Voorbehandeling voor Epoxy

Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor Mrreaction » 13 Mei 2020, 13:22

In verband met het vervaardigen van een houten reling voor een houten boot heb ik vooraf dat ik Epoxy heb aangebracht eerst de ondergrond ontvet... met St Marc daarna geschuurd met korrel 120. Na gespoeld met schoon water. Zou je toch zeggen dat dit geen probleem moet zijn... het resultaat een goede verharding maar toch kratervorming. Houtsoort meranti.

Wie kan mij nu zeggen ondanks het feit dat er nog vet aanwezig kan zijn, :) verkeerd gaat.
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor pascall » 13 Mei 2020, 14:05

Is het kaal hout?
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor Mrreaction » 13 Mei 2020, 18:20

Ja Pascall het is kaal hout.
Kijk als ik de voorbehandeling niet zou hebben gedaan, ja dan kun je spreken van een oorzaak.

Het zou kunnen dat het hout van oorsprong vettig is.
Ben benieuwd
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor pascall » 13 Mei 2020, 20:17

Kaal hout mag je niet ontvetten met een ontvetter op waterbasis, aceton is het beste of een soortgelijk product, bv thinner.
Ook is het ten nadelen voor het aanbrengen van de epoxy want je verhoogt het vochtgehalte van het hout.
Als het hout behandeld is kan het wel, bij de meeste producten op waterbasis geld, goed na spoelen!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor Mrreaction » 13 Mei 2020, 22:29

Inderdaad Pascal thinner of aceton. Ik heb op Multyplex met acceton voorbehandeld en met resultaat kraters. Daarna heb ik warm water amonia en St Marc die laag gewassen en kratervorming werd grotendeels minder.
Je hebt gelijk met bijv. Multyplex geen water gebruiken omdat het vocht in het hout trekt... Nu heb ik massief hout en ontvet met St Marc en uiteraard laten drogen en wederom kraters. Vandaar ik dit een vreemd fenomeen vind om reden dat Epoxy goed hecht op hout en graag wil weten over dit voorval waar je rekening mee moet houden. Ook met de luchtvochtigheid heb ik rekening meegehouden... het vervelende is.. je ziet het niet zitten op hout waar nog niets is aangebracht.
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor Popeye » 14 Mei 2020, 08:08

Meranti is trouwens een houtsoort die ik geloof ik niet zou ontvetten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor jkos » 14 Mei 2020, 08:59

Enkele jaren geleden heb ik hetzelfde fenomeen meegemaakt met platen hout.
Prachtig strak direct na afloop en de volgende dag een maanlandschap.
Ik heb toen de werkwijze iets verandert; de eerste keer heel dun/weinig opgebracht zodat er eigenlijk geen laag Epoxy op het hout lag maar er meer in zat.
Daarna de tweede laag iets dikker opgebracht, en toen had ik het effect niet meer.
Altijd frustrerend als je ziet dat een mooie strakke laag bij terugkomst is verandert in een maanlandschap.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor kajoe » 14 Mei 2020, 12:41

wij ontvetten al vele jaren gewoon met thinner of wasbenzine ,de laatste tijd gebruik ik ook wel was thinner werkt ook goed maar doe het altijd een stuk of 4/6 keer met ruime tijd er tussen voor het drogen/uitdampen en dan even schuren en noch een keer afnemen met was benzine , aceton is prachtig maar droogt te snel en neemt weinig vettigheid op wasthinner lost zeer langzaam op dus dieper ontvetten .
de beste raad vraag het eens op een jacht timmerwerf waar ze nog lakken .
iedereen heeft vaak zijn eigen manier van handelen ,in vroegere dagen zijden ze dat bepaalde houdsoorten eerst een jaar of langer flink in de regen moest staan om het ,,bloed"" er uit te laten trekken maar die tijd hebben we tegenwoordig niet meer ,bij mijn luxe motor stond een merbau stuurhut deze werd behandeld met een zalfje van lijnolie iedere week dit enkele jaren glom mooi geen weer er in maar bij vochtig weer mooi paars achtig tja toen had je nog geen owatrol of iets dergelijks .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor Mrreaction » 14 Mei 2020, 18:18

Jack ook dat zou tot de mogelijkheden horen maar bij gewoon schilderwerk is ontvetten verstandig.
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:

Re: Voorbehandeling voor Epoxy

Berichtdoor Mrreaction » 14 Mei 2020, 18:29

J.kos,
Die procedure ga ik ook een keer uitvoeren. Eerst een heel dun laagje opbrengen en dan een kijken wat de 2e laag gaat doen.. misschien is dat een oplossing... baat het niet schaadt het niet..
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten