Huidige Opstelling
• Accu’s:
o 230Ah loodzuuraccu voor de verbruikers.
o 80Ah loodzuur startaccu.
• Aansluitingen:
o Beide accu’s zijn aangesloten op een Vetus hoofdschakelaar (1, 1+2) op een afstand van 2 meter van de accu’s.
o Vanaf de hoofdschakelaar loopt een 10mm² kabel van 1,5 meter naar een hoofdzekering van 20A (ik weet dat dit aan de lage kant is, maar er zijn nog geen zware verbruikers en dit was al zo bij aanschaf).
o Vanuit de hoofdzekering is de installatie verbonden met een zekeringkast voor alle verbruikers.
Nieuwe Opstelling
• Accu’s:
o De 80Ah startaccu (loodzuur) blijft behouden.
o De 230Ah loodzuuraccu wordt vervangen door een 280Ah LiFePO₄-accu voor de verbruikers.
• Opladen:
o Beide accu’s moeten worden opgeladen via mijn 40A dynamo.
o Ik heb een Orion-Tr Smart 50A DC-DC lader gekocht (te zwaar, maar voordelig aangeschaft). Word straks softwarematig afgesteld op 20A max laden.
o Daarnaast installeer ik een 100Wp zonnepaneel met een MPPT 100/30 laadregelaar. Ook teg root maar net als de DCDC, voordelig aangeschaft.
o De verbruikersaccu moet ook kunnen worden opgeladen via de Victron Smart Charger van 20A.
• Verdeling van de verbruikers:
o Essentiële verbruikers worden aangesloten op de startaccu (bijv. navigatieverlichting, dieptemeter, etc.).
o Niet-essentiële verbruikers worden aangesloten op de LiFePO₄-accu (bijv. Webasto kachel, koelkast, verlichting, etc.).
Vragen en Controle
Ik heb een elektrisch schema gemaakt in PowerPoint en vraag me af of ik iets over het hoofd heb gezien. Zijn er verbeterpunten of zaken die ik moet heroverwegen?