Reling

Reling

Berichtdoor Lotte » 23 Mei 2020, 23:29

Heeft iemand Enig idee wat de legering (of materiaal) is van relingen op een boot. RVS?. Zijn meestal verchroomd, wat er bij mij af is. Wat er overblijft verkleurt, vlekkerig en wordt mat licht grijs. Als ik het wat poets, gaat het iets meer glimmen. De vraag is ook of ik het echt glimmend zou kunnen krijgen.

Gr Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 24 Mei 2020, 07:30

Ik ken 3 varianten, RvS, gegalvaniseerd, of staal geconserveerd.
De eerste is de meest gangbare, de twee komt sporadisch voor, de derde komt vooral voor bij oudere schepen.
En ja, er is ook nog aluminium.
Neem eens een magneet en kijk eens of deze blijft plakken dan weetje mogelijk iets meer van het materiaal.
RvS is normaal gesproken niet magnetisch, al zijn er uitzonderingen maar deze zijn zeldzaam.
Een foto kan ook verhelderend zijn
Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor Lotte » 24 Mei 2020, 10:27

Het is niet magnetisch.

Voor bewerking (hier en daar zit nog wat chroom, niet op deze foto te zien)

Afbeelding

Na bewerking met poetsmiddel (met de hand ingewreven en gepoetst) Bij de ronding zit nog een lichte laag chroom

Afbeelding

Als het RVS is, kun je dat dan opschuren of of met roterende staalborstels bewerken?
Laatst gewijzigd door Lotte op 24 Mei 2020, 10:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Reling

Berichtdoor quichot » 24 Mei 2020, 10:33

Meestal verchroomd? hm...
Als het rvs is (áls het rvs is, wat ik betwijfel aan de hand van de foto's) kun je het beter polijsten. Met waterproof van 200 via 600 naar 1200. Daarna met lappenschijf en polijstvet polijsten. Dan komt de glans (geen chroomlaagje!) terug. Met een stalen borstel wordt het veel te 'harig' . Dan pakt het juist vuil aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 24 Mei 2020, 11:34

Staalborstel is uit den boze, dan begint de ellende pas.
200 schuren is veels te grof, die krassen die je hier mee veroorzaakt krijg je er nooit meer uit!
Het is vreemde situatie, wat doet het als je met een (grof) poetsmiddel op een matte plaats poetst?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 24 Mei 2020, 11:46

RvS kan je polijsten met een katoenen schijf op een boormachine.
Er zijn polijstblokken blokken in de handel, die je eerst tegen de graaiende schijf houd en daarna de schijf tegen het materiaal laad roteren.
De polijstblokken zijn er en 5 verschillende kleuren/grofte, blauw, wit, zwart, bruin en groen.
Het is wel zaak dat je de reling demonteerd anders kom Jer er niet rond, ook vergeten het wel wat ervaring want er komen behoorlijke krachten op de boormachine.
Een zwaard machine is een noodzaak anders hou deze het niet lang vol of het resultaat niet naar behoren.
Omdat de reling al is bewerk is voor behandelen niet nodig, hij zou al glad moeten zijn.
Ik heb alleen mij twijfels of het Rvs is.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor Lotte » 24 Mei 2020, 11:54

Ik heb bij de 2e foto een medium glanshersteller gebruikt. Riwax compound heet dat geloof ik. Maar als er, zoals Op de 1e foto te zien is, een Matgrijze laag opkomt, kan het dan wel RVS zijn? Iemand op de haven riep iets over een legering van messing en......? Ook vreemd dat het chroom er in de loop van de jaren afgaat. En als ik het glanzend krijg, zal ik het ook moeten beschermen denk ik?

Vr Gr Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Reling

Berichtdoor pascall » 24 Mei 2020, 12:44

Zoals ik al zij, ik twijfel dat het RvS is, sterker nog, het is geen RvS, maar wat dan wel?
Aluminum is makkelijk te polijsten maar keert uiteindelijk weer terug in een grijze/matte oppervlak.
Als er inderdaad een chroom laag op heeft gezeten en deze is er nu zo goed als af, wat zit er dan onder?
Zo aan de kleur te zien, en je verhaal dat je de plaatsen waar geen chroom zit weer enigszins blinkend krijgt denk ik dat het aluminium is.
Je kan het aluminium wel opnieuw laten verchromen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reling

Berichtdoor quichot » 24 Mei 2020, 13:06

pascall schreef:
200 schuren is veels te grof, die krassen die je hier mee veroorzaakt krijg je er nooit meer uit!

Prima om mee te beginnen. Krijg je de ergste beschadigingen eruit. Wel waterproof hè, geen droog schuurpapier. Dan steeds fijner. Zo heb ik dat tenminste 'maar' 20 jaar professioneel gedaan, maar goed.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reling

Berichtdoor Kwokko » 24 Mei 2020, 13:40

Lotte schreef:Heeft iemand Enig idee wat de legering (of materiaal) is van relingen op een boot. RVS?. Zijn meestal verchroomd, wat er bij mij af is. Wat er overblijft verkleurt, vlekkerig en wordt mat licht grijs. Als ik het wat poets, gaat het iets meer glimmen. De vraag is ook of ik het echt glimmend zou kunnen krijgen.

Aan je kleine foto te zien is het "geanodiseerd aluminium" als basis ,dat verchroomd is geweest.
Het chroom bladdert er na verloop van tijd.
Dan hou je dit dus over.
Poetsen? Iets glimmender wordt het wel ,maar het blijft dan een matte glans houden.

En RVS kan het niet zijn ,want 304 (Pisbakkenstaal) ziet er na verloop van tijd niet zo uit.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten