Pagina 1 van 2

Reling

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2020, 23:29
door Lotte
Heeft iemand Enig idee wat de legering (of materiaal) is van relingen op een boot. RVS?. Zijn meestal verchroomd, wat er bij mij af is. Wat er overblijft verkleurt, vlekkerig en wordt mat licht grijs. Als ik het wat poets, gaat het iets meer glimmen. De vraag is ook of ik het echt glimmend zou kunnen krijgen.

Gr Lotte

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 07:30
door pascall
Ik ken 3 varianten, RvS, gegalvaniseerd, of staal geconserveerd.
De eerste is de meest gangbare, de twee komt sporadisch voor, de derde komt vooral voor bij oudere schepen.
En ja, er is ook nog aluminium.
Neem eens een magneet en kijk eens of deze blijft plakken dan weetje mogelijk iets meer van het materiaal.
RvS is normaal gesproken niet magnetisch, al zijn er uitzonderingen maar deze zijn zeldzaam.
Een foto kan ook verhelderend zijn
Mvg

Pascal.

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 10:27
door Lotte
Het is niet magnetisch.

Voor bewerking (hier en daar zit nog wat chroom, niet op deze foto te zien)

Afbeelding

Na bewerking met poetsmiddel (met de hand ingewreven en gepoetst) Bij de ronding zit nog een lichte laag chroom

Afbeelding

Als het RVS is, kun je dat dan opschuren of of met roterende staalborstels bewerken?

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 10:33
door quichot
Meestal verchroomd? hm...
Als het rvs is (áls het rvs is, wat ik betwijfel aan de hand van de foto's) kun je het beter polijsten. Met waterproof van 200 via 600 naar 1200. Daarna met lappenschijf en polijstvet polijsten. Dan komt de glans (geen chroomlaagje!) terug. Met een stalen borstel wordt het veel te 'harig' . Dan pakt het juist vuil aan.

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 11:34
door pascall
Staalborstel is uit den boze, dan begint de ellende pas.
200 schuren is veels te grof, die krassen die je hier mee veroorzaakt krijg je er nooit meer uit!
Het is vreemde situatie, wat doet het als je met een (grof) poetsmiddel op een matte plaats poetst?

Mvg,

Pascal.

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 11:46
door pascall
RvS kan je polijsten met een katoenen schijf op een boormachine.
Er zijn polijstblokken blokken in de handel, die je eerst tegen de graaiende schijf houd en daarna de schijf tegen het materiaal laad roteren.
De polijstblokken zijn er en 5 verschillende kleuren/grofte, blauw, wit, zwart, bruin en groen.
Het is wel zaak dat je de reling demonteerd anders kom Jer er niet rond, ook vergeten het wel wat ervaring want er komen behoorlijke krachten op de boormachine.
Een zwaard machine is een noodzaak anders hou deze het niet lang vol of het resultaat niet naar behoren.
Omdat de reling al is bewerk is voor behandelen niet nodig, hij zou al glad moeten zijn.
Ik heb alleen mij twijfels of het Rvs is.

Mvg,

Pascal.

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 11:54
door Lotte
Ik heb bij de 2e foto een medium glanshersteller gebruikt. Riwax compound heet dat geloof ik. Maar als er, zoals Op de 1e foto te zien is, een Matgrijze laag opkomt, kan het dan wel RVS zijn? Iemand op de haven riep iets over een legering van messing en......? Ook vreemd dat het chroom er in de loop van de jaren afgaat. En als ik het glanzend krijg, zal ik het ook moeten beschermen denk ik?

Vr Gr Lotte

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 12:44
door pascall
Zoals ik al zij, ik twijfel dat het RvS is, sterker nog, het is geen RvS, maar wat dan wel?
Aluminum is makkelijk te polijsten maar keert uiteindelijk weer terug in een grijze/matte oppervlak.
Als er inderdaad een chroom laag op heeft gezeten en deze is er nu zo goed als af, wat zit er dan onder?
Zo aan de kleur te zien, en je verhaal dat je de plaatsen waar geen chroom zit weer enigszins blinkend krijgt denk ik dat het aluminium is.
Je kan het aluminium wel opnieuw laten verchromen.

Mvg,

Pascal.

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 13:06
door quichot
pascall schreef:
200 schuren is veels te grof, die krassen die je hier mee veroorzaakt krijg je er nooit meer uit!

Prima om mee te beginnen. Krijg je de ergste beschadigingen eruit. Wel waterproof hè, geen droog schuurpapier. Dan steeds fijner. Zo heb ik dat tenminste 'maar' 20 jaar professioneel gedaan, maar goed.

Re: Reling

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2020, 13:40
door Kwokko
Lotte schreef:Heeft iemand Enig idee wat de legering (of materiaal) is van relingen op een boot. RVS?. Zijn meestal verchroomd, wat er bij mij af is. Wat er overblijft verkleurt, vlekkerig en wordt mat licht grijs. Als ik het wat poets, gaat het iets meer glimmen. De vraag is ook of ik het echt glimmend zou kunnen krijgen.

Aan je kleine foto te zien is het "geanodiseerd aluminium" als basis ,dat verchroomd is geweest.
Het chroom bladdert er na verloop van tijd.
Dan hou je dit dus over.
Poetsen? Iets glimmender wordt het wel ,maar het blijft dan een matte glans houden.

En RVS kan het niet zijn ,want 304 (Pisbakkenstaal) ziet er na verloop van tijd niet zo uit.