Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 10:35

Ik ben in bezit van een varend project kruiser. 10.5 meter lang, bijna 3,5 meter breed. Deze stalen boot is al op leeftijd en heeft achterstallig onderhoud. Er ligt een Mercedes OM 616 (2.4 liter diesel) motor in. De boot heeft een onbekende staat start accu, en een zelfbouw LifePo4 12v 280 Ah accu voor de rest van de stroom aan boord. De boot heeft momenteel een (oud) "80 watt" zonnepaneeltje die ik uiteindelijk wel wil vervangen. Verder zit er nog een Victron Multiplus 12/1600/70 omvormer in. Ik ga nog een Chineese 500 watt inverter plaatsen puur voor de kleine (compressor) koelkast.

Voor een andere boot die ik weg doe, heb ik een 12v generator gemaakt. Een oude grasmaaier motor met daarop een dynamo van een auto erop geknutseld. Deze heb ik eerder meerdere keren gebruikt om de zelfbouw accu op te laden. Laadvermogen is ongeveer 850 watt.

De OM 616 diesel motor kan waarschijnlijk wel worden aangesloten dat hij beide accu's op laad. De inboard motor is momenteel echter alleen aangesloten op de start accu. Maar gezien de leeftijd van de motor, laat ik deze motor liever niet gewoon draaien, om de leefaccu op te laden. Ik zou veel liever deze zelfbouw generator laten draaien om de leef accu beter te vullen. Met de vorige boot gebruikte ik deze generator op land, en met kabels gewoon naar de accu. Deze boot was te klein om de generator in te bouwen.

M'n nieuwe boot heeft echter meer dan genoeg ruimte, om de generator in te bouwen in het ruim. Ik zit er dus aan te denken om deze generator permanent in te bouwen. Is het gebruikelijk om een generator permanent in te bouwen in een boot? Daarnaast heb ik ook nog het idee om de uitlaat van deze generator (grasmaaier motor van ~4 pk) aan te sluiten op het uitlaat systeem van de inboard diesel motor. Is dit verstandig, of kijk ik mogelijke problemen over het hoofd. (het is een droge uitlaat/spuwt geen water, er lijkt wel koelwater rondom het spruitstuk van de OM 616 te gaan)

Reden waarom ik de generator wil inbouwen: is uit de weg, kan hem gebruiken wanneer ik voor anker lig op een meer, hoef geen huiddoorvoer te maken en kan bij de inboard motor staan/geluidsdemping. (ik zal waarschijnlijk ook extra ventilatie moeten plaatsen, omdat deze generator motor, luchtgekoeld is)
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Re: Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 10:40

PS:
De 12v 280A accu met een 200A (bluetooth) BMS.

De 12v ~850watt generator. (geeft in het filmpje ongeveer 700 watt aan, maar dat was met 2 jaar oude 2-tact benzine erin)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor peter jansen » 17 Sep 2025, 11:51

ik denk dat een investering in knappe zonnepanelen met de juiste regelaar verstandiger is dan deze potentieel gevaarlijke opstelling die je voorstelt.
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 11:56

peter jansen schreef:ik denk dat een investering in knappe zonnepanelen met de juiste regelaar verstandiger is dan deze potentieel gevaarlijke opstelling die je voorstelt.

Betere zonnepanelen (tot 1 kw) staat op de planning. Maar een redelijke multimedia opstelling staat er ook op... Ik verwacht dat de generator maar iets van 5x per jaar aan zou hoeven gaan tijdens slecht/bewolkt weer.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 17 Sep 2025, 12:09

Hoe ga je de lucht koeling realiseren ?
Waar ligt het object ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor stefan » 17 Sep 2025, 13:06

tsja... een luchtgekoelde benzinemotor in een afgesloten ruimte inbouwen is best ingewikkeld.
Benzine is zeer brandbaar en de damp is zwaarder dan lucht, zakt naar de bodem. Dat is de reden dat je nauwelijks benzinemotoren in boten ziet. Dus vonkvrije ventilator / afzuiging is noodzakelijk.
Luchtkoeling is een ander issue zoals Wolf al aangeeft.
Uitlaat: valt niet zomaar te combineren met de bestaande hoofdmotor uitlaat.

Lekker op de kant zetten dat ding als er geen andere mensen in de buurt zijn. Doe ik ook met mijn Honda'tje.
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 17 Sep 2025, 13:10

Als je 'm maar 5x per jaar nodig denkt te hebben, dan kun je m beter draagbaar houden en op die momenten ff buiten zetten (en de woede van omstanders voor lief nemen).

(let op de startstroom van de compressor koelkast, die is wel een paar honderd watt, waarbij die misschien 40 watt in de documentatie vermeld. Netspanning heeft daar geen probleem mee maar een Ali omvormer met (chinees) wattage, zal dat wel op moeten kunnen vangen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 17 Sep 2025, 13:19

Budget DIY-2 schreef:Reden waarom ik de generator wil inbouwen: is uit de weg, kan hem gebruiken wanneer ik voor anker lig op een meer, hoef geen huiddoorvoer te maken en kan bij de inboard motor staan/geluidsdemping. (ik zal waarschijnlijk ook extra ventilatie moeten plaatsen, omdat deze generator motor, luchtgekoeld is)

Ik denk niet dat het verstandig is om deze selfmade generator in je boot in te gaan bouwen.
Toevoer van extra lucht zal denk ik niet het probleem zijn,ventilatoren zijn er genoeg.
Maar uitlaatgassen afvoer wordt wel een probleem want dat kan m.i. niet 1 op 1 bij de bestaande motor uitlaat op.
Je benoemt het zelf al , geluids isolatie ,dat wordt een opgave in een "gesloten ruimte" , maar wat denk je van trillingsresonantie van een grasmaaiermotor i.c.m. een autodynamo op een zelf gemaakt frame, totaal ongebalanceerd ergens in je boot?
En dan nog ,je zult altijd benzine mee moeten hebben.
Prachtig mooi dingetje ,en lekker praktisch , maar niet voor indoor ,maar enkel voor outdoor.

Ik heb zelf ook een soortgelijke,maar dan met 230V(3000 watt)generator,kant en klaar gekocht ,loopt ook op benzine, maar gaat om dezelfde reden niet mee aan boord. Ook niet voor naast de boot ,want dan val ik anderen daar mee lastig.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 14:16

Renegade schreef:Maar uitlaatgassen afvoer wordt wel een probleem want dat kan m.i. niet 1 op 1 bij de bestaande motor uitlaat op.

Ik zat zelf te denken aan: gaatje in de hoofdmotor uitlaat boren, en de generator uitlaat er schuin op aan sluiten. (met flexibele koppeling ertussen) Zelfde concept als met een blow-off valve voor een turbo motor, maar dan in omgekeerde richting ivm air(rook)flow. De generator en inboard motor zouden niet samen aan gaan, dus daar heb je geen ellende mee.

Renegade schreef:wat denk je van trillingsresonantie van een grasmaaiermotor i.c.m. een autodynamo op een zelf gemaakt frame, totaal ongebalanceerd ergens in je boot?

Op de 1 of andere manier trilt deze zelfbouw generator vrijwel niet. Hij staat momenteel op ~2 cm dikke rubberen poten. De dynamo zelf heeft een zogenaamde freewheel clutch erop zitten. Heb ik een beetje mee moeten prutsen om hem in de juiste draairichting te krijgen, maar is uiteindelijk gelukt. Dit voorkomt ook een deel van de trillingen, en zorgt dat de motor zelf fijner/rustiger draait.

Renegade schreef:Ik heb zelf ook een soortgelijke,maar dan met 230V(3000 watt)generator,kant en klaar gekocht

Ik heb ook "kant en klare" generator staan. Nu kreeg ik deze generator technisch gezien voor noppes/hagelnieuw, toch ben ik er niet blij mee. Het is zo'n Chinees rommel ding, met een 6.5 pk Hondaclone erop. Hij kan "2400 watt" produceren. Maar de ellende hiermee is dat het een 3 fase generator is, en heeft dus 3x een 800 watt stopcontact: niet 2400 watt dat je uit 1 stopcontact kunt halen. (kwam hier pas achter toen ik m'n volt regulator op blies)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Sep 2025, 14:23

Amersfow schreef:Als je 'm maar 5x per jaar nodig denkt te hebben, dan kun je m beter draagbaar houden en op die momenten ff buiten zetten (en de woede van omstanders voor lief nemen).

Los van een 12v veilige huiddoorvoer moeten maken, was geluidsoverlast produceren inderdaad een belangrijke reden om hem in te bouwen. Misschien dat andere knutselaars zo'n generator wel geinig vinden om eens te zien, maar om er uren naar te moeten luisteren: word je wel moe van natuurlijk.

Amersfow schreef:(let op de startstroom van de compressor koelkast, die is wel een paar honderd watt, waarbij die misschien 40 watt in de documentatie vermeld. Netspanning heeft daar geen probleem mee maar een Ali omvormer met (chinees) wattage, zal dat wel op moeten kunnen vangen).

De 500 watt AliExpress omvormer die ik kocht, is relatief zwaar. Meende dat hij 800 watt piek en 500 watt constant aan zou moeten kunnen. Weet het exacte wattage van de koelkast niet meer, maar was onder de 150 watt. 3x dat wattage als "start stroom", en de omvormer zou het wel een tijdje moeten uithouden. Groter probleem zit hem in de "sinus", waardoor de koelkast waarschijnlijk iets van een brom krijgt, en sneller zal slijten.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Volgende

Terug naar Scheepselektra