Schilderen Polyester boot

Schilderen Polyester boot

Berichtdoor Tivano » 12 Jun 2020, 15:42

Hallo,

Wij hebben afgelopen jaar een Engels bootje gekocht, een polyester Fairline Vixen (6 mtr lang). Volgens mij komt ie al uit de jaren 70. Er zit een Mercruiser 120pk benzine motor in, en die is onlangs helemaal nagelopen, staartstuk laten reviseren.

Kortom, dat gedeelte doet het goed. De motor koelde niet goed, en dat werd ook wel duidelijk toen ik later de impeller zag, daar horen normaal 6 schoepjes op te zitten, nu was het zo beschadigd, dat het nog ongeveer 6 halfjes waren. Gelukkig lag de boot al op het droge, anders was dit allemaal niet mogelijk geweest.

We willen nu verder met het opknappen van de boot, in eerste instantie de onderkant, het schilderwerk.

Ik zie diverse topics voorbij komen over schilderen, en aangezien ik geen boot-ervaring heb, vraag ik me het volgende af.

- Is er veel verschil tussen het schilderen van een stalen of polyester boot? Ik zie nl al direct 2 hokjes op dit forum, maar ik kan me voorstellen dat sommige tips van stalen-boot eigenaren ook handig kunnen zijn voor mensen met een polyester boot.
- Is er op dit forum misschien ook een degelijk plan van aanpak, mbt schilderen? Ik kan uiteraard zelf het buskruit uitvinden, maar denk dat dit al generaties lang, en elk jaar opnieuw wordt uitgevoerd.

Ik heb al van diverse mensen op de werf gehoord hoe zij het doen, maar dit zijn diverse verhalen, zoals bv eerst primer aanbrengen, en dan wel 1 laag, en de ander doet 4 lagen, vervolgens antifouling 1 of 2 of 3 lagen, en dan nog verf of zo. Ik heb nog geen notities gemaakt, omdat ik op zo'n moment met iets anders bezig ben, en omdat het diverse verhalen zijn ben ik de weg kwijt.

Kortom ik wil me graag voorbereiden op deze klus, want eenmaal op de werf met de verkeerde verf of primer of antifouling (of te weinig, of de verkeerde kwast/schuurpapier etc ) is het vervelend om dat op een zondag nog te regelen.

Het enige dat ik nu kan vertellen is dat de boot er goed aan toe is. Vergeleken met een bootje van een buurman, die hij uit Amsterdam had gevaren en nu op de kant ligt, daar zat echt bijna 1cm dikke laag mosselen/schelpjes/troep op de onderkant. Onze boot is eigenlijk zeer schoon aan de onderkant. Ik begrijp van mensen op de werf dat ik 'm goed moet afspuiten met een hogedruk spuit, en dan kijken hoe het er dan uit ziet. We hebben al op 1 plekje onder de waterlijn met een schuursponsje goed schoongemaakt.

Omdat ik niet precies weet welke volgorde er wordt aangehouden mbt het schilderen, ben ik dus eigenlijk op zoek naar een leidraad.

Als ik het nu begrijp is direct op het polyester de primer aangebracht, 1 of meerdere lagen, die telkens worden opgeschuurd, net zolang tot de boot glad en strak is, en dat de primer als goede hechtlaag fungeert.

Wat er daarna gebeurd weet ik dus niet, komt er verf op of antifouling, of is die antifouling de verf? De buurman gaf aan dat het stukje dat schoongemaakt blauw is, dus dat dat een goed teken was. ??

Hoe en wat met schuren?? met de hand of elektrisch, duur apparaat huren of misschien beter kopen?/ met stofafzuiging of zo/ mondkapjes/ bril, en hoeveel moet je schuren, of in mijn geval omdat de boot er behoorlijk schoon uitziet, gewoon licht opschuren? met welke korrel schuurpapier? waarmee maak je vervolgens schoon?

Ik begrijp dat dit een enorm verhaal is, maar zo sta ik er nu dus wel voor. Ik kan het maar 1 keer goed doen, want als de boot weer in het water ligt, kan ik er niet ff makkelijk bij.

groeten,

Tino
Tivano
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Jun 2020, 14:48
ligplaats: Almere
info: Polyester Fairline Vixen

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor jkos » 12 Jun 2020, 17:13

Tino,

Begin met goed afspuiten, zorg dat je de losse delen verwijderd en met name in de eventuele hoeken en gaten.
Dan zul je erachter moeten komen welke antifouling er nu opzit en welke je in de toekomst wilt gaan gebruiken.
Als je met een natte doek over antifouling gaat en je doek is blauw dan heb je zachte/zelfslijpende antifouling, blijft je doek bijna schoon kan je ervan uitgaan dat het om harde antifouling gaat.
Als het om zachte antifouling gaat zou ik alles goed schoonmaken en misschien schuren, eventueel een laag ijzerglimmer als onderlaag en vervolgens twee lagen antifouling.
Zelf doe het al jaren op deze manier en heb nooit problemen met hechting of wat dan ook.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor elrenegado » 13 Jun 2020, 11:01

Begrijp ik dat de boot al droog staat ?
Afspuiten doe je het liefste direct als hij uit het water is, hoe langer je wacht, hoe lastiger het schoonmaken word.

Daarna moet je jezelf de vraag stellen of je weet welke antifouling erop zit,
Als je dat niet zeker weet zijn er 2 opties.
- geheel verwijderen
- of eerst een schakellaag aanbrengen (voor staal heb je daar bv Primocon voor, voor poly zou ik dat niet direct weten)

Als je hem kaal het gemaakt, dan idd meerder lagen primer, en 2 lagen AF. (indien je gaat schuren, doe dat het liefst nat, of met een hele goede stofzuiger op je machine)
Als je met een schakellaag werkt, dan 1 (of 2 indien niet goed gedekt) schakellagen, en 1 of 2 lagen AF.

Lees deze gidsen van International eens,
word ook e.e.a. duidelijk in uitgelegd.
https://www.verf.nl/files/VerfNL_Intern ... 950715.pdf
http://www.yachtpaint.com/LiteratureCen ... PG_NLD.pdf
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jun 2020, 14:51

En als je een mailtje stuurt naar International met je vraag krijg je een advies op maat.
Ik heb al meerdere keren mijn voordeel ermee gedaan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor Tivano » 21 Jun 2020, 16:18

Bedankt allemaal voor de reacties,

Ik had helaas nog niet gezien dat er niet gereageerd was. Bij de meeste forums is standaard ingesteld dat je een mail krijgt bij een bericht van een mede-forumlid. Ik heb net even bij de instellingen gekeken, het staat blijkbaar standaard uit.

@Steve, ja, helaas, als ik alles van tevoren wist was ik rijk. Maar de boot dus niet afgespoten toen ie uit het water kwam, ik had ook nog geen spuit, en nu wel ;) .

Daarom vroeg ik me ook af of er misschien ooit iemand heel gemotiveerd was en een soort procedure; 'boten voor dummies of beginners' heeft geschreven.

De prut is er inmiddels van af en het is nog redelijk blauw, en hier en daar de primer die er doorheen schijnt, en de verkoper heeft me geadviseerd de hele onderkant zeer licht op te schuren/goed af te spuiten/ goed te laten drogen/ 1 laag primer erover heen/ en daarover 2 lagen AF.


Voordat ik daar aan begin, wil ik het hele gebeuren boven de waterlijn, eerst gedaan hebben.

Rondom zit een rubber stootrand op een aluminium profiel, ik heb geen idee hoe dit is gemonteerd, ik vermoed dat men eerst de aluminium rand (ongeveer 5cm hoog) op een aantal plekken heeft vastgeschroefd, en vervolgens de rubberrand er in heeft geplakt?? zodat je de schroeven niet ziet. Aan de binnenkant zie je namelijk niets.

Wat is daar nu het geval?: tussen de boot en de aluminium rand, zit volgens mij een laag (siliconen)kit. Bij de boeg bijna 1 cm dik, tussen de boot en de strip. Op sommige plekken kun je er tussen door kijken. In de kier aan de bovenkant groeit het mos, dat heb ik ook met de hogedrukspuit weggespoten. Ik Overweeg om die oude kitlaag te verwijderen, waar mogelijk, en nieuw aan te brengen. Ik heb iets gelezen over Sikaflex, en gezocht op diverse opties, ik denk dat ik de sikaflex 252 nodig heb, het is wit en het zit in een koker met spuitmondje, dus net zo te gebruiken als bv sanitairkit, en geschikt voor polyester en metaal (ik neem aan dat aluminium door ook onder valt?).

Zijn er mensen die hier toevallig ook ervaring mee hebben? Ik wil de oude verharde kit wegpeuteren, met de hogedrukspuit schoonspuiten, en goed laten drogen. Vervolgends een nieuwe kitlaag aanbrengen.

Ik lees ook toevallig iets dat sika een 'afgladmiddel' heeft, omdat 'zeepoplossingen' blijkbaar stoffen kunnen oplossen uit de kit en zo sporen nalaten aan de voegranden. Is er een kenner aan boord die kan aangeven of dit een verkooptruck is? Sanitairkit/siliconenkit, strijk ik al jaren glad met een licht afwassopje.

Als deze rand klaar is, wil ik met behulp van een poetsmachine de hele boot een poetsbeurt geven. Iemand adviseerde mij 'commandant', ik weet nog wel dat mijn vader dat gebruikte voor zijn auto.

Verder zitten er nog 2 donkerblauwe biezen op, eentje direct onder de aluminium stootrand, en de ander vormt de waterlijn. Voor zover ik kan beoordelen zijn het geen stickers, ik vermoed dat ze gespoten zijn, dus dat betekent dat ik ze licht opschuur, schoonmaak, goed afplak, en vervolgens opnieuw spuit. Kan iemand me adviseren over de juiste verf ?

Als dit allemaal gedaan is, dan komt de onderkant aan de beurt. En ik wil het staartstuk ook nog een lik verf geven.

groeten,

Tino
Tivano
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Jun 2020, 14:48
ligplaats: Almere
info: Polyester Fairline Vixen

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor jkos » 21 Jun 2020, 16:53

Toevallig deze winter hetzelfde karwei gedaan.
De oude kit verwijderd en voorzien van een nieuwe kit rand.
Zelf heb ik hier Bostik kit voor gebruikt, al met al 13 tubes kit, maar tevreden over het resultaat.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor Tivano » 21 Jun 2020, 17:45

@moderator/beheerder: ik heb nu volgens mij aangevinkt dat ik standaard een bericht wil ontvangen bij een reactie, maar ik heb nu een reactie ontvangen, maar geen bericht. Moet ik iets anders invullen of aanvinken?



@jkos, bedankt voor je reactie.
Heb je je toevallig ook nog verdiept in sikaflex? of het verschil vergeleken? Van Bostik had ik nog niet gehoord, moest je ook van die grote stukken opvullen? Als ik bij mij kijk, is de rand ongeveer 5 cm hoog, en dan moet er een kitrand achter van 1 cm. Dus daar zal idd behoorlijk wat kit in gaan. Kun je iets vertellen over je werkwijze, en of het spul met z'n dikke laag dan goed uithard, en toch flexibel blijft? Hoe heb je het goed schoon gekregen, en vervolgens na het kitten afgestreken (zeepwater of zo)? Heb je van tevoren nog afgeplakt? Ik hoor het graag van je.

groeten,

Tino
Tivano
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Jun 2020, 14:48
ligplaats: Almere
info: Polyester Fairline Vixen

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor henkvd » 21 Jun 2020, 18:24

Onder aan het Topic staat abonneren op dit onderwerp, bij een reactie krijg je dan alleen een email melding, er is een nieuw bericht , meer niet.
Je bent een van de weinige die hierom vraagt, normaal is het juist andersom, ik wil geen email meldingen meer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schilderen Polyester boot

Berichtdoor jkos » 21 Jun 2020, 18:48

Tivano schreef:@moderator/beheerder: ik heb nu volgens mij aangevinkt dat ik standaard een bericht wil ontvangen bij een reactie, maar ik heb nu een reactie ontvangen, maar geen bericht. Moet ik iets anders invullen of aanvinken?



@jkos, bedankt voor je reactie.
Heb je je toevallig ook nog verdiept in sikaflex? of het verschil vergeleken? Van Bostik had ik nog niet gehoord, moest je ook van die grote stukken opvullen? Als ik bij mij kijk, is de rand ongeveer 5 cm hoog, en dan moet er een kitrand achter van 1 cm. Dus daar zal idd behoorlijk wat kit in gaan. Kun je iets vertellen over je werkwijze, en of het spul met z'n dikke laag dan goed uithard, en toch flexibel blijft? Hoe heb je het goed schoon gekregen, en vervolgens na het kitten afgestreken (zeepwater of zo)? Heb je van tevoren nog afgeplakt? Ik hoor het graag van je.

groeten,

Tino

Op sommige plaatsen moest er dusdanig worden opgevuld dat ik het in 2 keer heb gedaan.
Ik heb me niet verdiepten Sikaflex, ik ken het wel maar het bedrijf waar ik mijn boot had gestald raadde mij Bostik aan.
Maar ik denk wel dat Sikaflex een vergelijkbaar product heeft.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten