Acculader icm accu combiner (2 accu's)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Acculader icm accu combiner (2 accu's)

Berichtdoor Bm17 » 02 Feb 2025, 11:57

Goedemorgen allen,

Al een tijdje lees ik op dit forum mee. Maar nu zit ik met een vraag waar ik zelf niet uitkomt en ook niet terug vind op het forum.

In onze boot liggen twee accu's.
Nu heb ik een walstroom aansluiting gemaakt. Ik zou namelijk graag de koelkast etc aan willen laten zonder dat mijn accu's leeg trekken.

Nu moet ik hiervoor een acculader aansluiten.

Vragen:
1. Waar sluit ik de acculader aan? Simpelweg op de polen van 1 van de twee accu's? Wat doet de accu combiner hier dan mee?
2. Het is een complete wirwar van kabels. Ik denk dat alles in serie staat maar ben niet overtuigd. Ik zie wel dat de + polen rechtstreeks naar elk een eigen circuit onderbreken gaan (rode bekende palletje die je omzet en eruit trekt als de stroom eraf moet). Als ik dan de acculader aansluit op de polen van 1 accu zal ik wel deze onderbreken ingeschakeld moeten laden? Anders wordt de andere accu niet mee opgeladen.
3. Welke acculader adviseren jullie hiervoor? De enige verbruiker die dus aan blijft staan is een koelkastje.

Ik heb een filmpje gemaakt van de situatie.
De achterste accu lijkt me de startaccu.
Maar ik heb ook een boegschroef, dus geen idee of die dan ook diezelfde accu gebruikt.

Zou top zijn als ik hier wat duidelijkheid in krijg.
Alvast bedankt.

[youtube]https://youtu.be/AlmJVjp7ZFY?si=yYkegsxcREDULIt2[/youtube]
Laatst gewijzigd door Bm17 op 02 Feb 2025, 12:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Bm17

ligplaats: Huizen
info: Meersloep 720

Re: Acculader icm accu combiner (2 accu's)

Berichtdoor Wolf1 » 02 Feb 2025, 12:21

Zou top zijn als we het filmpje ook konden zien !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 02 Feb 2025, 12:26

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Feb 2025, 12:36

Van dat filmpje is geen chocola te maken. Ook van de beschrijving van je probleem is geen chocola te maken. We hebben een schema nodig. Het enige wat ik uit het filmpje haal is dat er wel componenten toegepast zijn die bruikbaar zijn.
Je schrijft dat je denkt dat de accu's in serie staan. Maar je bent niet zeker. Dan zal je eerst uit moeten zoeken of je systeem 12 of 24 volt is. Eerder kan je niet verder met dit probleem.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bm17 » 02 Feb 2025, 12:44

Ik begrijp dat het filmpje geen duidelijkheid geeft
Ik zal, als ik er weer ben, doormeten of ik 12 of 24 volt meet.

Als ik 12v meet dan is mijn vraag, waar sluit ik de acculader aan om wel beide accu's op te laden? Want volgens mij kan dit door de accu combiner die is toegepast?

Als ik het 24v is, waar sluit ik dan de acculader aan? Ik zou denken op 1 van de twee accu's en dan laden ze beide wel op

En dan het advies gevraagd welke acculader jullie zouden toepassen. Maar ik snap dat ik dan eerst 12 / 24v moet meten
Bm17

Berichtdoor Wolf1 » 02 Feb 2025, 12:49

Niet makkelijk te volgen zo, maar volgens mij een gescheiden 12Vdc service en een start batterij welke bij draaiende motor parallel geschakeld worden !
Als zonnepanelen toerijkend voor je koelkast zijn, aangesloten op de service accu.
Zou de koelkast met een aparte zekering en hoofdschakelaar rechtreeks op de service batterij aan kunnen sluiten
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 02 Feb 2025, 13:26

Je accu-combiner, zoals je die zelf noemt, is een Cyrix en dus hoef je niets te doen, beide accu's kunnen geladen worden door de walstroomlader wanneer je de circuits ingeschakeld hebt met die plastic sleuteltjes enzo. De Cyrix is namelijk ook staat in te schakelen (parallel) wanneer via de secundaire accu geladen wordt.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 02 Feb 2025, 13:50

Klopt het dat er maar 2 kabels aangesloten zijn op de cyrix? Dan gaat het niet werken natuurlijk. Daar moet ook een + en - naartoe.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bm17 » 02 Feb 2025, 13:59

aadbloem schreef:Je accu-combiner, zoals je die zelf noemt, is een Cyrix en dus hoef je niets te doen, beide accu's kunnen geladen worden door de walstroomlader wanneer je de circuits ingeschakeld hebt met die plastic sleuteltjes enzo. De Cyrix is namelijk ook staat in te schakelen (parallel) wanneer via de secundaire accu geladen wordt.

Ah, dit antwoord zocht ik inderdaad naar.
Dus acculader aansluiten op 1 van de twee accu's en dan de circuits inschakelen zou moeten volstaan?

Wat betreft het aantal kabels dat aangesloten is op de cyrix ga ik nakijken.
Bm17

Berichtdoor aadbloem » 02 Feb 2025, 14:51

Amersfow schreef:Klopt het dat er maar 2 kabels aangesloten zijn op de cyrix? Dan gaat het niet werken natuurlijk. Daar moet ook een + en - naartoe.

Er hoeft geen extra + naar de Cyrix. Twee is genoeg. Er moet wel een massa naar de Cyrix en dat zal een dunne draad zijn, 1,5mm2 is genoeg. Deze massa zit gewoon met een amp klemmetje op de Cyrix, die zie je misschien niet op de foto?

En ja de twee circuits moeten wel ingeschakeld zijn om de laadstromen door te laten en de Cyyrix te laten werken. Je kan er ook voor kiezen om de direct op de accupolen te gaan laden. Ik neem aan dat de acculader van zichzelf wel beveiligd is. Dan kan je de circuit-onderbrekers gewoon "uit" laten.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 02 Feb 2025, 15:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra