Vuilwatertank legen met VETUS pomp

Re: Vuilwatertank legen met VETUS pomp

Berichtdoor Yep » 22 Feb 2022, 19:14

Geen idee, maar wat misschien kan helpen:

Ik ga ervan uit dat de drab op de bodem en daarboven in de zwartwatertank steeds dikker wordt.
Maandelijks laat ik, via het omzetten van 2 kogelkranen, 2 dagen lang al het grijswater in de zwartwatertank lopen.
Daarna pomp ik het zichtbaar veel dunnere mengsel af.

Misschien is de oorzaak het teveel indikken van je drab met als gevolg meer weestand.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vuilwatertank legen met VETUS pomp

Berichtdoor FrankM217 » 26 Sep 2022, 16:29

Ik heb zelf ook zo'n pomp. Het probleem was dat de verticaal bungelende terugslagkleppen een slecht idee zijn en een drama om de pomp aan de gang te krijgen.
Kijk voor illustratie op https://www.vetusspares.online/#!/model ... &pageid=T1

Ik heb nieuwe eendenbek kleppen gemonteerd en het probleem was over. Nooit meer problemen gehad.Ik gebruik van Dometic, maar ze zijn ook bij anderen te krijgen:
https://bootplus.nl/34427-vetus-duckbil ... 93962.html
FrankM217
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Sep 2022, 16:10
ligplaats: Durgerdam
info: 11m midzwaard

Re: Vuilwatertank legen met VETUS pomp

Berichtdoor Yep » 26 Sep 2022, 17:12

Beetje oud onderwerp maar ok.

Waarbij ik eens zou gaan snuffelen bij Alie.
Want vijftig Euro voor een dubbeltje rubber is natuurlijk schofterig.

Ik had hetzelfde prijsprobleem met mijn Dometic Sealand toiletpomp klepjes.
Alie levert het voor minder dan een kwart van de prijs en ze werken al tijden prima.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vuilwatertank legen met VETUS pomp

Berichtdoor RuudM » 26 Sep 2022, 21:59

Wij hebben geen vetus maar rm69 membraampompen maar in de klepjes kan wel wat vuil komen waardoor ze niet meer goed afsluiten. Schoonmaken valt wel mee wij kunnen de pomp er eenvoudig even tussen uit halen.wij hadden eigenlijk meer problemen met de motorretjes. Die begaven het. Nu overgestapt naar vuilwaterpomp val allpa. Pompen wel langzamer maar zien er wel robuuster uit. Pas in de zomervakantie op overgestapt dus nog geen ervaring mbt levensduur.

Wij hebben 2 vuilwater tanks 125 en 700 liter. Toilet kunnen we schakelen naar direct overboord of via de achtervuilwatertank.
Tipje : gebruik geen y klep deze gaat namelijk op de duur vast zitten. En dan doet hij niet meer waarvoor hij bedoeld is

Succes!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten