dynamo plaatsen kromhout LS3

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

dynamo plaatsen kromhout LS3

Berichtdoor Mensenkindje » 05 Okt 2025, 14:02

Beste mensen, op de bijgaande foto is de kromhout LS3 te zien, bij de revisie van de keerkoppeling en de aansluiting naar de motor heeft men een poelie erop geplaatst voor een dynamo. Nu is mijn vraag, welke dynamo is geschikt voor een langzaam loper en geeft ook voldoende amp's om een paar behoorlijke accu's te voorzien, waarschijnlijk worden dit 4 stuks rond de 200 Ah in serie...
hierbij een link op facebook met de foto's....https://www.facebook.com/search/top?q=kromhout
Gebruikers-avatar
Mensenkindje

ligplaats: Zwolle
info: Motorboten 1946, kromhout ls3

Re: dynamo plaatsen kromhout LS3

Berichtdoor Wolf1 » 05 Okt 2025, 14:27

Mensen kinderen, heb me leven lang al problemen met Faceboek, moet doorlopend nieuwe wachtwoorden aanmaken, ben er daarom ook mee gestopt.
Dus geen foto's als je de bestaande dynamo aandrijving met een V-snaar maakt is zal 2 : 1, dubbele riem wel het max. zijn.
De beheerder van deze site, heeft de mogelijkheid geschept, hier een foto te plaatsen, zeker te simpel ?
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 05 Okt 2025, 15:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Okt 2025, 14:35

Mensenkindje schreef:Hierbij een link op facebook met de foto's....https://www.facebook.com/search/top?q=kromhout

Welke Kromhout?
Gebruik a.u.b. een andere methode om foto's te plaatsen, o.a. www.imgur.com
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Okt 2025, 17:19

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 05 Okt 2025, 18:13

Snap het niet, waarom niet, op de aansluiting van de originele DC dynamo aan de binnenkant van de distributie ?
Deze wordt aangedreven door een distributie kettingwiel met een plus overbrengverhouding.
De aandrijving op het vliegwiel is het motor toerental max. 1500 RPM
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 05 Okt 2025, 19:05

Hoeveel volt en ampere is de accubank? 4x in serie geeft heel wat mogelijkheden. Ik heb 110 ampere AC dynamo voor 2x 12v 200a accus parallel, dat is ruimschoots toereikend.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Okt 2025, 19:45

Hoeveel omw/min draait de Kromhout bij kruissnelheid?Wat is de diameter van de aangebrachte poelie? Samen met de diameter van de poelie op een dynamo kan je dan uitrekenen hoeveel omw/min de dynamo zal gaan maken. Bijv. een Mastervolt dynamo moet ca. 3.000 omw/min draaien om een goede opbrengst te hebben. Wat wel een dingetje is hoeveel snaren je kwijt kunt. Deze dynamo's zijn zulke krachtpatsers dat je, zeker bij de zwaardere typen, dubbele V-snaren nodig hebt. Een ander dingetje is: hoe ga je in vredesnaam een v-snaar om een poelie krijgen zoals op de Kromhout geplaatst? Dan ben je eigenlijk aangewezen op een reparatiesnaar. Ik heb er geen ervaring mee en weet dus niet of deze tegen de grote vermogens van bijv. een Mastervolt dynamo bestand zijn. Het feit dat er maar een enkele poelie beschikbaar is en dat er uitsluitend met een reparatiesnaar gewerkt kan worden doet mij vermoeden dat het met een vrachtwagen dynamo van ca. 50-60 amp wel ophoudt.
Laatst gewijzigd door SimondeDanser op 05 Okt 2025, 19:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Okt 2025, 19:50

Amersfow schreef:Hoeveel volt en ampere is de accubank? 4x in serie geeft heel wat mogelijkheden. Ik heb 110 ampere AC dynamo voor 2x 12v 200a accus parallel, dat is ruimschoots toereikend.

Denk dat de vraagsteller er meer van snapt als jij ! 4x6V = 24V / 200Ah
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Scheepselektra