Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

Berichtdoor BertB » 26 Jul 2025, 21:24

Beste meedenkers,

Zijn onderweg met zomervakantie en de hekschroef doet het niet meer. Situatie is als volgt: onbekend type hekschroef zonder overbrenging dus zit in de hekschroeftunnel, op 24 Volt krijgt spanning van twee in serie geschakelde Exide EP450 50 Ah AGM-accu’s van 12 Volt. Dit zijn start-/tractieaccu’s die 750A kunnen leveren volgens de specificaties. Totaal dus 24V 50Ah. Set wordt opgeladen vanuit een Mastervolt 12 naar 24 Volt converter, laadstroom max. 10 A.

Heeft altijd gewerkt. Tot vandaag. Symptomen zijn dat de hekschroef het kort doet met toerental dat duidelijk lager is. Lijkt soms ook te twijfelen met aanlopen. Met een paar keer wordt het steeds minder totdat alleen het relais nog klikt.

Eerste indruk was dat de accu’s kapot zijn. Maar deze meten onbelast 13,6V. Op de huidige plek naar garage geweest die een accutester op beide accu’s heeft gezet. Tester zegt dat ze ok zijn, en dat was de indruk van de monteur ook gezien de onbelaste spanning. Als ik meet tijdens inschakelen zakt de spanning enorm in elkaar.

Ik denk aan een van de volgende scenario’s:
1. Accu’s toch vergaan. Geen idee hoe oud ze zijn want zaten bij de boot, maar we schatten toch wel ouder dan vier jaar.
2. Vastgelopen troep in de hekschroef waardoor hij (bijna) vast zit en er enorme aanloopstroom blijft lopen.
3. Hekschroef kapot of misschien koolborstels (geen idee of die erin zitten?)

Mijn eerste stap zou zijn om ergens een vrachtwagenaccu of zo erop te zetten om de accu’s echt uit te sluiten. En anders zal de boot toch even uit het water getild moeten worden denk ik.

Graag jullie adviezen en ervaringen.

Alvast bedankt,

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Re: Spoed (wegens onderweg vakantie): hekschroef

Berichtdoor Soy Pobre » 26 Jul 2025, 21:44

Bert,

Ik zou eerst je schroef controleren op troep, voordat je de boel echt stuk maakt met een nog zwaardere accu. Heb je verder geen info van de e-motor?

Robert.
Soy Pobre

ligplaats: Maurik
info: Beachcraft 1400, DAF 575,615.

Op 18/10/24 eigenaar geworden van dit opknap project.

Berichtdoor Blacktoppie » 26 Jul 2025, 22:23

Waar lig je?, vast wel iemand in de buurt die onderwater wil kijken of er iets in de schroef zit toch?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Amersfow » 26 Jul 2025, 22:25

Het water is onderhand 22 graden, en een hekschroef zit misschien wel zo bereikbaar dat je zelfs het hoofd niet onder water hoeft. Ik zou even zwemmen controleren. Dan kun je dat uitsluiten.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 26 Jul 2025, 23:25

Lig nu in Biddinghuizen. Misschien wel de moeite waard inderdaad om even te controleren. Ik ga nog even twijfelen over het zwemmen…
BertB

info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jul 2025, 23:34

Afbeelding
Cupa Hekschroef ?
Je kan niet zonder die hekschroef ?
Onder de kraan bandje er onderdoor en de achterkant even liften, als zwemmen niet lukt.
Schroef controleren en voelen dat hij vrij en makkelijk rond draait.
Alles in orde laten zakken en stroom meten (300-350A)
Rechtstreeks op de accu ingeschakelde spanning meten, mag niet onder de 20V komen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 27 Jul 2025, 10:56

Bedankt Wolf,

Zo een is het inderdaad! Ik ben zojuist in het water geweest. Was niet koud en even kopje onder. De schroef is met de hand makkelijk te draaien. Daarna accuspanning belast en onbelast gemeten: onbelast ruim 26 volt. Belast draaide de schroef heel kort even een paar seconden een paar slagen goed en stopte toen, en de accuspanning zakte vrijwel direct naar hooguit 6 volt. Stroom kan ik niet meten want meter met stroomtang ligt thuis.

Mijn conclusie zou zijn dat de accu’s ofwel kapot zijn, ofwel helemaal leeg en dus niet goed laden…
BertB

info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2025, 11:52

Misschien kun je met een lange startkabel de start accus als donor gebruiken? Als die daar wel op draait zijn het je accus.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Jul 2025, 12:18

BertB schreef:Zijn onderweg met zomervakantie en de hekschroef doet het niet meer. Situatie is als volgt: onbekend type hekschroef zonder overbrenging dus zit in de hekschroeftunnel, op 24 Volt krijgt spanning van twee in serie geschakelde Exide EP450 50 Ah AGM-accu’s van 12 Volt. Dit zijn start-/tractieaccu’s die 750A kunnen leveren volgens de specificaties.

Uit je posting is op te maken dat je hopeloos bent inzake het niet hebben van een niet (goed ) werkende hekschroef.
Ik vraag me dan af ,"wat moeten al die schippers dan missen die er geen hebben".
Ook kan de opmerking van Wolf1 dan ook begrijpen , " kun je niet zonder? "
Ik denk namelijk ,dat je je accu's , die ik niet bijster vind qua vermogen ,gelet op wat jij er mee doet, veelvuldig aanspreekt voor het leveren van vermogen.
In serie blijft het 50Ah met 2 accu's van 50 Ah
Exide is wel een goed merk,daar zal het niet aan liggen.
Je portemonnee denk ik wel.
Wie veel vermogen vraagt ,zal ook veel vermogen moeten hebben.
Ik denk eerder dat 70 a 80 Ah' s beter op zijn plaats zijn.
Ook een AGM accu wil wel naar de galemiezen,dat is niet zo moeilijk.
Of ,en dat is in mijn optiek, meer werken met je roer en hoofdschroefaandrijving.
Wat voor schip is het ? Een Euroship?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 27 Jul 2025, 12:27

@Amersflow; heb ik wel aan gedacht, maar alleen de hekschroef is 24 volt en de rest is 12 volt. Nu heb ik dus 3 12 volt accu’s aan boord maar het is nogal een gedoe om de rest los te koppelen en er dan twee in serie te zetten en aan de hekschroef te verbinden… Maar testen met een leenaccu(set) heb ik inderdaad ook overwogen om de accu’s uit te sluiten.

@Renegade; hopeloos ben ik zeker niet hoor. Ik ga gewoon verder op de motor en de boegschroef. Ik vind het echter wel prettig om er over te kunnen beschikken als het uitkomt. De capaciteit van de accu’s leek mij ook wel een beetje laag. Wat grotere accu’s is dan in ieder geval een optie als ze vervangen moeten worden. Het is een wat oudere Pikmeerkruiser van 10 meter…
BertB

info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra