Ik ben in bezit van een varend project kruiser. 10.5 meter lang, bijna 3,5 meter breed. Deze stalen boot is al op leeftijd en heeft achterstallig onderhoud. Er ligt een Mercedes OM 616 (2.4 liter diesel) motor in. De boot heeft een onbekende staat start accu, en een zelfbouw LifePo4 12v 280 Ah accu voor de rest van de stroom aan boord. De boot heeft momenteel een (oud) "80 watt" zonnepaneeltje die ik uiteindelijk wel wil vervangen. Verder zit er nog een Victron Multiplus 12/1600/70 omvormer in. Ik ga nog een Chineese 500 watt inverter plaatsen puur voor de kleine (compressor) koelkast.
Voor een andere boot die ik weg doe, heb ik een 12v generator gemaakt. Een oude grasmaaier motor met daarop een dynamo van een auto erop geknutseld. Deze heb ik eerder meerdere keren gebruikt om de zelfbouw accu op te laden. Laadvermogen is ongeveer 850 watt.
De OM 616 diesel motor kan waarschijnlijk wel worden aangesloten dat hij beide accu's op laad. De inboard motor is momenteel echter alleen aangesloten op de start accu. Maar gezien de leeftijd van de motor, laat ik deze motor liever niet gewoon draaien, om de leefaccu op te laden. Ik zou veel liever deze zelfbouw generator laten draaien om de leef accu beter te vullen. Met de vorige boot gebruikte ik deze generator op land, en met kabels gewoon naar de accu. Deze boot was te klein om de generator in te bouwen.
M'n nieuwe boot heeft echter meer dan genoeg ruimte, om de generator in te bouwen in het ruim. Ik zit er dus aan te denken om deze generator permanent in te bouwen. Is het gebruikelijk om een generator permanent in te bouwen in een boot? Daarnaast heb ik ook nog het idee om de uitlaat van deze generator (grasmaaier motor van ~4 pk) aan te sluiten op het uitlaat systeem van de inboard diesel motor. Is dit verstandig, of kijk ik mogelijke problemen over het hoofd. (het is een droge uitlaat/spuwt geen water, er lijkt wel koelwater rondom het spruitstuk van de OM 616 te gaan)
Reden waarom ik de generator wil inbouwen: is uit de weg, kan hem gebruiken wanneer ik voor anker lig op een meer, hoef geen huiddoorvoer te maken en kan bij de inboard motor staan/geluidsdemping. (ik zal waarschijnlijk ook extra ventilatie moeten plaatsen, omdat deze generator motor, luchtgekoeld is)