Elektra schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra schema

Berichtdoor ger--nl » 28 Jan 2025, 15:40

benE schreef:Waar zijn de massa aansluitingen in de zekering kasten voor?
Of zijn dat de massa's van de gebruikers.

Daar komen de massa’s op van verbruikers zoals elektrische wc, marifoon etc.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2025, 21:03

Hoeveel miljoen voertuigen rijden er rond zonder schakelaar tussen de dinamo en de accu, zie daar ook alleen maar nadelen van, maar jij bent er kennelijk aardig aan gehecht.
Over die lenspomp zou ik ook nog maar eens heel goed nadenken, de schade veroorzaakt door milieuverontreiniging kan al heel rap de waarde van je bootje overschrijden. Mis ook nog steeds de zonnepanelen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ger--nl » 28 Jan 2025, 23:07

Wolf1 schreef:Hoeveel miljoen voertuigen rijden er rond zonder schakelaar tussen de dinamo en de accu, zie daar ook alleen maar nadelen van, maar jij bent er kennelijk aardig aan gehecht.
Over die lenspomp zou ik ook nog maar eens heel goed nadenken, de schade veroorzaakt door milieuverontreiniging kan al heel rap de waarde van je bootje overschrijden. Mis ook nog steeds de zonnepanelen ?
Gr. Wolf1

De dynamo, archofet en acculader zitten zonder schakelaar direct op de accu.
Staan nu 3 schakelaars in het schema. Allemaal hoofdschakelaars.
1 voor de startaccu, 1 voor de service accu’s en 1 voor de ankerlier.
Ik heb geen zonnepanelen op de boot dus het klopt dat je deze niet in het schema terug ziet.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Jan 2025, 17:50

ger--nl schreef:De dynamo, archofet en acculader zitten zonder schakelaar direct op de accu.
Staan nu 3 schakelaars in het schema. Allemaal hoofdschakelaars.
1 voor de startaccu, 1 voor de service accu’s en 1 voor de ankerlier.
Ik heb geen zonnepanelen op de boot dus het klopt dat je deze niet in het schema terug ziet.

Als je geen zonnepanelen hebt hoe schakel je dan je ankerlicht bij afwezigheid ?
Wat betreft je dynamo heb je gelijk, niet goed opgelet, de rest van je verhaal was op je schema te lezen.
Je vermeld niet de soort accu's die je gebruikt, Lithium met een BMS, heb ik geen enkel probleem met deze opstelling, met loodaccu's daarentegen wel.
Op deze manier 2x de capaciteit van de slechtste en 2x0 = nog steeds 0 !
Ook over je lenspomp hoor ik je niet meer, samen met de voeding van het ankerlicht achter de hoofd schakelaar ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ger--nl » 29 Jan 2025, 21:45

[/quote]
Als je geen zonnepanelen hebt hoe schakel je dan je ankerlicht bij afwezigheid ?
Wat betreft je dynamo heb je gelijk, niet goed opgelet, de rest van je verhaal was op je schema te lezen.
Je vermeld niet de soort accu's die je gebruikt, Lithium met een BMS, heb ik geen enkel probleem met deze opstelling, met loodaccu's daarentegen wel.
Op deze manier 2x de capaciteit van de slechtste en 2x0 = nog steeds 0 !
Ook over je lenspomp hoor ik je niet meer, samen met de voeding van het ankerlicht achter de hoofd schakelaar ?
Gr. Wolf1
[/quote]

Ankerlicht gebruik ik niet omdat ik altijd in een haven lig.
Service accu's zijn nu 2 Optima Yellow accu's. Zullen in de toekomst worden vervangen voor 2 grotere accu's.
Ik heb zelf een beter gevoel erbij wanneer een bilgepomp direct op de accu staat aangesloten.

Fijn dat er verder geen bijzonderheden in het schema staan mbt aansluitingen.
Bedankt voor de info.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jan 2025, 01:33

Voel een duidelijke aversie tegen mijn antwoorden, dus zal me van verder commentaar onthouden.
Sterkte en veel geluk met je bootje !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 30 Jan 2025, 08:49

In onze haven lag een boot met een lekkende dieseltank. De bilgepomp zat kennelijk direct op de accu. En om de paar minuten golfde een plens smurrie de haven in. Als er iemand de milieu dienst had gebeld was de haven voor flinke tijd op slot gegaan en waren de kosten niet te overzien.De eigenaar was niet direct te bereiken.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 30 Jan 2025, 10:38

hier hebben we het ook gehad 2 jachten die hun automatische bilge pompen hadden aan staan geregeld grote vlekken olie .
na een aantal meldingen van ons naar het waterschap en de overheden ,en die waren er snel bij ongeveer 3 jaar heeft het geduurd voor men de juiste boten hadden ,uiteindelijk hebben ze de boel op de jachten opengebroken.
ze hebben de boel afgekoppeld en de boot aan de ketting gelegd zo als dat heet ook de havenbeheerder kwam er niet goed af hij had beter moeten toezien en actie ondernemen .
later hoorden we dat de boetes ver over de 3000 euro lagen .
waar ik niet zo over kon was dat als je een melding maakt (wij waren toen sluis en bruggen )dat het soms 2 dagen duurde voor er iemand kwam kijken tja dan is het vaak te laat .
dus u snapt wel dat ik er tegen ben om de bilge automatische aan te laten staan niet alleen in de haven maar ook tijdens het varen .
ok was het alleen benziene dan lost het zich zelf op een beetje gasolie ook maar meestal zit er smeerolie of afgewerkte olie bij en dan gaat het mis even zo men good ook wel eens eetbare olie of vet in het water en dat is voor watervogels nog erger ,,zo nu weer genoeg gemekkerd .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor ger--nl » 30 Jan 2025, 11:42

Wolf1 schreef:Voel een duidelijke aversie tegen mijn antwoorden, dus zal me van verder commentaar onthouden.
Sterkte en veel geluk met je bootje !
Gr. Wolf1

Erg jammer om te horen.
Is echt niet mijn intentie. Waardeer juist iedereen zijn info.
ger--nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor ger--nl » 30 Jan 2025, 11:49

Er wordt nu wel een aanname gedaan dat ik het over een automatische bilgepomp heb. Dit is zeker niet het geval.
Ik heb een bilgepomp die handmatig moet worden aangezet.
Omdat dit voor nood is heb ik er een beter gevoel bij dat deze direct vanaf de accu met 1 schakelaar en 1 zekering ertussen kan worden bediend.
Zo voorkom ik het scenario dat een bilgepomp niet werkt door een defecte hoofdschakelaar of sluiting door kabels etc.
ger--nl

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra