Ik ben in mijn hoofd al dagen aan het tobben met een nieuwe installatie voor ons stalen jacht.
Ik wil graag een Multiplus als 'ingang' van het geheel zodat ik 230V wcds aan boord kan installeren die altijd spanning hebben, ongeacht of ik walstroom heb of niet.
Daarnaast wil ik de huishoudaccu opladen en zo mogelijk ook de startaccu.
Momenteel heb ik nog voor 280Ah aan gewone accu's staan die ik tzt wil vervangen door 1 Victron Lithium van 330Ah oid.
Ik ben een beetje overweldigd door verschillende schema's die je ziet en opmerkingen van over de hele wereld over randaarde aan de boot of niet, aardlekschakelaars en installatieautomaten voor en na de MP etc..en weet niet goed waar te beginnen.
Er zit nu een oude 230V omvormer aan boord en die zou ik in eerste instantie willen vervangen door de MultiPlus met als hoofdfunctie 230V maken. Ik denk dan aan de 12/2000 (of 12/3000 als ik geld teveel heb
In een later stadium wil ik hem dan ook aan walstroom zetten en zoals gezegd uiteindelijk een lithium accu plaatsen (en ik begrijp dat ik daar in ieder geval een DC-DC converter voor nodig heb).
O ja, er staan ook 2 zonnepanelen dmv een MPPT 100/30 gekoppeld op de huishoudaccu.
De eerste vraag is dus: hoe sluit ik de MP veilig aan met als doel om van de 12V accu's 230V te maken. Wat moet ik aan de huid van de boot knopen, waar moet ik aardlekschakelaars plaatsen etc...
Bvd. voor jullie reacties.

