Stuurbekrachtiging plaatsen op Bayliner 2255.

Stuurbekrachtiging plaatsen op Bayliner 2255.

Berichtdoor crysler3000 » 20 Nov 2022, 15:31

Hallo, iedereen.
Ik heb een probleem met een Bayliner 2255, Sunbridge van bj. 1990.
De boot is uitgerust met een inboard Mercruiser 3.0l. 130pk. We hebben deze boot net particulier gekocht. Bij het varen valt op dat het sturen naar rechts zeer zwaar gaat. Naar links draaien werkt zeer soepel. De stuurinrichting is nog met een stuurkabel. Dus geen servo of andere bekrachtiging. Het feit dat de stuurinrichting met stuurkabel wel goed naar links maar moeilijk naar rechts draait/stuurt is natuurlijk doordat er een linksdraaiende (werk)schroef op zit. Nu zouden we een hydraulisch systeem zonder pomp op de motor willen plaatsen. De cylinder word dan aangedreven door de omwenteling van het stuurhuis waar ook de pomp inzit. Zou zo een systeem voldoende krachtig zijn om het zwaar sturen naar rechts op te lossen? Iemand ervaring met zo een systemen? Welk systeem kan mij aangeraden worden?
Alvast bedankt om mee te denken,

Groeten, peter.
crysler3000
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Nov 2022, 14:50
ligplaats: Eeklo
info: Taylor Sapphire 23

Re: Stuurbekrachtiging plaatsen op Bayliner 2255.

Berichtdoor eagle » 20 Nov 2022, 17:38

Helaas, dat helpt niets..
Het voorgestelde hydraulische systeem maakt alleen gebruik van de energie die de bestuurder levert aan het stuurwiel, net zoals nu aan het kabelsysteem. Eventueel kan de overbrengingsverhouding anders worden gekozen, zodat de stuurkracht geringer wordt, maar dat levert weer een groter aantal omwentelingen van het stuur op; een minder direkte sturing..

De oplossing moet worden gezocht in de oorzaak van het stuurprobleem. Mercruiser heeft een methode om het wiel-effect van de schroef, en het bijbehorende zwaar/licht sturen te compenseren. Dat gaat via een kleine stuurvin achter de propeller, die schuin gesteld kan worden in de tegenovergestelde richting van de stoorrichting. De vin is een deel van de ronde anode, die onder de antie-ventilatieplaat zit. Boven op het uiteinde van de A=V plaat zit een plastic dopje, met daar onder een inbusbout, waarmee de anodeschijf met vin vast zit; Bout lossen, en de vin in de gewenste tegenstuur- richting zetten. Op de anode zijn daartoe markeerstreepjes aangebracht.
Mocht er geen vin zijn, dan is de originele anode ooit vervangen door een versie die bedoeld is voor een staart met servosturing; die hebben geen vin (nodig)..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten