Reling

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 24 Mei 2020, 14:24

Inderdaad krijg je er de ernstige beschadigingen er uit met korrel 200, maar dan moeten de beschadigingen een stuk grover zijn dan de beschadigingen die je teweeg breng met korrel 200 anders is het water naar de zee brengen, en het topic gaat niet over een beschadigde reling in die zin dat er diepe krassen/beschadigen in zitten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor quichot » 25 Mei 2020, 08:38

pascall schreef:Inderdaad krijg je er de ernstige beschadigingen er uit met korrel 200, maar dan moeten de beschadigingen een stuk grover zijn dan de beschadigingen die je teweeg breng met korrel 200

Het klinkt raar, maar de meeste haarkrasjes die je met waterproof 200 moedwillig aanbrengt om beschadigingen op rvs weg te werken, krijg je er ook weer uit met 200. Je moet er namelijk lang mee doorwerken. Waterproof loopt op staal niet vol, maar wordt geleidelijk milder. En zo ontstaat een mooie geleidelijke overgang naar nieuw schuurpapier met een fijnere korrel, dat aanvankelijk ook weer iets agressiever is. Nadat uiteindelijk de fijnste korrel ook 'mild' geworden is, glanst het oppervlak al zodanig dat je je erin kunt spiegelen.
Probleem is de lappenschijf. Die kun je niet met een losse machine in de hand houden. Die moet vast zijn opgesteld op een stabiele voet, en zijn voorzien van een heel sterke motor om het extreem hoge toerental te kunnen leveren. Daar druk je dan eerst je polijstvetstaaf tegenaan.
Beschermende kleding, stofmasker, bril en petje opzetten, anders kun je daarna onder de douche! ;)

Niet helemaal off topic toch?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 25 Mei 2020, 10:38

Klopt wat je zegt, op een puntje na, polijsten met boormachine is goed te doen.
Van de 1500 kilo rvs op ons bootje is 300 kilo hoog gepolijst met een boormachine .

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor quichot » 25 Mei 2020, 14:16

Wat een werk! Met zo'n harde dichte lappenschijf en vet?
Ik vind dat link omdat die schijf kan happen als het hart van de schijf iets voorbij het hart van de buis komt die je polijst. Machine stevig vasthouden! Bij vlakwerk is dat minder een probleem.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 25 Mei 2020, 18:10

Ken het, daarom zij ik ook eerder, het vergt wel wat vaardigheid.
Veer kleine delen monteerde ik het boormachin in een boorstandaard.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor Lotte » 27 Mei 2020, 23:12

Heb een klein stukje reling geprobeerd volgens de Quichot methode. Wilde de hele reling doen om de boot fatsoenlijk te kunnen showen voor de verkoop. Het leek te werken maar ver kwam ik niet, want binnen anderhalve dag en vier bezichtigingen verder, is Lotte verkocht.

Bedankt voor de tips

Nu wachten op de keuring voor de Gillissen.

Vr Gr Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten