Elektra schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra schema

Berichtdoor Renegade » 30 Jan 2025, 14:03

ger--nl schreef:Omdat dit voor nood is heb ik er een beter gevoel bij dat deze direct vanaf de accu met 1 schakelaar en 1 zekering ertussen kan worden bediend.
Zo voorkom ik het scenario dat een bilgepomp niet werkt door een defecte hoofdschakelaar of sluiting door kabels etc.

Dat is allemaal leuk en aardig dat je het automatisch wilt hebben.
Maar je schijnt niet het besef te hebben,dat een afvoer van de bilgepomp NIET direct naar buiten mag.
Je zult een opvang mogelijkheid moeten creëren waar bilgewater in wordt opgeslagen voor afvoer naar een verwerkings.
Bilgewater bestaat niet alleen uit binnendringend water ,maar ook uit vetten en oliën.

Dat bij jouw de prioriteit ligt ,van niet zinken,is schijnbaar belangrijker dan het milieu.
Althans zo komt je wel over in de beantwoording van de postings.
Het is voor mij dus niet vreemd dat bv onze zeer gewaardeerd en zeer kundig lid , Wolf1 zich onthoud van verdere beantwoordng op jouw postings.

Je kunt er beter voor gaan zorgen dat je boot waterdichter is, i.p.v. dat een bilgepomp bij regelmaat het water overboord moet zetten.
Jou attitude deugt niet.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor kajoe » 30 Jan 2025, 14:46

even om te melden mijn bootje had ook een bilge pomp met afvoer buiten boord toen ok hem kocht .
maar in het haventje waar ik heel vaak lig lagen ook de boten van de politie te water tja en dan kan je niet anders dan eruit die rotzooi .
zij zijden dan ook voor nood pomp als je veel water binnenkrijgt zet er een dompelpomp in met losse slang die je overboord kan leggen .
als er ingeval van nood toch gepompt moet worden en er olie overboord komt is het een geval van overmacht maar wel de plicht om het direct te melden bij de dichts bij zijnde overheid /boten enz .
voor de ev normale lekkage heb ik en pela 6 liter vacuum pomp met een lege jerrycan klaar liggen ,
wat heel wat scheelt om olie bv bij verversen gebruik ik gewone luiers die nemen heel wat op zo blijft het vlak mooi schoon en droog ,
om eerlijk te zeggen deden wij het ja toe maar weer vroeger heel anders alles ging onder de platen van de mach kamer wanneer het nodig was en het kon laten afzuigen en anders tja stom maar stomweg overboord dit vaak in de nacht een keer per jaar of zo als we bij een bekend bunkerstation lagen en het kon spoten we fiks met ontvetter en spoten we de zaak schoon met drinkwater en zogen gelijk af maar het was toen vrij gewoon dat men het stiekem overboord pomte tja moet je nu proberen zit je gelijk in de (tien) duizenden euros boette en misschien mag je wel gaan zitten of taak strafjes uitvoeren
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor ger--nl » 30 Jan 2025, 15:22

Mannen ik vind sommige reacties echt jammer.
Ik waardeer iedereen zn input maar nu gaat de hele discussie over een bilgepomp.

Ik voel me er beter bij dat die niet achter een hoofdschakelaar staat. Dat is dan toch prima.
Nogmaals het is geen automatische bilgepomp. Bilge is ook schoon en droog.
Ik ga toch niet leuk raak bilgewater over boord pompen.
Puur voor nood aangezien als de boot dreigt te zinken tijdens de vaart er gevaar voor opvarende is. Mocht de boot toch zinken dan komt ook alles incl brandstof etc in het water.

Hoop dat we gewoon normaal met elkaar om kunnen gaan en dat er no hard feelings zijn.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor ger--nl » 30 Jan 2025, 16:10

kajoe schreef:even om te melden mijn bootje had ook een bilge pomp met afvoer buiten boord toen ok hem kocht .
maar in het haventje waar ik heel vaak lig lagen ook de boten van de politie te water tja en dan kan je niet anders dan eruit die rotzooi .
zij zijden dan ook voor nood pomp als je veel water binnenkrijgt zet er een dompelpomp in met losse slang die je overboord kan leggen .
als er ingeval van nood toch gepompt moet worden en er olie overboord komt is het een geval van overmacht maar wel de plicht om het direct te melden bij de dichts bij zijnde overheid /boten enz .
voor de ev normale lekkage heb ik en pela 6 liter vacuum pomp met een lege jerrycan klaar liggen ,
wat heel wat scheelt om olie bv bij verversen gebruik ik gewone luiers die nemen heel wat op zo blijft het vlak mooi schoon en droog ,
om eerlijk te zeggen deden wij het ja toe maar weer vroeger heel anders alles ging onder de platen van de mach kamer wanneer het nodig was en het kon laten afzuigen en anders tja stom maar stomweg overboord dit vaak in de nacht een keer per jaar of zo als we bij een bekend bunkerstation lagen en het kon spoten we fiks met ontvetter en spoten we de zaak schoon met drinkwater en zogen gelijk af maar het was toen vrij gewoon dat men het stiekem overboord pomte tja moet je nu proberen zit je gelijk in de (tien) duizenden euros boette en misschien mag je wel gaan zitten of taak strafjes uitvoeren

Gelukkig zijn de tijden veranderd en gebeuren zulke dingen hopelijk niet meer.
Met een vacuümpomp is inderdaad een prima oplossing. Of zo een afgifte station wat op sommige jachthavens te vinden is.
Ja in nood is het overmacht daarom zorgen dat ook de bilge altijd netjes en schoon is.
Laatst gewijzigd door ger--nl op 30 Jan 2025, 16:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 30 Jan 2025, 16:11

ger--nl schreef:ik voel me er beter bij dat die niet achter een hoofdschakelaar staat. Dat is dan toch prima.

Nee dat is niet prima.
Bilge is ook schoon en droog.

Dan heeft een bilgepomp weinig zin.
En is er ook geen noodzaak ,indien aanwezig om deze automatisch in te laten schakelen
Puur voor nood aangezien als de boot dreigt te zinken tijdens de vaart er gevaar voor opvarende is.

Wie angsten heeft op zink kansen over zijn vaartuig ,doet er goed aan dit zoveel te zien voorkomen d.m.v. alle uitlopen en schroefas keerringen,cq vetkoorden langs te lopen i.p.v. van te vertrouwen op een bilgepomp.
Mocht de boot toch zinken dan komt ook alles incl brandstof in het water .

Nogmaals ,je attitude deugt niet.
Je kunt beter een caravan gaan kopen, hoef je ook geen angsten te hebben dat deze zinkt tijdens je verblijf daarin.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor heuvels » 30 Jan 2025, 17:36

Zo'n automatische pomp is handig op een boot met een open kuip en een buitenboordmotor. In dit geval puur voor regenwater.
Anders kun je als je bang bent beter een alarm installeren. Die zijn er in vele soorten, ook met een sms naar jouw telefoon.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor ger--nl » 30 Jan 2025, 17:51

heuvels schreef:Zo'n automatische pomp is handig op een boot met een open kuip en een buitenboordmotor. In dit geval puur voor regenwater.
Anders kun je als je bang bent beter een alarm installeren. Die zijn er in vele soorten, ook met een sms naar jouw telefoon.

Heb je ervaring met zo een alarmering syteem? Zo ja, welke kan je aanraden.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 30 Jan 2025, 17:54

Geen ervaring, maar ik heb ze hier op het forum wel voorbij zien komen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2025, 19:02

He he, het duurt even , deed nadenkn pijn ?
Dit maakt mijn buurman in de haven !
Als we dan uit de lenspomp zijn, gaan we dan nu over naar de walvoeding (of ook niet nodig) ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 30 Jan 2025, 21:49

Even een compliment voor ger--nl. Als iedereen zo rustig en beheerst zou reageren dan hebben we een fantastisch forum.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra