wat opzich tot nu toe aardig lukt op 2 vervelende dingetjes na waar ik zelf niet helemaal uit kom. Zal er ook gelijk bij zeggen dat het mijn eerste boot project is :shock:

Het gaat hierbij om een klein placom kajuit bootje ~4 meter. Even in het kort alle voorbereidingen:

- Boot grof geschuurd
- Boot schoon gemaakt
- Boot geplamuurd waar nodig met polyester plamuur / vezel plamuur
- Boot fijner geschuurd
- Aantal keer afgenomen met licht vochtige doek
- Goed ontvet (thinner)
- Epifanes primer aangebracht (gespoten)

De bovenkant is nu 1x gespoten waarbij een tweetal dingen naar voren komen, er zijn kleine gaten onstaan (1-3mm doorsnee en max 2mm diep). Nu lijkt mij dat de enige oplossing om dit weer mooi te maken is om weer te schuren en de gaatjes op te vullen met epoxy of misschien alleen polyester plamuur (iemand een ander idee/tip?), gaat me best wat tijd kosten maar is in elk geval te repareren. Iemand overigens ook enig idee hoe dit kan?

De boot heeft echter ook meerdere "grove structuur" vlakken in de gelcoat, bij het spuiten viel meteen al op (had ik kunnen verwachten..) dat de verf de kanaaltjes invloeit waarbij de randjes dus niet mooi gecoat blijven. Nu had ik witte primer kunnen gebruiken maar dat is dan schijnbedrog, er moet immers overal een laag verf overheen. De verf betreft epifanes mono urethane en 5% verdund met wasbenzine. Hoe ga ik dit mooi geverfd krijgen zonder de originele structuur te verliezen? Ik ben bang dat wanneer ik meerdere keren er overheen spuit de kanaaltjes allemaal vol zullen lopen.

Hierbij een foto waar je de structuur kan zien waar ik het over heb + de ontstane gaatjes:

https://ibb.co/J2dbFMC

Enige tips of tricks, kritiek of aanwijzigen op wat dan ook zijn allemaal zeer gewaardeerd!
bootsan
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Jul 2020, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor elrenegado » 07 Jul 2020, 14:37

verdunt met wasbenzine??
Stond dat in de specs van de verf als voorgeschreven verdunner ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2020, 18:17

Die "kanaaltjes" lopen niet vol als je op de voorgeschreven wijze spuit.
Neem even contact op met de klantenservice van de verffabrikant voor de juiste mengverhouding en verdunner.
Kan maar zo zijn dat dat wasbenzine is.
Maar als de "kanaaltjes" volliepen vermoed ik dat de verf niet goed verdund is geweest.

Als je goed spuit loopt er niks vol.
De verfdruppeltjes dwarrelen op het oppervlak en blijven daar dan liggen.
Doordat de deeltjes in elkaar overvloeien (door cohesie) krijg je een mooie strakke egale verflaag.
Te dikke, te dunne of met verkeerde verdunner gemengde verf geeft mislukte resultaten.

Informeer dus even.
Mijn ervaring met de klantenservice van Epifanes is uitstekend.
Ik weet zeker dat ze je een goed advies zullen geven.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor bootsan » 07 Jul 2020, 22:37

Staat inderdaad voorgeschreven met epifanes verfverdunner of wasbenzine (bij spuiten) of met terpentine wanneer je met de kwast gaat verven:

https://www.epifanes.nl/include/php/dow ... chtlak.pdf

Heb ik wellicht teveel in 1x willen spuiten waardoor het meer is gaan lopen in de grove structuur?

In elk geval bedankt voor het meedenken, ik zal eens contact opnemen met epifanes.
bootsan
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Jul 2020, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor elrenegado » 08 Jul 2020, 09:44

Met verf spuiten heb ik geen ervaring, daar kan ik niet op antwoorden.

