Project: Omzetting van Loodzuur naar LiFePO₄ op Mijn Boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Project: Omzetting van Loodzuur naar LiFePO₄ op Mijn Boot

Berichtdoor har » 24 Mrt 2025, 11:37

Ik ben bezig met een project om mijn huidige loodzuuraccu te vervangen door een LiFePO₄-accu op mijn boot. Momenteel werk ik aan het ontwerp van de elektrische installatie en bedrading.
Huidige Opstelling

• Accu’s:
o 230Ah loodzuuraccu voor de verbruikers.
o 80Ah loodzuur startaccu.
• Aansluitingen:
o Beide accu’s zijn aangesloten op een Vetus hoofdschakelaar (1, 1+2) op een afstand van 2 meter van de accu’s.
o Vanaf de hoofdschakelaar loopt een 10mm² kabel van 1,5 meter naar een hoofdzekering van 20A (ik weet dat dit aan de lage kant is, maar er zijn nog geen zware verbruikers en dit was al zo bij aanschaf).
o Vanuit de hoofdzekering is de installatie verbonden met een zekeringkast voor alle verbruikers.
Nieuwe Opstelling
• Accu’s:
o De 80Ah startaccu (loodzuur) blijft behouden.
o De 230Ah loodzuuraccu wordt vervangen door een 280Ah LiFePO₄-accu voor de verbruikers.
• Opladen:
o Beide accu’s moeten worden opgeladen via mijn 40A dynamo.
o Ik heb een Orion-Tr Smart 50A DC-DC lader gekocht (te zwaar, maar voordelig aangeschaft). Word straks softwarematig afgesteld op 20A max laden.
o Daarnaast installeer ik een 100Wp zonnepaneel met een MPPT 100/30 laadregelaar. Ook teg root maar net als de DCDC, voordelig aangeschaft.
o De verbruikersaccu moet ook kunnen worden opgeladen via de Victron Smart Charger van 20A.
• Verdeling van de verbruikers:
o Essentiële verbruikers worden aangesloten op de startaccu (bijv. navigatieverlichting, dieptemeter, etc.).
o Niet-essentiële verbruikers worden aangesloten op de LiFePO₄-accu (bijv. Webasto kachel, koelkast, verlichting, etc.).
Vragen en Controle
Ik heb een elektrisch schema gemaakt in PowerPoint en vraag me af of ik iets over het hoofd heb gezien. Zijn er verbeterpunten of zaken die ik moet heroverwegen?

Afbeelding
har

ligplaats:
info:

Re: Project: Omzetting van Loodzuur naar LiFePO₄ op Mijn Boo

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Mrt 2025, 17:23

Ik neem aan dat de loodaccu van 220 Ah in werkelijkheid je startaccu van 80 Ah is?
Waarom zet je de shunt van je accumonitor op deze accu? Hij is van meer toegevoegde waarde op je service accu m.n. omdat je deze met heel wisselende belastingen vrijwel helemaal leeg kunt trekken. En dan wil graag weten hoever deze accu leeg is. Je startaccu daar trek je wat uit als je start en die laadt gelijk weer op zodra je motor draait. Dat is allemaal niet zo interessant.
Wat betreft je dc-dc lader. Ik ken het apparaat wat je hebt niet. Ik denk dat je deze ook wel zo in kunt stellen dat hij stopt zodra je motor uit is gezet. Toch zijn er verhalen van mensen die met een leeg getrokken startaccu zijn komen te zitten omdat de dc-dc lader toch door bleef laden op het moment dat de dynamo al stil stond. Je wilt absoluut dat zich zo'n situatie ooit voordoet want a. je kan dan je je motor niet meer starten en b. grote kans dat je dan een nieuwe startaccu moet kopen. Ikzelf durf daarom op dat soort automatismen niet blind te varen. Reden waarom ik mijn dc-dc lader start/stop via een relaistje wat ik met mijn contactslot bedien. Dus motor stop=dc-dc lader stop. Wellicht is dit dus technisch overbodig, maar ik voel me hier beter bij vooral als ik ergens lig waar geen walstroom voorhanden is. Dus neem dit mee in je overweging.
Verder zie ik zo gauw geen bijzonderheden.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor har » 26 Mrt 2025, 00:06

Ja klopt, ik had een oude schema ingesloten. Het moet de 80Ah startaccu zijn. De shunt was inderdaad bedoelt voor de lifepo. De relais voor de dc dc zal ik ook meenemen in mijn onderzoek, dank. Verder heb ik de schema wa aangepast en mijn master voor de dcdc verplaatst achter de busbar en voor de gebruikers zodat mijn zonnepaneel ook tijdens mijn afwezigheid kan laden. Moet alleen nog even bedenken of ik daar dan nog een voorziening wil treffen voor mijn koelkast buiten de verbruikers zekeringkast om. Iemand gaf ook nog aan dat de master tussen de loodaccu en start moor niet nodig is en met het starten de contacten van de schakelaar een opdonder kunnen geven. Ik snapte dit niet helemaal omdat er dan constant stroom naar mijn vetus dashboard gaat waardoor die gaat piepen.

https://imgur.com/a/DOv0Sxk
har

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Mrt 2025, 07:12

Wat bedoel je met je "master"?
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor har » 26 Mrt 2025, 08:37

De hoofdschakelaar tussen de startmotor en accu
har

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2025, 09:26

har schreef:De hoofdschakelaar tussen de startmotor en accu

Waarom zou dit een probleem geven? De contacten zullen dat best wel kunnen hebben, het startmoment is doorgaans kort. Ik heb een keer een defect startrelais meegemaakt, bleef hangen en ik was blij dat ik de motor stroomloos kon zetten. Waarom zou je VETUS dashbord eigenlijk blijven "piepen" zonder hoofdschakelaar? Contactsleutel uit is toch einde "piepen"??
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Mrt 2025, 14:49

har schreef:Ja klopt, ik had een oude schema ingesloten. Het moet de 80Ah startaccu zijn. De shunt was inderdaad bedoelt voor de lifepo. De relais voor de dc dc zal ik ook meenemen in mijn onderzoek, dank. Verder heb ik de schema wa aangepast en mijn master voor de dcdc verplaatst achter de busbar en voor de gebruikers zodat mijn zonnepaneel ook tijdens mijn afwezigheid kan laden. Moet alleen nog even bedenken of ik daar dan nog een voorziening wil treffen voor mijn koelkast buiten de verbruikers zekeringkast om. Iemand gaf ook nog aan dat de master tussen de loodaccu en start moor niet nodig is en met het starten de contacten van de schakelaar een opdonder kunnen geven. Ik snapte dit niet helemaal omdat er dan constant stroom naar mijn vetus dashboard gaat waardoor die gaat piepen.

Har, ik zou het in jou geval, nog een levensduur met gewone lood accu's doen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor har » 27 Mrt 2025, 14:42

Dank Wolf, maar denk dat ik het toch ga proberen, uiteraard met wat hulp en de nodige begeleiding. Wie weet leer ik er nog wat van .....
har

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 15:45

Wolf1 schreef:[Har, ik zou het in jou geval, nog een levensduur met gewone lood accu's doen !
Gr. Wolf1

En waarom dan? Wat is de motivatie? Bang voor het onbekende?

Ik heb al 3 jaar een zelfbouw LFP accu van 304AH, ik zou nooit meer anders willen! Het was een hoop werk, maar zeker de moeite waard. Nooit meer denken om het stroomverbruik aan boord.
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2025, 16:44

Calidris schreef:En waarom dan? Wat is de motivatie? Bang voor het onbekende?

Ik niet, maar Har wel, de kennis moet er wel zijn, om te weten waar je mee bezig bent, om teleurstellingen te voorkomen !
En dat is met m'n condensatortje nog een stapje meer.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra