door JeffreyM » 24 Apr 2025, 06:40
Wij hebben een kokende heckschroef accu gehad in onze 'nieuwe' boot afgelopen weekend na eerste vaart naar onze eigen jachthaven vanuit de stalling ( en aan acculader van 20amp via walstroom( loopt via zelfde agufet als dynamo) hadden gelegd en willen nu niet alleen de accu's maar ook accukabels vervangen, maar voor welke dikte? We hebben een 3kw vetus heckschroef met direct ernaast een 110ah vetus accu deze is met 50mm2 kabels op accu aangesloten( circa 50 cm lang en afgezekerd). De accu wordt geladen vanuit een agufet die 70cm( via 16mm2) naast de dynamo van 65amp zit en vanuit daar met een 4x 2,5mm2 kabel van circa 9,5 meter aangesloten is op de accu. ( de kabel naar boegschroef van idem 3kw ( kabel 6 meter is op zelfde manier op deze agufet aangesloten net als startaccu van 125ah maar deze met 25mm2 nieuw) ( deze hebben we zelf al vervangen, was ookeen 110ah vetus accu voorheen) de 4x 2,5 mm2 ligt er al vanaf circa 1996 in sinds de plaatsing van boeg en heckschroef verwacht ik. 2x 2,5mm2 op de + en de andere 2 op -. Ik schrik van deze dunne kabeltjes en wil deze dan ook meteen naar de juiste dikte vervangen. Wie weet hoe ik dit kan berekenen? Zodat ik niet te dun maar ook niet te dik zal plaatsen ( te dik heeft dan met het overbodige te maken) en welke zekering ik tussen kabel en accu dien te plaatsen ter veiligheid?