Maar als je met een kwast over een plek gaat wat niet goed ontvet is, of waar bv een druppel water lag e.d. krijg je ook soortgelijke kringetjes
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jul 2020, 10:46

Met spuiten doe je inderdaad heel gauw teveel.
De eerste laag dekt vaak niet eens als je het goed doet.
Meestal heb je wel drie laagjes nodig.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor bootsan » 08 Jul 2020, 11:02

elrenegado schreef:Met verf spuiten heb ik geen ervaring, daar kan ik niet op antwoorden.

Maar als je met een kwast over een plek gaat wat niet goed ontvet is, of waar bv een druppel water lag e.d. krijg je ook soortgelijke kringetjes


Dat klopt, dan loopt het er omheen maar dit zijn daadwerkelijk gaatjes die nog door de gelcoat lijken te gaan (beetje lastig te zien op de foto). De gelcoat was goed opgeschuurd, vreemde is dat ik de gaatjes pas ben gaan zien na het ontvetten van de boot toen de primer er al op zat (toen leek de boot zeer strak, misschen had ik 'm gewoon in de primer het water op moeten doen :lol: ).

Marie Christina schreef:Met spuiten doe je inderdaad heel gauw teveel.
De eerste laag dekt vaak niet eens als je het goed doet.
Meestal heb je wel drie laagjes nodig.


Als dat zo is dan heb ik er dus waarschijnlijk teveel opgespoten waardoor de randjes van de kanaaltjes zichtbaar blijven. Misschien ook in combinatie met het feit dat de grove structuur eigenlijk slecht te schuren is waardoor de verf niet goed hecht? Maar hoe los je dat in dit geval op afgezien van duizenden kanaaltjes de binnenkant met een schuurpapiertje te schuren :o
bootsan
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Jul 2020, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jul 2020, 11:20

Tja....
Daar vraag je wat.
Het lijkt erop dat het op de randjes toch nog wat vettig is geweest.
DIt in combinatie met (wellicht te dichtbij) spuiten heeft de verf misschien doen weglopen.

Misschien kun je met een keukensponsje en wasbenzine beter ontvetten?
Of misschien met een ouderwetse boender?
Wellicht dat dat wat beter in de "geultjes" komt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor bootsan » 08 Jul 2020, 11:54

Marie Christina schreef:Tja....
Daar vraag je wat.
Het lijkt erop dat het op de randjes toch nog wat vettig is geweest.
DIt in combinatie met (wellicht te dichtbij) spuiten heeft de verf misschien doen weglopen.

Misschien kun je met een keukensponsje en wasbenzine beter ontvetten?
Of misschien met een ouderwetse boender?
Wellicht dat dat wat beter in de "geultjes" komt.


Ik zal eens wat dingen gaan uitproberen en kijken wat voor resultaat het geeft, als iemand nog andere tips heeft zijn deze altijd welkom! Ik houd jullie hier op de hoogte, heb mij niet alleen geregistreerd om te vragen maar ook om iemand anders wellicht te behoeden van fouten. Leren we er allemaal weer wat van 8-)

Ik zie overigens in het pdfje van epifanes nergens staan over ontvetten met thinner, dat kan toch geen extra reden zijn geweest?
bootsan
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Jul 2020, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Schilderen / spuiten grove structuur

Berichtdoor bootsan » 28 Aug 2020, 19:11

Ik heb uiteindelijk alles opnieuw geschuurd en goed schoongemaakt zodat alle gaatjes zichtbaar werden en deze opgevuld met polyester plamuur. Vervolgens weer geschuurd en de anti-slip vlakken opgeruwd met Scotch Brite.

Het spuiten heb ik maar achterwege gelaten en heb voor het verfen alles ontvet met een ammoniak/water mix. De verf heb ik deze keer verdund met thinner (5%) en alles met de roller gedaan. Na 2 lagen een behoorlijk strak resultaat hoewel de kanaaltjes iets minder zichtbaar zijn geworden (niet ernstig veel). Voor nu staat de boot er strak genoeg bij, hier en daar zie ik de grondverf er nog zeer lichtjes doorheen komen maar de bedoeling was om de anti-slip vlakken sowieso een iets andere tint te geven dus van de herfst/winter doe ik er nog een extra laag overheen.
bootsan
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Jul 2020, 12:00
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten