Scheepselektra op basis van MultiPlus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Franc » 01 Aug 2025, 15:32

Goedemiddag,

Ik ben in mijn hoofd al dagen aan het tobben met een nieuwe installatie voor ons stalen jacht.
Ik wil graag een Multiplus als 'ingang' van het geheel zodat ik 230V wcds aan boord kan installeren die altijd spanning hebben, ongeacht of ik walstroom heb of niet.
Daarnaast wil ik de huishoudaccu opladen en zo mogelijk ook de startaccu.
Momenteel heb ik nog voor 280Ah aan gewone accu's staan die ik tzt wil vervangen door 1 Victron Lithium van 330Ah oid.

Ik ben een beetje overweldigd door verschillende schema's die je ziet en opmerkingen van over de hele wereld over randaarde aan de boot of niet, aardlekschakelaars en installatieautomaten voor en na de MP etc..en weet niet goed waar te beginnen.
Er zit nu een oude 230V omvormer aan boord en die zou ik in eerste instantie willen vervangen door de MultiPlus met als hoofdfunctie 230V maken. Ik denk dan aan de 12/2000 (of 12/3000 als ik geld teveel heb :-D)

In een later stadium wil ik hem dan ook aan walstroom zetten en zoals gezegd uiteindelijk een lithium accu plaatsen (en ik begrijp dat ik daar in ieder geval een DC-DC converter voor nodig heb).
O ja, er staan ook 2 zonnepanelen dmv een MPPT 100/30 gekoppeld op de huishoudaccu.

De eerste vraag is dus: hoe sluit ik de MP veilig aan met als doel om van de 12V accu's 230V te maken. Wat moet ik aan de huid van de boot knopen, waar moet ik aardlekschakelaars plaatsen etc...

Bvd. voor jullie reacties.
Franc
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 10:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2025, 17:20

Franc, uit Heenvliet, hoe groot is de boot, d.i.m. met je 12V waar ik niet zo blij van wordt ?
En MPPT 100/30 kun je dat eten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2879
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Franc » 01 Aug 2025, 17:27

De boot is 9m60…
Wat is er mis met 12V?
Franc
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 10:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2025, 17:35

Franc schreef:De boot is 9m60…
Wat is er mis met 12V?

De keer zo hoge stroom waardoor koper weerstanden een veel grotere rol gaan spelen !
Is voor jou niet van belang, maar ik wordt er niet blij van.
Doet die "Bernisse Molen' het nog ? heb er vroeger dikwijls lekker gegeten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2879
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Franc » 01 Aug 2025, 17:47

Volgens mij is die molen onlangs weer van eigenaar veranderd en nu is het geen restaurant meer.
Maar eerlijk gezegd weet ik er niet zoveel van, want ik woon zelf niet meer in Heenvliet, alleen de boot ligt er.

De MPPT 100/30 is een laadregelaar van Victron.
https://www.bootman.nl/victron-blue-sol ... 5MQAvD_BwE

Wel bekend lijkt me :-)
Franc
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 10:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2025, 21:50

Franc schreef:Volgens mij is die molen onlangs weer van eigenaar veranderd en nu is het geen restaurant meer.

Hoef ik daar niet met je af te spreken voor het maken van een schema
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2879
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Franc » 02 Aug 2025, 14:33

Maar aan welke dikte kabels moet ik denken bij een multiplus 12/3000?
Reken ik goed als ik zeg 3000VA/12V is 250A max door de kabels van accu naar MP?
Heb je dan 50mm2 nodig, of meer?
Franc
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 10:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor heuvels » 02 Aug 2025, 15:22

Er zijn tabellen om dit te berekenen, en daarin is de lengte ook een factor, ivm spanningsval.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 16:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Wolf1 » 02 Aug 2025, 17:02

Voor schepen < 15M = 3A per mm², met deze vuistregel, deel je bekabelingsplan in, tot 4 of 5 groepen !
Nu ga je ook ineens mijn 12V probleem zien.
En een 3000W omvormer lijkt wel leuk, maar is het dat ook ?
En waarvoor en hoe anders ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2879
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra op basis van MultiPlus

Berichtdoor Franc » 03 Aug 2025, 04:47

Ik zie niet zo goed wat de lengte van het schip te maken heeft met de dikte van de bekabeling?
De Multiplus komt op minder dan 1m van de accus’s dus veel langer dan dat zal de 12V bekabeling niet worden…

Ik kan natuurlijk de twee accu’s in serie zetten om 24V te maken, maar dan moet ik weer omvormen naar 12v voor de paar 12v apparaten (verlichting, pomp etc) maar hoe laat ik ze dan op de dynamo?
Franc
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 10:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers