Placom sloep/speedboot planeren

Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Arno2018 » 17 Jun 2020, 10:57

Goedendag,

Ik heb een placom sloep vorig jaar volledig opgeknapt, het is een boot met V-bodem.
Daarachter heb ik een 25pk mariner met hydrofoils.
Bij het planeren vaart de boot zeer stabiel maar hoe harder ik vaar op de grote plas hoe meer de boot met zijn punt in het water word gedrukt, daardoor lijkt de boot wat te remmen, de trimhoek van de motor loopt mooi in de lijn over van de kiel.
Als ik de motor nog een tandje omhoog trim zijn de vaareigen schappen slechter, ik heb de hydrofoils ook even verwijderd maar daar word de boot meer instabiel van.
Weet iemand waar het nog meer aan zou kunnen liggen? Waar ik op kan letten?

Alvast bedankt
Mvg Arno
Arno2018
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 18:34
ligplaats: Schagerbrug
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Thinlanet » 17 Jun 2020, 11:48

Arno2018 schreef:Goedendag,

Ik heb een placom sloep vorig jaar volledig opgeknapt, het is een boot met V-bodem.
Daarachter heb ik een 25pk mariner met hydrofoils.
Bij het planeren vaart de boot zeer stabiel maar hoe harder ik vaar op de grote plas hoe meer de boot met zijn punt in het water word gedrukt, daardoor lijkt de boot wat te remmen, de trimhoek van de motor loopt mooi in de lijn over van de kiel.
Als ik de motor nog een tandje omhoog trim zijn de vaareigen schappen slechter, ik heb de hydrofoils ook even verwijderd maar daar word de boot meer instabiel van.
Weet iemand waar het nog meer aan zou kunnen liggen? Waar ik op kan letten?

Alvast bedankt
Mvg Arno


Wat bedoel je met "een tandje omhoog trim zijn de vaareigenschappen slechter"? Is dat over de gehele snelheidscurve (dus ook wanneer je op rompsnelheid) zit? Als ik dit zo lees lijkt het of je planerend oppervlak achterop de boot last heeft van het planerend oppervlak van de hydrofoils (druk de achterkant van de boot omhoog en dus de voorkant naar beneden). Ondanks de instabiliteit zonder hydrofoils, gaat je punt bij planeren ook naar (te ver) naar beneden?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Arno2018 » 17 Jun 2020, 12:11

Bedankt voor uw reactie,

Bij een tandje omhoog trimmen ligt de boot instabiel op het water vanaf het moment dat die in plane gaat, het vastplakken op het water lijkt dan een stuk minder.
Zonder hydrofoils durf ik niet veel harder te varen dan net op de snelheid dat de boot planeert, dan lijkt de punt wel wat hoger te blijven.
Maar het testen zonder hydrofoils op maximale snelheid durf ik niet aan, de boot lijkt wat sneller te rollen van zijn ene kant op de andere, slingert wat meer op het water.
Arno2018
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 18:34
ligplaats: Schagerbrug
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Thinlanet » 17 Jun 2020, 14:18

Lastige kwestie. Heb je foto's van je romp met motor in de stand waar je het dippen van de punt ervaart?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Arno2018 » 17 Jun 2020, 14:27

Dit is de meest duidelijke foto die ik heb.
Hoop dat u hier wat uit op kan ophalen
https://www.mupload.nl/db/zd1lme

https://www.mupload.nl/img/zd1lme.jpg
Arno2018
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 18:34
ligplaats: Schagerbrug
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Thinlanet » 17 Jun 2020, 23:25

Blijft lastig beoordelen zo. Ik denk zo dat de hydrofoil niet op hoogte zit van het deel van de romp waarop je planeert. Te hoog valt lastig op te lossen, te laag kun je checken door je spiegel met een stukje hout te verhogen (cq 2 centimeter, uiteraard niet te veel, de motor moet de kracht nog wel goed over je spiegel kunnen verdelen). Maar goed, ik zou dat eigenlijk niet verwachten, staartstukken kennen volgens mij gestandaardiseerde maten en daar zou je boot ongetwijfeld ook op ontworpen zijn.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor elrenegado » 18 Jun 2020, 08:12

Die hydrofoils zijn ervoor bedoelt om de boot aan de achterkant wat meer omhoog te drukken,
Dus zorgen die er ook voor dat op topsnelheid de boot van voor iets omlaag gedrukt word.(eigenlijk is het nog steeds de achterkant die hoger uitkomt, waardoor het lijkt dat de boeg omlaag gedrukt word)

Hydrofoils worden met name ingezet bij bootjes die erg hun punt omhoog duwen, of moeilijk in planee komen.
Haal je ze weg, vaart hij op topsnelheid met de boeg iets hoger, dus minder contact met het water = minder stabiel (zoals jij het ervaart)

Omdat zo'n hydrofoil vast op de staart zit, valt er niets aan te stellen of te trimmen (hooguit een ringetje extra eronder aan achterkant)
Het is een soort compromis die je moet sluiten met jezelf,
Wil je stabiliteit, en minder de boeg omhoog, maar een iets lagere snelheid, dan met hydrofoils.
WIl je sneller, en puntje hoger, dan eraf halen.
WIl je invloed op het gedrag van de boot hebben, dan moet je de foils eraf halen en trim tabs monteren, die kan je bij harder varen vlakker zetten zodat de punt iets hoger komt
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor henkvd » 18 Jun 2020, 09:03

Of maar dan moet je e wel het lef voor hebben, de hydrofoil, kleiner maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Arno2018 » 18 Jun 2020, 10:14

Bedankt voor jullie reacties, ik heb gister met jullie tips wat gerommeld.
Ik heb de motor met een hardhouten lat 2cm omhoog geplaatst en een stuk proef gevaren tussen de buien door, gelijk met een gps app zonder die lat en met die lat getest.
Zonder die lat behaalde de boot 36km/h nu met lat 43 km/h, het lijkt erop dat ik minder wrijving heb op het water dat de punt wat hoger lijkt uit te komen.
Stabiliteit ben ik niet kwijt, de foils laat ik verder zoals ze zijn.
Met deze resultaten ben ik tevreden.

Bedankt voor jullie tips, het heeft goed geholpen :D
Arno2018
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 13 Aug 2018, 18:34
ligplaats: Schagerbrug
info:

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor Thinlanet » 23 Jun 2020, 23:17

Goed om te horen Arno! Fijn dat je er in snelheid op vooruit bent gegaan zonder op stabiliteit te hoeven inboeten.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten