Beste meedenkers,
Zijn onderweg met zomervakantie en de hekschroef doet het niet meer. Situatie is als volgt: onbekend type hekschroef zonder overbrenging dus zit in de hekschroeftunnel, op 24 Volt krijgt spanning van twee in serie geschakelde Exide EP450 50 Ah AGM-accu’s van 12 Volt. Dit zijn start-/tractieaccu’s die 750A kunnen leveren volgens de specificaties. Totaal dus 24V 50Ah. Set wordt opgeladen vanuit een Mastervolt 12 naar 24 Volt converter, laadstroom max. 10 A.
Heeft altijd gewerkt. Tot vandaag. Symptomen zijn dat de hekschroef het kort doet met toerental dat duidelijk lager is. Lijkt soms ook te twijfelen met aanlopen. Met een paar keer wordt het steeds minder totdat alleen het relais nog klikt.
Eerste indruk was dat de accu’s kapot zijn. Maar deze meten onbelast 13,6V. Op de huidige plek naar garage geweest die een accutester op beide accu’s heeft gezet. Tester zegt dat ze ok zijn, en dat was de indruk van de monteur ook gezien de onbelaste spanning. Als ik meet tijdens inschakelen zakt de spanning enorm in elkaar.
Ik denk aan een van de volgende scenario’s:
1. Accu’s toch vergaan. Geen idee hoe oud ze zijn want zaten bij de boot, maar we schatten toch wel ouder dan vier jaar.
2. Vastgelopen troep in de hekschroef waardoor hij (bijna) vast zit en er enorme aanloopstroom blijft lopen.
3. Hekschroef kapot of misschien koolborstels (geen idee of die erin zitten?)
Mijn eerste stap zou zijn om ergens een vrachtwagenaccu of zo erop te zetten om de accu’s echt uit te sluiten. En anders zal de boot toch even uit het water getild moeten worden denk ik.
Graag jullie adviezen en ervaringen.
Alvast bedankt,
Bert