Acculader icm accu combiner (2 accu's)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Acculader icm accu combiner (2 accu's)

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Feb 2025, 15:01

Bm17 schreef:Je accu-combiner, zoals je die zelf noemt, is een Cyrix en dus hoef je niets te doen, beide accu's kunnen geladen worden door de walstroomlader wanneer je de circuits ingeschakeld hebt met die plastic sleuteltjes enzo. De Cyrix is namelijk ook staat in te schakelen (parallel) wanneer via de secundaire accu geladen wordt.

Ah, dit antwoord zocht ik inderdaad naar.
Dus acculader aansluiten op 1 van de twee accu's en dan de circuits inschakelen zou moeten volstaan?

Wat betreft het aantal kabels dat aangesloten is op de cyrix ga ik nakijken.

Voorwaarde is wel dat de accu's in rust volledig van elkaar gescheiden staan. En aangezien je denkt dat ze in serie staan zal je dat eerst uit moeten zoeken. Als de accu's via kabels met elkaar verbonden zijn voegt een Cyrix niets toe.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 02 Feb 2025, 15:05

SimondeDanser schreef:Voorwaarde is wel dat de accu's in rust volledig van elkaar gescheiden staan. En aangezien je denkt dat ze in serie staan zal je dat eerst uit moeten zoeken. Als de accu's via kabels met elkaar verbonden zijn voegt een Cyrix niets toe.

Ga er maar van uit, gezien de video dat het een 12v installatie is met 2 accu's 12v, twee hoofdschakelaars en 1 cyrix.
Lijkt me heel sterk dat dit een 24v installatie zou zijn.

Andere vraag: Wat doe je walstroom aansluiting die je gemaakt hebt nog meer dan alleen die acculader?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 02 Feb 2025, 16:13

aadbloem schreef:Er hoeft geen extra + naar de Cyrix. Twee is genoeg. Er moet wel een massa naar de Cyrix en dat zal een dunne draad zijn, 1,5mm2 is genoeg. Deze massa zit gewoon met een amp klemmetje op de Cyrix, die zie je misschien niet op de foto?

Die zie je inderdaad niet op de foto,maar er komt ook geen draadje extra onder de Cyrix uit,noch links of rechts zie je een draadje lopen.
Vanaf 55 seconden op het filmpje kun je zien.
Ik kan geen 3de draad ontdekken op de beelden.

Van voren af gezien is 86 de achterste van de 2 aansluitingen.
Daar MOET een massadraadverbinding aangemaakt naar de massa van een accu,anders werkt de Cyrix niet.

(Op nr 85 kun je nog een verbinding maken naar de plus van de accu 1.
Deze draad moet onderbroken worden d.m.v. een schakelaar.
Indien noodzakelijk kun je dan de schakelaar op ON zetten ,als je extra spanning nodig bent uit de accu 1 .
Op die manier doe je de reden van een accu combiner teniet.
Als je op safe wilt spelen ,kan je beter aansluiting 85 vergeten,want dan trek je nooit accu 1 leeg.)

Een Cyrix is sec bedoeld voor het scheiden van 2 accu's ,als bescherming dat je met deze ertussen niet je start accu leeg trekt bv.
En je hebt met de Cyrix de mogelijkheid om 2 verschillende accu's in groottes te laden

Film is in totaliteit erg slecht en veel te veel close up. Je zit veel te dicht met de camera op de onderdelen.
Een overzicht van het geheel is totaal onmaakbaar.

Betere film of foto' s maken.
Onderkant van Cyrix o.a. zodat we kunnen zien wat er aangesloten is.

Ik ga er verder vooralsnog vanuit ,dat je een 12 volts systeem hebt,want als je een 24 volt systeem had ,had je geen Cyrix gehad.
Dan worden de accu's namelijk in serie opgeladen.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Renegade » 02 Feb 2025, 16:18

Bm17 schreef:Wat betreft het aantal kabels dat aangesloten is op de cyrix ga ik nakijken.

Op Watersportforum heb je een mogelijkheid om foto's te plaatsen.
Hier viewtopic.php?f=35&t=1112 vind je hoe je dat kunt doen.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Joson » 02 Feb 2025, 17:20

Afbeelding

Dat zou er ongeveer zo uit moeten gaan zien denk ik

John
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Feb 2025, 13:14

Renegade schreef:(Op nr 85 kun je nog een verbinding maken naar de plus van de accu 1.
Deze draad moet onderbroken worden d.m.v. een schakelaar.
Indien noodzakelijk kun je dan de schakelaar op ON zetten ,als je extra spanning nodig bent uit de accu 1 .
Op die manier doe je de reden van een accu combiner teniet.
Als je op safe wilt spelen ,kan je beter aansluiting 85 vergeten,want dan trek je nooit accu 1 leeg.)

Komt nog bij dat er afhankelijk van de status van de beide batterijen tijdens het starten een ongecontroleerde stroom zou gaan kunnen lopen waarbij de Cyrix grote schade op kan lopen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra